زیرساخت‌های رسیدن به مسجد تراز اسلامی چیست
کد خبر: 3824688
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

زیرساخت‌های رسیدن به مسجد تراز اسلامی چیست

گروه اجتماعی ــ مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه مسجد تراز اسلامی باید ۳۰ ویژگی داشته باشد، گفت: حضور تشکل‌های مردمی و پرشور، امام‌جماعت فعال و همراه با مردم و هیئت امنای مسجد، برگزاری برنامه‌های بانشاط و در شأن یک مکان مذهبی، وجود خانه‌های عالم در مساجد و ... از جمله مقدماتی است که برای رسیدن به یک مسجد تراز اسلامی لازم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌رضا ملک‌محمدی، مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، در رابطه با ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: از نظر مقام معظم رهبری مسجد اگر از کیفیت شایسته و بالایی برخوردار باشد هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش مردم و مسئولان جامعه برداشته خواهد شد. یعنی اگر مساجدمان را آباد کنیم بسیاری از جوانان در کانون مساجد تربیت می‌شوند و جلوی بسیاری از انحرافات گرفته خواهد شد به این ترتیب دیگر مبالغ هنگفتی برای برطرف کردن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هزینه نمی‌شود و مسجد خود جلوی مفاسد را می‌گیرد.

ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی
وی با بیان اینکه بیش‌از 70 الی 80 درصد شهدا در دل مساجد تربیت شدند، ادامه داد: یک مسجد تراز اسلامی باید 30 ویژگی داشته باشد و فعالیت‌هایی با محتوای عبادی، فرهنگی، تبلیغی، علمی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و امنیتی، ارتباطی، ورزشی، هنری، امدادی، رفتاری، روانی، درمانی و بهداشتی، قضایی، تاریخی، زیارتی، گردشگری، اقتصادی، تشویقی، تأییدی، انکاری و ... را برگزار کند. این فعالیت‌ها از صدر اسلام تا‌کنون در مساجد با تفاوت در کیفیتشان برگزار شده است.

زیرساخت‌های رسیدن به مسجد تراز اسلامی
‌ملک‌محمدی گفت: برای اینکه بتوانیم این قبیل برنامه‌ها را در مساجد اجرا کنیم یک‌سری مقدمات لازم است به طور مثال در ابتدا باید محیط مسجد ساختمانی مناسب داشته باشد و از حیاط و اتاق‌هایی برای شکل‌گیری تشکل‌های مذهبی و مردمی از جمله پایگاه بسیج، هیئت مذهبی، دارالقرآن، کتابخانه، کانون فرهنگی، سالن ورزشی و .. ویژه خواهران و برادران برخوردار باشد. حضور تشکل‌های مردمی و پرشور، امام‌جماعت فعال و همراه با مردم و هیئت امنای مسجد، برگزاری برنامه‌های بانشاط و در شأن یک مکان مذهبی، وجود خانه‌های عالم در مساجد و ... از جمله مقدماتی است که برای رسیدن به یک مسجد تراز اسلامی لازم است اما متأسفانه بسیاری از مساجد ما این ویژگی‌ها را ندارند البته برخی از مساجد استان از جمله مسجد فاطمة‌الزهرا(س) میرآباد، مسجد امام حسین(ع) فرهنگیان و مسجد جامع شهرکرد توانسته‌اند این محیط با نشاط را به وجود بیاورند و جوانان زیادی را جذب مساجد کنند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان از مسئولان خواست تا مقدمات رسیدن به مسجد تراز را در استان فراهم کنند و گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها، وجود خانه عالم در مساجد است. از آنجایی که امام‌جماعت محور مسجد است لذا باید همیشه در دسترس باشد و بهتر است که در مسجد ساکن شود اما به علت نبود خانه عالم حدود سه چهارم مساجد استان در طول سال امام‌جماعت ندارند.

فقط 300 مسجد امام‌جماعت دارد
وی با بیان اینکه یک‌هزار مسجد در استان وجود دارد که فقط 250 الی 300 مسجد امام‌جماعت دارند، افزود: البته این تعداد امام‌جماعتی که وجود دارد به علت بعد مصافت نمی‌توانند هر سه وقت را در مسجد نماز جماعت اقامه کنند و در استان مساجدی که هر سه وقت نماز جماعت برپا کند کم است. مسجد فاطمة‌الزهرا(س) میرآباد، مسجد امام حسین(ع) فرهنگیان، مسجد جامع و حسینیه اعظم از جمله مساجد شهرکرد هستند که در هر سه نوبت صبح، ظهر و مغرب نماز جماعت را برپا می‌کنند.

‌ملک‌محمدی با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد شش سال است که فعالیت خود را در استان آغاز کرده است، تصریح کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد در هر استانی زیر نظر نماینده ولی‌فقیه حاضر در استان اداره می‌شود در چهارمحال‌وبختیاری نیز این مرکز در 20 خرداد 92 تشکیل شد و درواقع فعالیتمان را از صفر آغاز کرده‌ایم. در ابتدا یک چارچوب و کادری را برای مرکز تعیین و سپس دستورالعملی را تصویب کردیم سپس تشکل‌ها، شوراها، ستادها و کارگروه‌های شهرستان‌ها مشخص شد در ادامه نیز ‌به مساجد و هیئت امناهای مساجد رسیدگی شد و آئین‌نامه‌ای را برای آن‌ها تهییه کردیم که تاکنون همه بر اساس این آئین‌نامه فعالیت به خود ادامه می‌دهند.

وی در پایان گفت: طرح «پیوند جوانان و نوجوانان با مسجد» از جمله طرح‌هایی است که در دستور کار این مرکز قرار گرفته و برای رسیدن به این هدف غیر از هیئت امنا، امام‌جماعت بحث منبر‌محوری را در مساجد تقویت کرده‌ایم. حضور جوانان و نوجوانان در مساجد به نشاط و شور این پایگاه‌های فرهنگی می‌افزاید پس برای مسجد تراز اسلامی باید برای جذب جوانان به مساجد تلاش و از هر روشی برای رسیدن به هدف استفاده کنیم.

انتهای پیام

captcha