ایجاد ۶۰۰۰ شغل از سوی معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس پیش‌بینی می‌شود
کد خبر: 3825184
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
تا پایان سال ۹۸؛

ایجاد ۶۰۰۰ شغل از سوی معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس پیش‌بینی می‌شود

گروه اجتماعی ــ سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تمرکز ما در ایجاد اشتغال و زیرساخت‌های اشتغال‌زایی است از ایجاد ۶۰۰۰ شغل تا پایان سال ۹۸ از سوی این معاونت خبر داد.

پیش‌بینی ایجاد 6000 شغل تا پایان سال 98به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حامد صادقی، سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی، امروز 16 تیرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های این معاونت که در محل معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی برگزار شد بیان کرد: معاونت محرومیت‌زدایی آستان در پی حکم انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی از سوی مقام معظم رهبری و مبنی بر سه بند دستورالعمل ابلاغی و مورد تأکید رهبری در راستای رسیدگی به محرومان از سال 95 تشکیل شد.

وی افزود: اقدامات قابل توجهی در طول این مدت برای محرومیت‌زدایی انجام شده و در ابتدا نام این معاونت امداد مستضعفین بود که در پی هدفمند شدن اقدامات به دستور حجت‌الاسلام رئیسی و در اسفند 97 به معاونت محرومیت‌زدایی تغییر نام یافت.

صادقی ادامه داد: تفاوتی در نگرش حجت‌الاسلام رئیسی و حجت‌الاسلام مروی در راستای موضوع محرومیت‌زدایی در آستان قدس رضوی وجود ندارد و حتی عزم تولیت جدید در این مهم نیز راسخ‌تر است و هر دو بزرگوار نسبت به محرومیت‌زدایی تأکید داشته و دارند.

سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی بیان کرد: هدفمند شدن اقدامات معاونت محرومیت‌زدایی از تعیین اولویت گرفته تا ورود به عرصه‌هایی که خلأ بیشتری وجود دارد، با پرهیز از تصدی‌گری و میدان دادن به گروه‌های مردمی فعال در حوزه محرومیت‌زدایی با هدایت، حمایت و تسهیل امور تعیین شده است.

صادقی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات هدفمند ما در این معاونت نوپا که بر اساس مدیریت جهادی شکل گرفته و مسیر تحول و رو به رشدی را طی می‌کند تمرکز هرچه بیشتر بر کیفیت اقدامات و از طرفی هم‌افزایی و همگرایی با نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در حوزه محرومیت‌زدایی است.

وی بیان کرد: ما باید با هماهنگی با سایر ارگان‌ها به دنبال پیدا کردن خلأهای موجود باشیم و سیاست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی نیز همین است تا در جایی که نهاد و ارگانی ورود نکرده به محرومیت‌زدایی بپردازد.

محرومیت‌زدایی با ایجاد اشتغال
سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی گفت: تمرکز ما در معاونت محرومیت‌زدایی ایجاد اشتغال و زیرساخت‌های اشتغالزایی است، چرا که اگر بخواهیم سراغ محرومیت‌زدایی برویم، باید در مرحله اول افراد را توانمند کنیم که این امر جز با اشتغالزایی میسر نخواهد بود.

وی بیان کرد: دنبال آمار دادن نیستیم اما برنامه‌ریزی برای ایجاد شغل پایدار را داریم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 6000 شغل ایجاد کنیم، ضمن اینکه تاکنون 3500 شغل از سوی معاونت ایجاد شده است.

صادقی در ادامه با ارائه عملکرد سه ماهه این معاونت اظهار کرد: از ابتدای سال 98 تاکنون به بیش از 22 هزار زائر اولی و محروم خدمت‌رسانی شده است. در سطح شهر مشهد نیز بیش از 15 هزار سبد غذایی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بین افراد محروم حاشیه شهر توزیع شد و در طول 30 شب ماه مبارک رمضان در 402 مسجد حاشیه شهر مردم از سفره‌های افطاری ساده آستان مقدس رضوی بهره‌مند شدند.

وی اضافه کرد: توزیع 1500 پرس غذای متبرک حضرت به صورت روزانه در طول ماه مبارک رمضان و در مجموع 45 هزار پرس برای محرومان حاشیه شهر و همچنین توزیع 45 هزار غذای حضرت در 30 مسجد حاشیه شهر هر شب یک مسجد در طول ماه رمضان از دیگر اقدامات در این مدت بوده است.

سرپرست معاونت محرومیت‎زدایی آستان قدس رضوی افزود: توزیع 30 هزار بسته ارزاق به تفکیک 15 هزار در مشهد و 15 هزار در سایر استان‎ها و همچنین توزیع 9000 بسته ارزاق ویژه مادران شیرده در مناطق آسیب‎پذیرخراسان رضوی، 2750 بسته در خراسان شمالی و 3250 بسته در خراسان جنوبی با اعتبار یک میلیارد تومان در نظر گرفته شد که شناسایی این افراد از طریق دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت.

صادقی خاطرنشان کرد: توزیع 43 تن گوشت عقیقه و 28 تن برنج به مناطق محروم سراسر کشور، توزیع 72 هزارو 700 پرس غذا برای کارتن خواب‌ها و افراد بی‌ سرپناه حاشیه شهر از دیگر اقدامات طی این سه ماهه است.

تشریح اقدامات برای سیل‌زدگان
وی در تشریح اقدامات برای سیل‌زدگان بیان کرد: یک بخش اقدامات مربوط به اقدامات فوری امدادی بود که در همان ابتدا 26 آشپزخانه سیار در این مناطق مستقر شد و روزانه 500 هزار پرس غذای گرم برای اولین روزهایی که مردم نیاز مبرم داشتند، بین افراد سیل‌زده توزیع شد.

سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی بیان کرد: اعزام بیش از 8000 خادمیار و نیروی جهادی در قالب 100 گروه جهادی، ارسال کالاهای ضروری به مبلغ 7 میلیارد تومان در راستای کمک به سیل‌زدگان صورت گرفت.

صادقی اظهار کرد: علاوه بر اعزام نیرو نیز خدامی از آستان مقدس که به صورت خودجوش ضمن خدمت‌رسانی نیز با جمع‌آوری چند میلیارد تومان از بین خود به سیل‌زدگان کمک رساندند و آن عده از خدامی که تخصصی در حوزه تأسیسات داشتند نیز به تعمیر لوازم منزل سیل‌زدگان اهتمام کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از افراد سیل‌زده از راه دامپروری ارتزاق می‌کردند، لذا توزیع خوراک دام برای احشام این مناطق را نیز در اولویت اقدامات قرار دادیم. اجاره ماشین‌آلات لایه‌روبی با هزینه 500 میلیون تومان برای صاف کردن معابر از جمله اقدامات در مناطق سیل‌زده بود.

سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس تصریح کرد: خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده کلات، سرخس و بردسکن از جمله اقدامات دیگر بوده که در این راستا در کلات طی 10 روز، 10 هزار پرس غذا بین سیل‌زدگان توزیع و 60 سبد کالا برای 60 خانوار سیل‌زده به اندازه یک ماه گذران زندگی ارسال شد.

صادقی ادامه داد: توزیع 550 سبد کالا برای 550 خانواده سیل زده بردسکن و 200 سبد کالا برای سرخس و همچنین توزیع 22 هزار غذای گرم در این منطقه انجام شد، ضمن اینکه در سیل دوم کلات 22 خانواده آسیب‌دیده از سیل کمک بلاعوض پنج میلیون تومانی دریافت کردند.

وی کار مرمت و بازسازی مسجد جامع کلات و همچنین تجهیز امکانات از جمله ارسال 28 فرش که فردا انجام خواهد شد را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و افزود: رویکرد اصلی ما ایجاد اشتغال پایدار در مناطق سیل زده است و در این راستا برنامه‌ریزی شده تا 900 واحد دامداری خانگی گوسفند 20 رأسی در آق‌قلا احیاء شود، ضمن اینکه 100 واحد صنایع‌دستی که بر اثر سیل تخریب شده در دستور کار ما است.

احیا اشتغال و اشتغالزایی
سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی، نجات 90 هکتار انجیرستان استان لرستان که در گل فرو رفته بود را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و گفت: به شهادت اهالی محلی بیش از 100 خانوار که از این محل به صورت مستقیم درآمدزایی داشتند، از بیکاری نجات یافتند، ضمن اینکه 500 واحد زنبورداری، دامداری و... برای ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی شده و برای استان خوزستان نیز 500 واحد در زمینه‌های مرتبط با شهرستان در دست اقدام است.

تشریح اقدامات دهه کرامت
صادقی در تشریح برنامه‌های دهه کرامت آن معاونت بیان کرد: توزیع 10 هزار بسته ارزاق برای حاشیه شهر از ابتدای دهه کرامت آغاز و تا پایان این دهه ادامه دارد.

وی اهدای 730 سری جهیزیه و هریک به مبلغ پنج میلیون 500 هزار تومان در استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان بلوچستان در دهه کرامت اشاره کرد و افزود: 9 بند خاکی در خراسان جنوبی در دهه کرامت افتتاح خواهد شد.

سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس بیان کرد: تا پایان شهریورماه اعزام 100 هزار زائر اولی در دستور کار و در این راستا سهمیه هر استان مشخص شده است.

انتهای پیام

captcha