‌قرآنیان چهارمحال و بختیاری در انتظار تحقق وعده مسئولان
کد خبر: 3824043
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

‌قرآنیان چهارمحال و بختیاری در انتظار تحقق وعده مسئولان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری گفت: با گذشت چندین سال از تدوین اساسنامه و تشکیل اتحادیه‌های مدغم استانی، انتظار می‌رود کش و قوس‌های موجود پایان یابد و مسئولان به امضاهایشان پایبند باشند.

مرضیه خسروی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در تشریح ضرورت تشکیل «اتحادیه مدغم»، اظهار کرد: بر اساس این اصل که هر صنف یک مرجع واحد برای مدیریت و نظارت دارد، اتحادیه مدغم قرآنی نیز در جهت رعایت عدالت و توزیع عادلانه اعتبارات قرآنی، همگام و همسو بودن نهادهای قرآنی، پرهیز از موازی‌کاری، افزایش بازدهی و خروجی و تمرکزِ نظارت بر عملکرد اتحادیه‌ها و تشکل‌های قرآنی، تشکیل شده است.

وی با انتقاد از به درازا کشیده شدن آغاز به کار اتحادیه مدغم مرکزی، تصریح کرد: متأسفانه با گذشت دو سال از تشکیل اتحادیه مدغم در تمام استان‌ها، قرآنیان سراسر کشور همچنان منتظر آغاز به کار اتحادیه مدغم به صورت گسترده هستند تا همه اعتبارات قرآنی از طریق این کانال به دست مؤسسات برسد.

قرآنیان ‌تابع قانون هستند
خسروی با بیان اینکه قرآنیان در اکثر استان‌ها تابع قانون بودند و اقدام به تشکیل اتحادیه مدغم کردند، افزود: تمام کارها براساس اساسنامه‌ انجام شده اما درست در مرحله پایانی این روند که اتحادیه مدغم مرکزی باید به تعهد خود عمل کند، شاهد تعلل و تردید متولیان هستیم، سؤال اینجاست که چرا در اجرای اساسنامه‌ای که خودتان تصویب کرده‌اید تعلل می‌کنید.

کارشناس قرآن در استان با تأکید بر اینکه از زمان ورود دستگاه‌های دولتی در امر آموزش و نشر قرآن، کمک‌های مردمی به امور قرآنی کاهش یافته است، ادامه داد: مردم از زمان حک شدن مجوزهای دولتی بر سر در مؤسسات و خانه‌های قرآن و با این برداشت که اعتبارات دولتی به این نهادها به حد کافی تخصیص می‌یابد، از همراهی‌های مادی و معنوی خود در عرصه قرآن کاستند.

مسئولان تا چه حد عامل به قرآن هستند
وی شرط جذب مردم برای کمک به جامعه قرآنی را کار کردن و خروجی خوب بیان کرد و افزود: مردم در جایی که ببینند برای قرآن کاری شده و تلاشی صورت گرفته خود وارد میدان می‌شوند اما باید دید مسئولان تا چه حد عامل به قرآن هستند و در جایی که قرآن نیازمند صرف هزینه است، به جرگه کمک‌کنندگان می‌پیوندند یا خیر.

خسروی با اشاره به ضرورت وجود یک پرچمدار در امور قرآنی کشور، گفت: در هیئت‌های عزاداری نقش عَلم و علمدار در انسجام و یکپارچگی دسته عزاداران کاملاً محسوس است و همین نیاز در جامعه قرآنی نیز احساس می‌شود حال آنکه متولیان قرآن جز برگزاری جلسات و ایراد سخنان زیبا، عملاً تلاشی در جهت انسجام و هدفدار کردن امور قرآنی انجام نمی‌دهند.

وی با انتقاد از مسئولانی که پای امضای خود نمی‌ایستند، بیان کرد: بسیاری از فعالان قرآنی و مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن در سراسر کشور گذشته از مشکلات شخصی و اجتماعی در تأمین معاش با توجه به اوضاع اقتصادی کنونی، با مشکلات عدیده مالی در مؤسسه خود دست و پنجه نرم می‌کنند که بسیاری از این مشکلات حاصل بی‌تدبیری یا منفعت‌طلبی شخصیِ عده قلیلی در رأس امور قرآنی است.

خسروی با اشاره به تجمع اخیر بیش از ۱۵۰ نفر از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، مدیران و نمایندگان مؤسسات قرآنی سراسر کشور در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: مطالبات ما به گوش نماینده رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسید و در صورت عدم مشاهده اقدام عملی از سوی این شورا، باید شاهد تغییر رفتار معترضان باشند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان کار قرآن را روی زمین گذاشت، گفت: متأسفانه امروز شاهد غیرفعال شدن بسیاری از مؤسسات قرآن استان به دلیل مشکلات مالی هستیم و تنها چند مؤسسه محدود به دلیل تمکن مالی مدیرانشان و یا به مدد کمک‌های مردمی و خیران در حال فعالیت هستند و به همین علت، فریاد اعتراض مدیران عامل مؤسسات و فعلان قرآنی به صدا درآمده است.

همزمانی ادغام ‌اتحادیه‌ها در استان با برگزاری جشنواره منهاج
خسروی با اشاره به اینکه بحث ادغام فعالیت‌های دو اتحادیه در استان درست همزمان با برگزاری جشنواره منهاج مطرح شد، گفت: در آن دوران اتحادیه مؤسسات استان روزهای شلوغ و پرکاری را پشت سر می‌گذاشت اما به دلیل تبعیت از قوانین، این ادغام صورت گرفت.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امروز پس از گذشت دو سال از این ادغام، با نبود بودجه برای برگزاری جشنواره منهاج و برنامه‌های نظیر آن با مشکل مواجه هستیم و نمی‌توانیم از سازمان تبلیغات نیز اعتباری برای برگزاری این برنامه‌ها جذب کنیم.

خسروی با انتقاد از رویکرد متولیان امر درخصوص محل تردید قرار دادن ادغام اتحادیه‌های قرآنی، بیان کرد: با گذشت چندین سال از تدوین اساسنامه و تشکیل اتحادیه‌های مدغم استانی، انتظار می‌رود به کش و قوس‌های موجود پایان یابد و مسئولان به امضاهایشان پایبند باشند.

انتهای پیام

captcha