۵۰۰ موقوفه در چهارمحال و بختیاری سنددار شد
کد خبر: 3825113
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶

۵۰۰ موقوفه در چهارمحال و بختیاری سنددار شد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: از سال گذشته تا کنون ۵۰۰ موقوفه در استان سنددار شده و بزودی جشن سنددار شدن همه موقوفات را برگزار خواهیم کرد.

۵۰۰ موقوفه در چهارمحال و بختیاری سنددار شدبه گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری، امروز، 16 تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: در سطح کشور بقاع متبرکه از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند که این بزرگواران بعد از هجرت امام رضا(ع) برای پیوست به این امام همام به سمت ایران حرکت کردند و هر یک در مسیر به نوعی به شهادت رسیدند و بعدها توسط شیعیان بارگاهی برایشان ساخته شد. البته مهمان‌نوازی مردم ایران نیز در این سفرها بی‌اثر نبوده است که در سال 116 هجری مردم کاشان طی نامه‌ای به امام محمد باقر(ع) خواستند از وجود و برکت امامزاده‌ای در شهرشان بهره ببرند که امام فرزند خود را به نام« علی ابن باقر(ع)»  به ایران فرستادند که اکنون در مشهد اردهال دفن هستند. هشت هزار امامزاده در کل کشور وجود دارد که 101 تن از این بزرگواران در چهارمحال و بختیاری هستند.

وی با بیان اینکه اگر امامزادگان به ایران نمی‌آمدند فقه کامل نمی‌شد، تصریح کرد: این بزگواران خانه و کاشانه خود را رها و وارد ایران شدند که برخی از آن‌ها هنوز شناسایی نشده است و حتی برخی از آن‌ها به علت اینکه از ظلم و ستم حاکم زمان در امان باشند با نام جعلی زندگی می‌کردند تا شناسایی نشوند؛ لذا برخی از آن‌ها با نام و لقبی ایرانی و یا ترکی دفن شده‌اند.

امامزاده‌ها؛ پایگاه‌ مقابله با آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان حضور کارشناسان دینی و ارائه مشاوره‌هایی در مباحث طلاق، همسرداری، تربیت فرزندان و دیگر آسیب‌های اجتماعی به‌صورت رایگان در اختیار زائران و انجام فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی مانند سبک زندگی اسلامی، مسابقات قرآن و ... را از جمله آن فعالیت‌ها عنوان کرد و افزود: امروزه این عوامل به صورت ویژه و جدی در دستور کار قرار گرفته است.

نذورات هر امامزاده صرف همان امامزاده می‌شود

حجت‌اسلام امیری با بیان اینکه بقاع متبرکه توسط مردم اداره می‌شوند، تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه در اداره امامزاده‌ها تنها یک هماهنگ‌کننده است که امور کلان را اداره می‌کند و اکثر هزینه‌ها توسط نذورات مردم و خیرین تأمین می‌شود.

وی گفت: نذورات هر امامزاده‌ صرفاً به جهت آبادانی و طرح‌های عمرانی همان امامزاده هزینه می‌شود و اجازه انتقال نذورات یک امامزاده حتی به نزدیک‌ترین امامزاده هم وجود ندارد، زیرا حوزه‌های استفاده نذورات از قبل مشخص شده به طور مثال 45 درصد نذورات صرف فعالیت‌های عمرانی، 30 درصد صرف هزینه آب و برق، و تنها 5 درصد آن حق تولیت امامزاده است.

500 موقوفه در چهارمحال و بختیاری سنددار شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری از آب وهوای مطلوبی برخوردار است، گفت: اکثر امامزادگان در مناطق خوب استان قرار دارند ولی با یک سری کمبودهایی از قبیل مناسب نبود زیرساخت‌های برخی امامزادگان، کمبود نیروی کار و ... روبرو هستیم.

وی بیان کرد: در این حوزه پست‌های خدمتی بسیاری است که نیروی کاری برای آن‌ها در دسترس نیست و یک مدیر مجبور است به چند منطقه رسیدگی کند؛ لذا از مردم درخواست می‌شود نسبت به موقوفات حساسیت بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام امیری یادآوری کرد: میزان بدهی دستگاه‌های اداری به موقوفات افزایش پیدا کرده است. همچنین از سال گذشته تا کنون 500 موقوفه در استان سند دار شده و بزودی جشن سنددار شدن همه موقوفات را برگزار خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام امیری افزود: در شهرستان بروجن 9 بقعه، در شهرکرد 36 بقعه، در فارسان 13 بقعه و در لردگان 43 بقعه متبرکه وجود دارد که بقاع شهرستان لردگان با وجود اینکه نیمی از امامزداه‌ها را در برمی‌گیرد از شرایط خوبی برخوردار نیستند لذا برای برطرف کردن این معضلات برنامه‌‌هایی از قبیل جذب خیرین، جذب خادم افتخاری، ارتقاع کیفیت خدمات در بقاع متبرکه با آموزش خادمین امامزادگان و با هدف تکریم زائران، جذب سرمایه‌گذاران و استفاده از ایده‌ها و نذورات سرمایه‌گذاران در امامزاده‌ها برای ساختن هتل، آلاچیق، سرویس بهداشتی، زمین تفریح و بازی، از جمله برنامه‌های این اداره کل برای برطرف کردن معضلات بقاع متبرکه است.

وی ادامه داد: رویکرد استفاده از مدیران جوان در اداره بقاع متبرکه در دستور کار قرار گرفته که در سال جاری به آن سرعت بیشتری خواهیم داد، هرچند در ابتدای کار با بهره‌گیری از سمت مدیران سالخورده اعتراضاتی را به همراه داشت ولی نتیجه و بازخورد کار که جذب حداکثری جوانان در بقاع شریف یکی از آن‌ها بود ما را در ادامه این راه مصمم‌تر کرد و از رسانه‌ها درخواست می‌شود این طرح را اطلاع‌رسانی کنند تا بیشتر از ظرفیت و ابتکارات جوانان در مدیریت و ساماندهی اوضاع بقاع متبرکه استفاده شود.

کلنگ‌زنی تربت‌خانه امامزاده حمزه‌علی(ع)

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در رابطه با جذب خیرین، اظهار کرد: اخیراً مبلغی از خیرین اخذ شده که در فعالیت‌های عمرانی امامزادگان از جمله امامزاده حمزه علی(ع) استفاده شده است و به زودی تربت‌خانه این حرم شریف که زمینی به مساحت 900 متر است کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه‌ دفن اموات در حرم املامزادگان در دست اقدام است تا از این طریق مبالغی برای خدمات عمرانی امامزاده‌ها حاصل شود؛ لذا از مردم و خیرین عزیز دعوت می‌شود تا در این طرح شرکت کنند و در قبال خدماتی که برای امامزاده انجام می‌دهند قبری رایگان هدیه بگیرند.

حجت‌الاسلام امیری در ادامه با اشاره به موضوع بزرگداشت و تکریم امامزادگان، بیان کرد: بقاع متبرکه متعلق به شهر یا روستای خاصی نیست بلکه متعلق به کل کشور و خصوصی کردن امامزاده‌ها رویکرد غرب است و از این حربه برای نفاق و تفرقه استفاده می‌کنند، لذا تمامی تابلوهایی که در سطح استان امامزاده را با شهر خاصی معرفی کرده‌اند و سبب خصوصی کردن امامزاده‌ها شده است در حال اصلاح است.

برپایی جشن‌های دهه کرامت با هدف معرفی امامزاده‌ها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه دهه کرامت متعلق به حضرت زهرا(س) است که از پنج‌شنبه، 13 تیرماه همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز شده است و 23 تیرماه به ولادت حضرت رضا(ع) ختم می‌شود، گفت: پخش روزانه صلوات خاصه امام رئوف در دو وعده هشت صبح و هشت شب به صورت همزمان در تمامی امامزادگان، غبارروبی، عطرافشانی و آذین‌بندی امامزاده‌ها، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، برگزاری جشن‌هایی با حضور خادمان حرم حضرت معصومه و امام رضا(ع)، از جمله برنامه‌هایی است که در طول دهه کرامت با هدف معرفی امامزادگان و تولید محتوا در زمینه‌های تاریخی و فرهنگی امامزادگان برپا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از همه هنرمندان که در خصوص امامزادگان آثاری را تهیه کرده‌ دعوت می‌شودآثار خود را به امامزاده تحویل داده تا مورد استفاده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام امیری در ادامه به زمان برگزاری جشن‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه بزرگ‌داشت امامزاده دوخاتون  23 تیرماه در محل امامزاده دو خاتون شهرکرد از ساعت 18 تا 20 برگزار خواهد شد، همچنین مراسم جشنی در امامزاده حیدر شهر نقنه 20 تیرماه از ساعت 18 تا 20، مراسمی در امامزاده احمد شهرستان لردگان از ساعت 10 الی 12 با برنامه‌های سخنرانی، مولودی خوانی، شب شعر، تجلیل از خادمان امامزاده‌ها و ... برپا می‌شود.

اجرای طرح «نشاط معنوی» از 13 تیرماه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در رابطه با طرح « نشاط معنوی» در امامزادگان، تصریح کرد: از 13 تیرماه طرح نشاط معنوی در 20 بقعه استان با 13 مبلغ اعزامی از قم، 3 دانشجوی علوم قرآنی و 9 مربی آقا و خانم برپا شد که این کلاس‌ها در موضوعاتی از قبیل سبک زندگی اسلامی در سه موضوع مهارت‌های فردی، فرزند پروری و همسر داری، کلاس‌های هنری، طرح حفظ قرآن و ... به صورت رایگان د ر حال فعالیت هستند.

وی در پایان به مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: مرحله استانی مسابقات قرآن در 12 رشته معارف، اذان، قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل و ... در آستان  امامزاده حلیه و حکیمه خاتون شهرکرد با حضور 260 نفر از برگزیده‌گان دوره‌های قبل  برپا خواهد شد.

انتهای پیام

captcha