نشست هم‌اندیشی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب در ساری
کد خبر: 3827731
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
با حضور نخبگان دانشگاهی مازندران صورت گرفت؛

نشست هم‌اندیشی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب در ساری

گروه اجتماعی- مدیر کل صدا و سیمای مازندران گفت: نشست هم‌اندیشی با موضوع اجرای بیانیه گام دوم انقلاب در محور علمی و پژوهشی در صدا و سیمای مازندران برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی اجرای گام دوم انقلاب در ساریبه گزارش ایکنا از مازندران نشست هم‌اندیشی علمی و رسانه‌ای امروز 25 تیرماه با هدف ارائه راه‌کار درباره لزوم اعتلای علم و پژوهش و جهاد علمی در کشور با حضور نخبگان دانشگاهی استان در مرکز صدا و سیمای مازندران، برگزار شد.
در این نشست هادی ابراهیمی، مدیر کل صدا و سیمای مازندران، گفت: صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است و همه جنبه‌های زندگی عمومی در آن دیده می‌شود و باید فراملی فکر کنیم.
وی افزود: بیانیه مقام معظم رهبری این فرصت را به ما داده تا ارتباط‌مان را با نخبگان و جامعه دانشگاهی بیشتر کنیم و زیارت اساتید و نخبگان استان برای برای ما توفیق بزرگی است.
مدیر کل صدا و سیمای مازندران، تصریح کرد: حضور دانشگاه علوم پزشکی بابل در عرصه صدا و سیما کم‌رنگ است و باید ارتباط تنگاتنگ با این دانشگاه برقرار شود و از ظرفیت این دانشگاه که جزو 10 دانشگاه برتر استان هستند بهره ببریم و در معرفی دستاوردهای این دانشگاه تلاش کنیم.
وی افزود: وقتی در صدا و سیما آمدم احساس کردم که سطح برنامه‌های کارشناسی مطلوبیت لازم را ندارد و خواستار اصلاح این روند شدم.
ابراهیمی، گفت: ما یک عقب ماندگی تاریخی از دوران قاجاری با تئوری «ایرانی نمی تواند» را داشتیم و شعار غرب زدگی را در دوران پهلوی تجربه کردیم، ولی در چهل سالگی این عقب ماندگی تا حدودی جبران شد اما نیاز است برای رسیدن به قله علمی تلاش کنیم و هر استان با قابلیت و ظرفیت خود می‌تواند در اجرا کردن بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کند.
وی با بیان اینکه، وجود یک دیوان‌سالاری مانعی اساسی بین دانشگاه و نظام اداری ایجاد کرده است، افزود: مقام معظم رهبری برای این بیانیه 20 روز وقت گذاشتند و باید برای رسیدن به آن هدف گذاری‌ها برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه، برنامه‌های صدا و سیما در سه رویکرد تدوین می‌شود، افزود: در رویکرد سرگرمی و تفریحی سعی داریم تا به معرفی فرهنگ بومی، آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌ها که در حقیقت مقوم فرهنگی ملی هستند، بپردازیم.
ابراهیمی با بیان اینکه، رویکرد دوم صدا و سیما، ارائه اطلاعات و اخبار به مردم است، تصریح کرد: انجام فعالیت خبری در همه شهرستان‌ها‌ و نیز بیان نارسایی‌ها در بخش اجرایی و انعکاس صدای مردم از وظایف رسانه در این رویکرد است.
وی افزود: 295 شبکه فارسی زبان متعدد در دنیا برای تمام جنبه‌های زندگی ما برنامه‌سازی می‌کنند که راه‌اندازی و طراحی این شبکه‌ها بسیار زیرکانه و هدفمند است.
ابراهیمی با بیان اینکه، صدا و سیما رقبای داخلی و بین‌المللی دارند، اظهار کرد: رویکرد سوم صدا و سیما ساخت برنامه آموزشی و تربیتی است و نیاز است در این راستا ارتباطش را با مراکز علمی و نخبگان نزدیک کند.
دانشگاه؛ آغازگر تغییرات فرهنگی اجتماعی و سیاسی در جامعه
وی با بیان اینکه ما تا رسیدن مرحله تمدن‌سازی فاصله داریم، افزود: باید در همه زوایای علمی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی تغییراتی ایجاد کنیم که این تغییرات باید در فضای علمی و دانشگاهی رخ دهد.
مدیر کل صدا و سیمای مازندران اظهار کرد: در این 40 سال آن کلیدهای عقب‌ماندگی را با ورود به موضوع هسته‌ای و فناوری دانش بنیان و تولید ثروت بر اساس دانش شکستیم اما تا رسیدن به قله فاصله داریم.
وی اشتغال را یکی از دغدغه‌های جامعه دانست و افزود: متاسفانه امروز با پدیده دکترای بیکار مواجه هستیم و نیاز است اختراعاتی که منجر به اشتغالزایی می‌شود معرفی و حمایت شود.
تهیه مستند رایگان از کارآفرینان برتر
ابراهیمی بیان کرد: صدا و سیما موظف است در راستای اجرای فرامین رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، از کارآفرین‌هایی که با فعالیت علمی - پژوهشی به دستاوردهای تولیدی و اشتغالزایی رسیده باشند به صورت رایگان معرفی و فیلم و مستند تهیه خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید تحقیقات دانشگاهی به کمک دستگاه‌های اجرایی بیاید، افزود: استانی که دارای خاک مناسب و آب کشاورزی است زیبنده نیست هزاران فارغ‌التحصیل بیکار در بخش کشاورزی داشته باشد.
ابراهیمی ادامه داد: باید علوم کشاورزی در بین کشاورزان، ساری و جاری شود و کشاورزی استان بر اساس آخرین روش علمی به تولید برسد.
وی با بیان اینکه نیاز است روابط عمومی‌ها را در رسانه‌ها و مراکز علمی و پژوشی بیشتر فعال کنیم، افزود: امروز شبکه مازندران بالای70 درصد مخاطب دارد و نیاز است جانمایی برنامه‌ها در کنداکتور پخش تجدید نظر شود.
استقبال مردمی از فعالیت قرآنی در صدا و سیما
مدیر کل صدا و سیما مازندران بر ارتباط صدا و سیما با نخبگان و مراکز علمی و دانشگاهی تاکید کرد و افزود: برنامه‎های قرآنی در ماه رمضان که با حضور فعالان قرآنی در رشته قرائت، اذان و دعاخوانی علی‌رغم برخی مخالفت‌ها، اجرا شد و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.
وی ادامه داد: نحوه شکل گیری لشکر 25 کربلا و نقش آن در هشت سال دفاع مقدس تا کنون برنامه منسجمی تهیه نشده و قرار شد برنامه مستندسازی این موضوع در صدا و سیما آغاز شود.
ابراهیمی، با بیان اینکه، در نوروز امسال نخبگان ورزشی، تاریخی و موسیقی و... معرفی و پخش شد، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها در اجرای برنامه گام دوم مسئولیت دارند و اگر لازم باشد دبیرخانه اجرای این بیانیه می‌تواند در استانداری شکل بگیرد.
55 هزار دانش‌آموز مازندرانی تحت پوشش طرح ملی شهاب

در این نشست محسن جهانشاهی رئیس بنیاد نخبگان مازندران گفت: از هر یکصد هزار نفر در استان مازندران 7 هزار دانشجو داریم و 55 هزار دانش‌آموز تحت پوشش طرح ملی شهاب قرار دارند.
وی افزود: استان مازندران یک استان منحصر به فرد است و ما می توانیم با کشورهای سی. آی. اس. ارتباطات علمی و فناوری داشته باشیم که این مهم هنوز محقق نشده است.
جهانشاهی با بیان اینکه دو درصد از درآمد ناخالص کشور را به تولیدات دانش بنیان اختصاص دارد، افزود: صنعت و اقتصاد کشور روش سنتی خود را در پیش دارد و الان اجازه ندادیم بخش نخبگان و دانشگاهیان وارد عرصه شوند.
وی ادامه داد: نخپه پروری، نخبه‌شناسی در استان داریم اما جای نخبه‌گماری خالی است، افزود: یکی از مهمترین فرازهای بیانیه گام دوم، استفاده از نخبگان و سرآمدان و فارغ‌التحصیلان عرصه سیستم‌های بالادستی کشور است.
جهانشاهی بیان کرد: اعتقادی نداریم همه نخبگان وارد دستگاه دولتی شوند یا کارآفرین باشند اما نخبگان مدیریتی هستند که از وجود آنها در پست مشاور می‌توان بهره برد.
بی‌مهری قانون‌گذاران به نخبگان علمی
وی با انتقاد از اینکه در برنامه ششم توسعه یک بند مربوط به نخبگان است و مطالبه ما از مجلس آینده این است که در قانون‌گذاری توجه بیشتری به نخبگان شود، اظهار کرد: تا کی می‌خواهیم نگاه‌مان به بنیاد ملی نخبگان نگاه کمیته امدادی باشد که فقط به افرادی خاص تسهیلات ارائه کند.
وی افزود: 100 شرکت دانش بنیان در استان مازندران فعالیت دارند و استان مازندارن رتبه دوم نخبگی را در کشور دارد.
استخراج 120 ریز موضوع از بیانیه گام دوم
در ادامه حجت‌الاسلام اسماعیلی معاون پژوهشی حوزه علمیه مازندران، گفت: در حوزه علمیه 120 موضوع از بیانیه با 20 عنوان اصلی استخراج شده است و سلسله نشست‌هایی را برای تحلیل گام دوم آغازکردیم.
وی ارائه راه‌کار عملیاتی برای تحقق بیانیه گام دوم با ویژگی های استان مازندران را از اهداف نشست‌های حوزه علمیه برشمرد و افزود: 2 هزا و 500 اثر برگزیده حوزویان با موضوع علوم انسانی و علوم اسلامی استخراج شده و قرار است شخصیت‌های استانی که این آثار را تالیف کردند معرفی شوند.
اسماعیلی تصریح کرد: اجرای برنامه هویت‌یابی با تجلیل از نخبگان، ردیابی علوم ایرانی در غرب، معرفی کتابخانه‌های تخصصی در استان، معرفی شخصیت‌های علمی و تهیه مستند تصویری بر اساس محتوای بیانیه از اقدامات حوزه علمیه در راستای این بیانیه بوده است.
سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به وجود 20 استاد تمام در رشته های مهم پزشکی در این دانشگاه گفت: آن رتبه علمی و پژوهشی که در دانشگاه‌ها در کشور است در صدا و سیما نیست.
وی با انتقاد از صدا و سیما در دعوت از کارشناسان در حوزه پزشکی، افزود: بارها دیده شده افرادی وارد گفت وگوی طب سنتی شدند که خبره این رشته نبودند و ما موظفیم کوچکترین مرکز غیر پزشکی که در علوم پزشکی دخالت کند پلمپ کنیم.
جلالی با تاکید بر اینکه مسئولان برنامه‌ساز، خودشان با افراد کارشناس ارتباط برقرار نکنند، افزود: دعوت از هر کارشناس در حوزه پزشکی باید با تایید علوم پزشکی ساری یا بابل باشد.
وی با بیان اینکه، در علوم پزشکی هر روز علم تغییر به‌روز می‌شود، افزود: سالانه 150 تحقیق در دانشگاه بابل انجام می‌شود اما هیچگاه درباره شرح عملکرد این دانشگاه پزشکی اقدامی نشد در حالیکه بابل جزو شش دانشگاهی است که پرونده الکترونیک سلامت را راه‌اندازی کرده است.

طراحی زمانی صدا و سیمای مازندران مناسب نیست
جلالی با بیان اینکه، طراحی زمانی برنامه مناسب با نیاز نیست، بیان کرد: از ظرفیت زیرنویس در صدا و سیما کمتر استفاده پزشکی می‌شود.

وی افزود: دانشکده طب سنتی در دانشگاه داریم که 20 دانشجو دارد و در مقطع پایانی تحصیلاتشان قرار دارند.
در ادامه حاجی‌زاده مشاور رئیس دانشگاه مازندران گفت: دانشگاه مازندران با بیش از 12 هزار دانشجو و 400 عضو هیئت علمی و 11 دانشکده ظرفیت بالایی در بین دانشگاه‌های سه استان شمالی دارد و نوذری رئیس دانشگاه مازندران یکی از سرآمدان علمی کشور است.
تکرار 41 بار واژه جوان در بیانیه گام دوم
وی افزود: در بیانیه گام دوم 41 بار اسم جوانان و 40 بار اسم انقلاب تکرار شده و نشان می دهد نقش جوانان در این عرصه بسیار جدی است.
حاجی زاده گفت: نسخه آموزش عالی نباید دستوری از تهران به استانها القا شود چرا که هر استان از ظرفیت خاصی برخوزدار بوده و مسائل و مشکلات مربوط به خود را دارد.
وی ادامه داد: اتاق فکر استاندار اسبق اکنون در ستاد توسعه و تعالی پیگیری می‌شود امیدواریم این ستاد بتواند در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان موثر باشد.
در ادامه سعیدی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: رشد سلامت در 40 سال انقلاب با وجود آمار امید به زندگی در کشور 20 سال افزایش یافته است.
وی با انتقاد از آمارهای کذب در فضای مجازی در حوزه سلامت جامعه، افزود: شایعه جایگاه دوم ایران در مصرف نوشابه و رتبه بالای بیماری سرطان ایرانی‌ها در دنیا و.... جزو این اطلاعات غلط است که گاهی از صدا و سیما نیز پخش می‌شود.
در این نشست علی پاداشی نماینده جهاد دانشگاهی در این نشست، گفت: راه‌اندازی اخبار علمی و پژوهشی در صدا و سیمای مازندران با اولویت اخبار علمی استان و همچنین اخبار کشوری و جهانی در ایجاد انگیزه و تحریک نخبگان علمی موثر است.
وی افزود: معرفی دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها، برگزاری نشست چهارجانبه با حضور نخبه و مخترع، کارشناس فن، بهره‌بردار و نماینده دولت می‌تواند در اعتلای فعالیت‌های پژوهشی بازدهی داشته باشد.
غفلت صدا و سیما مازندران از آموزش عمومی
سردبیر خبرگزاری ایکنا، غفلت از آموزش عمومی در حوزه‌های مختلف را یک آسیب در صدا و سیما دانست و بیان کرد: صدا و سیما دانشگاه است و توجه این سازمان به آموزش عمومی می‌تواند در ارتقای علمی و افزایش بهره‌وری از ظرفیت‌ها موجود جامعه تاثیرگذار باشد.
وی از افتتاح فاز اول نیمه صنعتی تولید جلبک به همت عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران و اعضای پژوهشی این واحد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در حال حاضر تولید جلبک برای مصارف طیور و شیلات برنامه‌ریزی شده که مورد استقبال رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز قرار گرفت.

رمضان پور رئیس آموزش و تحقیقات دانشگاه کشاورزی مازندران گفت: بحث کشاورزی به موضوع امنیت پایدار گره خوره است و مرکزتحقیقات کشاورزی مجموعه ای با 200 عضو هیئت علمی به دنبال سلامت غذایی از مزرعه تا سفره است.
ضرورت برقراری گپ علمی بین نخبگان و مردم عادی
وی از تحقیقات سطحی در دانشگاه علوم پزشکی درخصوص مسائل کشاورزی انتقاد کرد و افزود: اگربتوانیم گپ علمی را از کشاورز نمونه به کشاورز عادی برقرار کنیم موفق خواهیم بود.
رمضان پور اظهار کرد: 10هکتار برنج ارگانیک کشت شده که بدون استفاده یک گرم کود و سم بوده و از کودهای بیولوژیکی استفاده شده است.
برنج «تیسا» رقم جدید در مازندران
در این نشست عرفانی مسئول تحقیقات برنج مازندران با بیان اینکه 100 هزار هکتار برنج در دست کشت دوم است، گفت: نوع جدیدی برنج «تیسا» کار جدید پژوهشگران است که امسال به تولید می‌رسد.

در ادامه محمدی معاون سیمای مرکز سیمای مازندران گفت: این مرکز آمادگی دارد از برنامه‌های پژوهش محور استفاده کند اما انتظار دارد این همکاری دو سویه باشد.
وی افزود: اگر اتاق اندیشه ورز در این معاونت لازم باشد، تشکیل خواهد شد تا با همکاری دستگاه‌ها و ورابط عمومی‌های دیگر دستگاه‌ها در ساخت برنامه‌های فاخر علمی گام برداریم.
در ادامه مدیر رادیو، حسینی معاون فضای مجازی، فتح‌الهی معاون خبر و عامریان از بانوان در حوزه پژوهش صدا و سیما به ارائه نظرات خود پرداختند.
انتهای پیام

captcha