عربستان برای برگزاری بهتر حج با کشورهای اسلامی همفکری کند
کد خبر: 3826523
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
نماینده رهبری در هند در گفت‌و‌گو با ایکنا:

عربستان برای برگزاری بهتر حج با کشورهای اسلامی همفکری کند

گروه بین‌الملل ــ نماینده رهبر معظم انقلاب در هند با تأکید بر لزوم همفکری کشورها در مسائل حج اظهار کرد: عربستان باید برای برگزاری هر چه بهتر مراسم حج با سایر کشورهای اسلامی همفکری و مشورت کند.

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده رهبر معظم انقلاب در هند، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نشست علمی حج، که هفته گذشته(19 تیرماه) در بمبئی برگزار شد، بیان کرد: این نشست به کوشش خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و با حضور 10 نفر از علمای طراز اول اهل سنت و شیعه هند برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه 5 نفر از علمای حاضر در این نشست شیعه و 5 نفر نیز سنی بودند،‌ ادامه داد: این نشست طی سه ساعت برگزار شد که در آن به موضوعاتی همچون حج،‌ فلسفه آن، نقش کنگره جهانی حج در ایجاد اتحاد میان مسلمانان و نقش این فریضه الهی در حل مشکلات اسلام و مدیریت حج پرداخته شد.

مهدوی‌پور در ادامه سخنانش به مطالبی که از سوی علمای حاضر در نشست بمبئی مطرح شد اشاره و اظهار کرد: آنها معتقد بودند که اشکالات بسیاری در زمینه حج وجود دارد و تأکید می‌کردند که آل‌سعود که متولی این سرزمین است، مالک این مکان نیست و باید در برگزاری مراسم حج با دیگر کشورها مشورت کند.

وی همچنین گفت: محمود دریاآبادی (دبیر شورای علمای هند)، عبدالوحید فیاضی (دانشمند و مؤلف)، ممتاز اعظمی (مؤلف)، رضوان الله صدیقی (امام جماعت و مفسر قرآن)، احمد علی عابدی (امام جماعت مسجد خوجه)، فیاض باقر (امام جماعت مسجد زھراء)، حسنین کراروی (مؤلف و مدرس)، فرمان علی موسوی (مدرس)، عسکری کریلا (امام جماعت مسجد استان کریلا) در این نشست حضور داشتند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور در ادامه این گفت‌و‌گو با تأکید بر ضرورت همکاری آل سعود با دیگر کشورها در اداره حج، بیان کرد: مدیریت برگزاری این مراسم دینی امروزه در دست آل‌سعود است که همین موضوع سبب شده تا مشکلاتی برای حجاج به وجود آید؛ بنابراین آل سعود باید با دیگر کشورها برای اداره امور حج همفکری و همکاری کند.

وی افزود: حج یکی از مهمترین مسائل شرعی، عبادی، سیاسی و اجتماعی در اسلام به شمار می‌رود که نه فقط بُعد عبادی و معنوی، بلکه ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد.

حج؛ فرصتی برای آگاهی از مشکلات جهان اسلام

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور بر حائز اهمیت‌ بودن مراسم حج تأکید کرد و گفت: باید از اجتماع دو و نیم میلیونی مسلمانان که از سراسر جهان و از کشورهای مختلف در این مراسم حضور پیدا می‌کنند حداکثر استفاده را برد. حج فرصتی است که مسلمانان با دردهای یکدیگر آشنا می‌شوند و از مشکلاتی که امروز جهان اسلام با آن مواجه است آگاه خواهند شد.

نماینده رهبری در هند بیان راه‌حل‌های مسائل جهان اسلام در حین برگزاری حج را مهم برشمرد و اظهار کرد: برای ایجاد اتحاد و همبستگی در حج باید برنامه‌ریزی کرد. مناسک حج عامل مؤثری در یکپارچه‌شدن دل‌های مؤمنان است؛ در حج میلیون‌ها نفر از مسلمانان لباس دنیوی را از تن خارج و لباس سفیدی را به تن می‌کنند که نشانه آخرت است و از تعلقات دنیوی دور می‌شوند و خود را به خدا نزدیک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حج همه انسان‌ها اعم از رئیس، کشاورز و رعیت همگی یک لباس به تن می‌کنند و سفید و سیاه و دکتر و مهندس و باسواد و بی‌سواد در این فریضه دیگر مطرح نیست،‌ ادامه داد: در حج همه لباس یک‌رنگی به تن می‌کنند، بدون اینکه امتیازی از دیگری داشته باشند که همین موضوع روح مؤمنان را تقویت می‌کند و زمینه‌ساز ایجاد همبستگی در آنهاست، خود این موضوع فلسفه حج را تشکیل می‌دهد.

فلسفه قربانی‌ کردن در منا

همچنین حجت‌الاسلام مهدوی‌پور درباره فلسفه قربانی‌کردن در منا توضیح داد: قربانی‌کردن در منا به این معنی است که انسان باید از تعلقات دنیوی دوری کند، همان‌طور که حضرت ابراهیم براساس دستور الهی فداکاری کرد و در امتحان الهی، که قربانی‌ کردن اسماعیل بود، پیروز شد.

وی بیان کرد: پیروزی در این زمینه به آن معنی است که مؤمنان باید حضرت ابراهیم را الگو قرار دهند و خواسته‌های نفسانی را در برابر خواسته‌های الهی قربانی کنند. همچنین رمی جمرات و سنگ‌زدن به شیطان نیز یک اقدام سمبلیک و نمادین بوده که مبارزه با شیطان را تداعی می‌کند؛ چه شیطان نفس باشد و چه شیطان بیرونی.

مهدوی‌پور در پایان تأکید کرد: ممکن نیست حجاج به شیطان در سرزمین منا سنگ بزنند، ولی در برابر شیطان بزرگ که آمریکاست خضوع و خشوع داشته باشند و ذلیل و خوار باشند؛ این اقدام معقول نیست و در حقیقت حج مبارزه با شیطان‌های بزرگی است که امروز در جهان حکومت می‌کنند.

نشست علمی حج در بمبئی

لزوم همفکری آل‌سعود و کشورهای اسلامی در برگزاری حج

انتهای پیام

captcha