اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران
کد خبر: 3828016
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰

اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 26 تیرماه می‌توان به خبر آغاز چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، 26 تیرماه در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شد، می‌توان به خبر آغاز چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران به عنوان یکی از مهمترین این اخبار اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 26 تیرماه و تا ساعت 15، تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که در میان این اخبار از خبر تخصصی قرآنی خبری نیست و هر پنج خبر در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
یکی از اخبار امروز این صفحه خبری با عنوان «۵۳۰ اثر به جشنواره طنین مسجد رسید» است که در رابطه با برگزاری جشنواره طنین مسجد از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان گلستان بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «چندی پیش ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان گلستان اقدام به برگزاری سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه "طنین مسجد" ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور کرد.
آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره 15 تیرماه بود که با بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، 530 اثر در قالب‌های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
تمام آثار ارسالی در همه بخش‌ها با موضوع "سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی" است. «رفتارهای اجتماعی، حقوق همسایه، کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تحریم ربا،کسب حلال، علم‌اندوزی، کتاب، نذر فرهنگی، سحرخیزی، تکریم والدین، ازدواج آسان، پوشش اسلامی ـ ایرانی، قناعت، ساده‌زیستی، صرفه‌جویی، معماری اسلامی- ایرانی، خانواده سالم، کار و تلاش، مسجد، نیایش، جهاد، نماز، انقلاب اسلامی، وحدت، قهرمان زندگی من» از جمله عناوین مرتبط با موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است.
مهدی بیگی، دبیر اجرایی سومین دوره این جشنواره درباره زمان اختتامیه این جشنواره گفت: 30 مرداد روز جهانی مساجد است. قرار است در همین ایام و به احتمال زیاد در 28 مرداد آیین اختتامیه این جشنواره نیز در استان گلستان برگزار شود».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز همانند ایام گذشته و طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 90 قرآن کریم توسط حامدی ولیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران امروز آغاز می‌شود»، «حضرت علی اصغر(ع)، محور این دوره از شب شعر عاشورا خواهد بود»، «سهم افراط‌گرایان و روشنفکران در شکل‌گیری احساسات ضداسلامی در آلمان»، «دستگاه دیپلماسی تلاش خود را برای آزادی شیخ زکزاکی بکار گیرد»، «ایتات» جشنواره‌ای برای جذب و اجرای ایده‌های برتر در حوزه تربیت دینی/ اعلام فراخوان» و «سفره ۱۰ هزار نفری مردم تهران در میدان امام حسین (ع) به مناسبت عید غدیر» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
این صفحه از خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران امروز آغاز می‌شود» کرده که مربوط به مسابقات استانی قرآن کریم در کشور بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران از امروز ۲۶ تیرماه و در مجتمع فرهنگی بصیرت واقع در حکیمیه تهرانپارس آغاز می‌شود.
این رقابت‌ها طی روز‌های ۲۶ لغایت ۳۱ تیر‌ماه ۱۳۹۸ برگزار که مسابقات بانوان از ۲۶ تا ۲۸ تیر و مسابقات آقایان از ۲۹ تا ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد.
این رقابت‌ها در رشته‌های حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و حفظ کل قرآن کریم به همراه رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان و ‌دعاخوانی برگزار می‌شود، البته رشته اذان فقط ویژه آقایان است.
در این دوره از رقابت‌ها بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده‌ در دو بخش آقایان و بانوان حضور دارند که با موفقیت در مرحله شهرستانی جواز حضور در مرحله استانی را بدست آورده‌اند».
مهر
«مردم بالفطره در مقابل ظلم ایستادگی می‌کنند» و «تمام برنامه‌های معاونت قرآن و عترت با فضای مجازی گره خورده است»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که یکی از این اخبار در حوزه قرآنی و خبر دیگر نیز در حوزه‌های معارفی دیگر انعکاس یافته‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی این صفحه که در گفت‌و‌گو با سیدحمید حسینی، مشاور فضای مجازی معاونت قرآن و عترت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، آمده است: «سیدحمید حسینی، مشاور فضای مجازی معاون قرآن و عترت در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی گفت: جشنواره چلچراغ اولین تجربه در حد یک رویداد بزرگ فرهنگی برای تشویق فعالان ملی و هنرمندان در زمینه تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی بود.
وی گفت: فضای مجازی فرصت و امکانات بسیار خوبی برای تأثیر گذاری فرهنگی دارد و مشکل اصلی در این زمینه خلأ محتواست و تا ما به عنوان نهاد و دستگاه‌ها محتوای جذاب و فاخر نداشته باشیم نمی‌توانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
حسینی ادامه داد: هدف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که فضایی را به وجود آورد تا توجهات و خلاقیت‌های قرآنی را جلب کند. جشنواره چلچراغ آسمانی در سطح تخصصی و در رشته‌های تخصصی برگزار شد و در سطح عموم این فرصت را به خانواده‌ها داده شد تا کودکانشان را با زمزمه قرآن و فعالیت قرآنی در فضای مجازی حاضر کنند».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه دو خبر با عناوین «طلاب سهمیه جداگانه برای استخدام در آموزش و پرورش ندارند» و «معرفی رتبه‌های برتر مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در زنجان» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که یک خبر از این اخبار قرآنی بوده و خبر دیگر در حوزه طلاب علوم دینی قرار دارند.
تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «معرفی رتبه‌های برتر مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در زنجان» دارد، در گفت‌و‌گو با معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان انتشار یافته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مدت ۲ روز برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور (بخش پژوهشی) پسران در پایه دهم عباس متقیان نژاد از قم رتبه اول، علیرضا پاک منش از همدان، امیر حسین انصاری از استان قزوین به ترتیب دوم و سوم شدند و محمد جواد خیبری و هادی تقوی نیز از شهرستانهای تهران و خراسان رضوی نیز به مقام چهارم و پنجم نایل شدند.
جعفر گنج خانلو افزود: در پایه یازدهم نیز محمدمهیار حامدی کیا از قم رتبه اول، محمد مهدی باغبان از خراسان رضوی دوم و مهدی حاجی از خوزستان رتبه سوم را کسب کردند و محمدحسین سنجری پور و امیرمحمد ثموری فر از استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان نیز به مقام‌های چهارم و پنجم رسیدند».
ایسنا
از هفت خبری که با عناوین «چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران امروز آغاز می‌شود»، «آغاز سال جدید صابئین مندایی – اهواز»، «انتشار کتابی به زبان ساده درباره زندگی امام رضا(ع)»، «رونمایی از ۳۲۰۰ سند و طرح پژوهشی قیام مسجد گوهرشاد»، «ویدئو / آغاز سال جدید پیروان آئین مندائی در کنار کارون»، «ابلاغ طرح «پیوند آسمانی» سال 98» و «متولی مدرسه علمیه حقانی قم درگذشت» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن استان تهران امروز آغاز می‌شود» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و شش خبر دیگر این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تنها خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که تا این ساعت منتشر شده، خبری با عنوان «حدیث امام باقر(ع) درباره نماز و تأثیرات آن» است که این خبر نیز خبری قرآنی نبوده و در حوزه عترت منعکس شده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبری که این صفحه بدان پرداخته، خبری با عنوان «چگونگی شکل‌گیری بنیان هویت مستقل سیاسی ـ مذهبی امامیه» می‌باشد که مربوط به روز گذشته است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود انتشار نداده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «روزه‌های ماه ذی‌القعده و ثواب یک سال عبادت/ماهی پرفضیلت برای استجابت دعا» دارد، مربوط به دیروز است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز و در صفحه پاورقی خود مطلبی را با عنوان «تلاقی حوزه و دانشگاه در مسجد هدایت» منتشر کرده که به نقش مساجد به عنوان کانون‌های مذهبی و انقلابی در کشور اشاره کرده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «به واقع بايد گفت يكى از قديمى‏‌ترين كانون‏‌هاى مذهبى و انقلابى تهران مسجد هدايت است كه مقر فعاليت‏‌هاى سياسى، فرهنگى مرحوم آيت‏‌اللّه‏ طالقانى بود. اين مسجد از نظر مكانى تقريبا ميان كاباره‏‌ها و مراكز فساد و فحشا و مشروب‏‌فروشى‏‌ها و سينماهاى آن دوره بود و بيت زير را هم در محل سر در اين مسجد نصب كرده بودند:
متاع كفر و دين بى‌‏مشترى نيست
گروهى اين، گروهى آن، پسندند
بدون تردید استقرار مرحوم طالقانى در مسجد هدايت و دو دهه و نيم جلسات تفسير وى براى تربيت جوانان و مبارزان، هويت جديدى به آن جلسات و مسجد داد. مسجد هدايت، طالقانى را از يك دهه دغدغه نقل و انتقالات مكرر جلسات تفسير از مساجد، مدارس و منازل رهانيد. از اين رو طالقانى و آن مسجد طى اين سال‏‌ها، به گونه‏‌اى پيوند يافتند كه به حق امروزه هر يك معرف دیگرى است. در اين بحث رويكردهاى نوين طالقانى در تبليغات دينى مورد بازكاوى قرار مى‏‌گيرد. اين تكاپوها كه از آغاز دهه بیست شروع شد، در خلال جلسات تفسير مسجد هدايت به اوج خود رسيد. همين شيوه تبليغى جاذبه مسجد هدايت را براى دانشجويان مذهبى دوچندان ساخت».
انتهای پیام

captcha