گیلان ۹۷ هزار رزمنده دفاع مقدس دارد
کد خبر: 3826154
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰

گیلان ۹۷ هزار رزمنده دفاع مقدس دارد

گروه اجتماعی ــ مدیر ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه همه شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و خانواده‌های آنان مد نظر تاریخ شفاهی هستند، گفت: گیلان ۹۷ هزار رزمنده دفاع مقدس دارد.

به گزارش ایکنا از گیلان، اسماعیل محمدپور، مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان امروز، 19 تیرماه در کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی ادبیات دفاع مقدس، با اشاره به اهمیت و ضرورت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی به ویژه در حوزه دفاع مقدس، اظهار کرد: همواره یک لایه پنهانی از واقعیت وجود دارد که با تاریخ مکتوب قابل کشف نیست لذا زمانی به سراغ تاریخ شفاهی می‌رویم که تاریخ مکتوب به بن‌بست رسیده است.

وی با بیان اینکه همه شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و خانواده‌های آنان مدنظر تاریخ شفاهی هستند، گفت: گیلان 97 هزار رزمنده دفاع مقدس شامل هشت‌هزار شهید و بیش از دو هزار آزاده و 22 هزار جانباز و 300 بانوی حاضر در جبهه داشته است.

مدیر ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با اشاره به اعزام نخستین گروه رزمندگان گیلانی به خرمشهر در آغازین روزهای جنگ، یادآور شد: افتخاراتی که گیلانیان در طول هشت‌سال دفاع مقدس آفریدند، کمتر استانی به خود دیده، اما از حیث نمایش تاریخ دفاع مقدس بهتر از گیلان عمل کرده‌اند.

محمدپور نهضت جنگل را مایه مباهات گیلانیان دانست و گفت: اگر عده‌ای در حوزه ادبیات شفاهی و مکتوب تلاش نمی‌کردند همین اندک تاریخ نیز از قیام میرزا کوچک جنگلی باقی نمی‌ماند و دیگر اثری از نهضت جنگل نبود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نهضت میرزا کوچک خان را مینیاتوری از جمهوری اسلامی در خطه گیلان دانستند، اظهار کرد: نهضت جنگل آنقدر بزرگ است که پیشینه نظام محسوب می‌شود لذا به واسطه حرکت بزرگ میرزا کوچک عده‌ای عامدانه گیلان و تاریخ با عظمتش را مهجور نگه داشتند. در واقع اهمیت نهضت جنگل به قدری بود که ابهت گیلان را به انزوا کشاندند.

مدیر تاریخ شفاهی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با تأکید بر اینکه خودمان باید تاریخ استانمان را ثبت و ضبط کنیم، تصریح کرد: دفاع مقدس فرصت خوبی را فراهم کرده تا تاریخ گیلان را احیا کنیم و احیای تاریخ میسر نیست؛ مگر با تاریخ شفاهی.

محمدپور بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را یک تشکل فرهنگی با صبغه نظامی دانست و اضافه کرد: امکان ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی تمامی 97 هزار رزمنده و والدین و همسران و فرزندان آنان برای این نهاد مقدور نیست.

وی با اشاره به گذشت 30 سال از دفاع مقدس، کتاب‌های تاریخ شفاهی گیلان در این حوزه را بسیار اندک دانست و اظهار کرد: می‌خواهیم پروژه تاریخ شفاهی دفاع مقدس را در شهرستان‌ها کلید بزنیم. در واقع هر شهرستان باید یک کتاب تاریخ شفاهی داشته باشد تا بتوانیم در نهایت دانشنامه دفاع مقدس گیلان را تکمیل کنیم.

به گزارش ایکنا، کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی ادبیات دفاع مقدس به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با حضور 30 نفر از فعالان این حوزه در رشت برگزار شد.

انتهای پیام

captcha