تلنگری برای انسان غفلت‌زده
کد خبر: 3827824
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

تلنگری برای انسان غفلت‌زده

گروه اجتماعی ــ وقوع پدیده‌هایی چون ماه‌گرفتگی، تلنگری برای انسان غفلت‌زده است که در میان حوادث زندگی‌اش گم شده، انسانی که گاهی یک تلنگر لازم دارد تا متوجه شود این آرامش نتیجه لطف خداوند است و نماز آیات راهی برای وصل‌شدن به این منبع آرامش است.

تلنگری برای انسان غفلت زدهدر هنگام وقوع ماه‌گرفتگی، خورشیدگرفتگی، زلزله و هر اتفاقی که در فرد ایجاد وحشت کند، خواندن نماز آیات واجب می‌شود.

ماه گرفتگی، شب گذشته، 26 تیرماه ساعت ٠٠:۳۱ آغاز و ساعت ۳:۲۹ دقیقه رفع شد و نماز آیات در این شرایط واجب می‌شود.

زمان خواندن نماز آیات، از شروع تا اتمام خسوف است و اگر به هر دلیلی خوانده نشود باید قضای آن بجا آورده شود. نماز آیات ۲ رکعت است که به دو شکل می‌توان آن را به جا آورد. در شکل اول، فرد بعد از نیت و تکبیرة‌الاحرام، حمد و سوره خوانده و به رکوع می‌رود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را می‌خواند و به رکوع می‌رود.

سپس فرد سر از رکوع برداشته، حمد و سوره خوانده، به رکوع رفته، سپس سر از رکوع برداشته و همینطور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است، انجام دهد. سپس به سجده رفته و دو سجده به جای آورد. سپس باید برای رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد، دو سجده را بهجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

شکل دوم خواندن این نماز به ابن شکل است که بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه بدون احتساب بسم‌الله الرحمن الرحیم، از سوره‌هایی مانند سوره قدر را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود.

سپس سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت کند و همینطور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‌های که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود، سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود و پس از اتمام ۲ سجده، برای رکعت دوم قیام نماید،حمد و آیه‏‌ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همینطور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد.

چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره‏‌های اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

خواندن نماز آیات به معنای بزرگ شمردن نعمات و نشانه‌های خداوندی است، بزرگ شمردم و محترم شمردن نشانه‌هایی که به انسان دوباره گوشزد می‌کند نعماتی را که خداوند به او داده است و مهم‌ترین آن آرامش است چراکه اگر هرکدام از این حوادث از جمله زلزله، ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی در زندگی انسان دائمی باشد، انسان با مشکلاتی عدیده روبرو می‌شود.

تصور کنید اگر تمام شب بوده و یا هیچ شبی وجود نداشته باشد و همیشه روز باشد، اگر زمین دائما در حال لرزیدن بود، انسان چه روزگاری داشت؟ وقوع این حوادث، تلنگری برای انسان غفلت زده است که در میان حوادث زندگی‌اش گم شده، انسانی که گاهی یک تلنگر لازم دارد تا متوجه شود این آرامش نتیجه لطف خداوند است.

خواندن نماز آیات پس از وقوع هر حادثه به تو می‌آموزد که منبع آرامش تنها ذات پاک خداوند است، خالقی که به او پناه می‌بری از ترس پدیده‌هایی این چنینی و سعی می‌کنی آرامش را در راز و نیاز با او بیابی. پس برای خواندن این نماز در زمان وقوع این پدیده‌ها درنگ جایز نیست.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha