تأکید فقهی‌زاده بر تبیین آموزه‌های قرآن با به‌کارگیری ابزار هنر در فضای مجازی
کد خبر: 3826813
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷

تأکید فقهی‌زاده بر تبیین آموزه‌های قرآن با به‌کارگیری ابزار هنر در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین جشنواره قرآنی «چلچراغ آسمانی»، اظهار کرد: می‌خواهیم اقدامات مشخص و روشنی را برای تبلیغ و تبیین مؤثر مبانی قرآنی و دینی در جامعه با به‌کارگیری هنر و ابزار‌های نو از جمله فضای مجازی داشته باشیم.

به گزارش ایکنا؛ آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین جشنواره قرآنی «چلچراغ آسمانی» عصر امروز، شنبه ۲۲ تیرماه با حضور عبدالهادی فقهی‎زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونین و مدیران قرآنی کشور در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
فقهی‌زاده در ابتدای این برنامه با اشاره به چرایی ایجاد و برگزاری جشنواره تولید محتوای چلچراغ گفت: در قرآن کریم به بعثت پیامبران الهی، نزول قرآن کریم و ماجرا‌های متعدد فرستادگان خدا اشاره شده است. آنچه که از همه این اشارات قرآن برداشت می‎شود، توجه به انجام دادن عمل خداپسندانه است. یعنی آن چیزی که خدا به آن امر کرده و باید انجام دهیم، اما متأسفانه از اهداف این کتاب الهی بسیار دور هستیم.
وی افزود: اگر بخواهیم سه ساحت مشخص را برای قرآن در نظر بگیریم، یکی از ساحت‎ها الفاظ، قرائت و حفظ قرآن کریم است. متأسفانه بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) با امر تفسیر کتاب خدا مخالفت شد و همین موضوع مسیر گسترش مفاهیم قرآنی در فضای خفقان‎آمیز آن دوران را مسدود کرد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه همه ما انسان‎ها باید قرآن را بفهمیم و به آن عمل کنیم، افزود: این مهم محقق نمی‌شود، مگر اینکه به گفته قرآن عمل کنیم. در فضای فعلی که لطماتی را از جانب نپرداختن به تفسیر خورده‌ایم، همین مسئله به ساحت اول و دوم و همچنین ساحت سوم که ساحت اصلی قرآن کریم است، خسارت وارد کرده است.
فقهی‎زاده با بیان اینکه امروز در معاونت قرآن و عترت گفتگو‌هایی را برای پرداختن هرچه بیشتر به قرآن کریم شروع کرده‎ایم، گفت: به‌دنبال این هستیم تا اقدامات مشخص و روشنی را برای تبلیغ و تبیین موثر مبانی قرآنی و دینی در جامعه داشته باشیم. از این طریق به دنبال این هستیم تا مخاطبان بیشتری را درگیر مفاهیم قرآنی کنیم و نهایتاً آن‌ها را به این فعالیت‌ها برانگیزیم؛ لذا به این نتیجه رسیدیم که با به‌کارگیری هنر و ابزار‌های نو از جمله فضای مجازی در ثمربخشیدن به تولید محتوای فاخر در فضای مجازی می‎توانیم این فعالیت را به بهترین شیوه خود اجرایی کنیم.
وی در ادامه به روایت مشهور امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت ثامن الحجج(ع) می‌فرمایند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»؛ معنی عامی که امروز از این روایت برداشت شده، این است که می‌گوید: «اگر مردم محاسن کلام ما را بشنوند، قطعاً از ما تبعیت می‌کنند»؛ اما آیت‌الله سیستانی تفسیر جامع‎تر و دقیق‎تری در خصوص این روایت دارد و می‌فرماید: مراد از ناس همه مردم نیست، بلکه مخالفان مذهبی هستند. بر این اساس، معنای روایت این‌گونه می‌شود که حتی اگر مخالفان ما هم به درستی با آموز‌ه‌ها و مفاهیم ما آشنا بشوند، مقابله نخواهند کرد و آن‌ها هم سر سپرده خواهند شد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اگر از عهده ترویج و تبلیغ صحیح آموز‌ه‌های قرآنی در اقصی نقاط جهان برآییم، جامعه کثیری را با آموز‌های دینی و قرآنی آشنا خواهیم کرد، گفت: قطعاً آنها با این آموزه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، چراکه در واقع با پیام‌های فطری خودشان ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها تبعیت خواهند کرد.
به گزارش ایکنا؛ در پایان این برنامه، نفرات اول تا سوم هر کدام از بخش‌های تخصصی به ترتیب ٥٠ میلیون ریال، ٢٠ میلیون ریال و ١٠ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند و چهار فرد برگزیده بخش عمومی غنچه‌های آسمانی، هر کدام ٢٠ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند. در این رویداد قرآنی بیش از ٦ هزار نفر با ارسال آثار در بخش‌های تخصصی و عمومی شرکت کردند و افراد برگزیده در مراسم اختتامیه معرفی شدند. برگزیده بخش آوانمای قرآنی، سیدسجاد سیدحسینی، از پرسنل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بود که حائز رتبه نخست این دوره از جشنواره شد.
یادآور می‌شود، فراخوان جشنواره چلچراغ آسمانی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه مبارک رمضان اعلام شد. این جشنواره صرفاً در قالب آثار ویدیوئی برگزار شد و فراخوان، دریافت، نمایش و داوری آن در پنج بخش آوانمای قرآنی شامل تولید کلیپ، فتوکلیپ و قطعات کوتاهی انجام شد که از ترکیب صوت و تصویر آیات قرآن، تواشیح، هم‌خوانی و آموزه‌های قرآنی تولید شده و با جلوه‌های هنری بر جذابیت آن افزوده شده است.
همچنین بخش‌های مختلفی که مورد داوری قرار گرفته‌اند، عبارتند از: تولید کلیپ با مضمون آیات و روایات مرتبط با سبک زندگی کنونی، تولید انیمیشن یا موشن‌گرافیک که دارای پیام و محتوای متناسب و مرتبط با آیات و روایات باشد، ارائه فیلم‌های کوتاه و مستند با محتوای فعالیت‌های قرآنی، گزارش تصویری، گفت‌وگوی تصویری که به نوعی مرتبط با فعالیت‌های قرآنی باشد و در نهایت بخش غنچه‌های قرآنی که شامل تهیه فیلم از تلاوت قرآن، اذان و اقامه نماز کودکان و نوجوانان است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایزدپناه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۰:۱۰
0
0
سلام ضمن تشکر از پوشش برنامه چلچراغ لطفا گزارش تصویری آن را نیز منتشر کنید سپاس
captcha