بی‌توجهی به نماز اول وقت زیبنده جامعه اسلامی نیست
کد خبر: 3821422
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

بی‌توجهی به نماز اول وقت زیبنده جامعه اسلامی نیست

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: متأسفانه در جامعه مشاهده می‌کنیم که هنگام پخش اذان برخی از بازاریان به کسب و کارشان، مدیران مشغول جلسات خود و مدارس و دانشگاه‌ها مشغول آموزش هستند و توجهی به نماز جماعت نمی‌کنند که این زیبنده جامعه اسلامی نیست.

در آیات و روایات ‌زیادی به اهمیت برپایی نماز اول وقت و به‌ویژه نماز جماعت تأکید شده و همواره نیز این موضوع مورد توجه بوده است که کار نباید مانعی برای تأخیر در برپایی نماز باشد. امام باقر(ع) می‌فرماید: «بدان كه اوّل وقت هميشه بهتر است؛ پس تا جايى كه مى‌توانى به كار خير بشتاب، محبوبترين كارها نزد خداوند عزّوجلّ كارى است كه بنده بر آن مداومت ورزد گرچه اندك باشد».

امام رضا‌(ع) نیز در این باره فرمود: «علت تشریع نماز جماعت آن است که اسلام و توحید و بندگی و اخلاص به خداوند متعال در معرض دید عموم و ظاهر و مشهور در میان مردم باشد».

هر چند تأکید بسیار زیادی بر اقامه نماز جماعت صورت گرفته است و بسیاری از مسئولان نیز به این موضوع واقف هستند اما در برخی از ادارات به دلایلی همچون نبود فضای مناسب برای اقامه نماز، عدم برپایی نماز جماعت و یا عدم توجه به اهمیت نماز اول وقت، شاهد بی‌توجهی به این موضوع هستیم که لازم است با تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان، شاهد برپایی نماز جماعت اول وقت در همه ادارات و دستگاه‌ها باشیم.

لذا برای بررسی وضعیت اقامه نماز جماعت در ادارات چهارمحال و بختیاری و همچنین آثار سبک شمردن نماز بر روی جامعه گزارشی تنظیم کرده‌ایم که به اتفاق می‌خوانیم.

نمازجماعت در ادارات سبب؛ از بین رفتن دیوار بین مردم و مسئولان

هرکه تمکن پیدا کرد نماز را برپا دارد
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد کریمی، مدیر ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که در یک جامعه اسلامی به آن تأکید شده است برپایی نماز آن هم به جماعت و در اول وقت است و در آیه 41 سوره مبارکه حج نیز به این موضوع اشاره شده: «‌کسانی که تمکن و قدرت پیدا کردند نماز را برپا دارند» که این آیه بیانگر این است که مدیران ادارات باید از فضایی که در اختیار دارند برای برپایی نماز جماعت اول وقت به نحو احسنت استفاده کنند.

نقش مدیران در برپایی نماز جماعت
وی با بیان اینکه مدیر یک مجموعه اداری در برپایی نماز جماعت وظیفه مهمی دارد، افزود: برپایی نماز جماعت اول وقت در مساجد ‌اصل مهمی است که اگر در جامعه نهادینه شود فضای ارزشمندی در جامعه و ادارات حکم‌فرما می‌شود. پیامبر اکرم(ص) نیز در این باره می‌فرماید: «ثواب یک نماز جماعت از 40 سال نماز فرادا بیشتر است».

‌کریمی گفت: مهم‌ترین وظیفه یک مدیر در ادارات فراهم کردن ساز و کار برپایی نماز جماعت در اداره است زیراکه این کار مسیر بسیاری از کارهای اجرایی را تغییر می‌دهد و حضور مدیران و کارمندان اداره در نماز جماعت در رونق بخشیدن به سایر کارهای اجرایی اثرگذار است لذا اگر کارمندی می‌بیند در اداره‌اش در امر نماز جماعت کوتاهی می‌شود این مسئله را حتماً باید به مسئولان گوشزد کند.  

ویژگی‌های اداره‌ای که نماز جماعت در آن برپا می‌شود
مدیر ستاد اقامه نماز استان با بیان اینکه هر اداره‌ای که در آن نماز جماعت اقامه می‌شود ویژگی‌هایی دارد، تصریح کرد: اعتقاد مدیر اداره به ارزش‌های دینی و تلاش برای حضور فعال کارکنان در نماز جماعت، توجه لازم به حفظ ارزش‌های دینی و معنوی در مجموعه اجرایی و تشکیل جلسه شورای اقامه نماز ادارات به صورت منظم و مداوم و اجرای تفاهم‌نامه و مصوبات اجرایی در ادارات از جمله ویژگی‌های اداره‌ای است که در آن نماز جماعت برپا می‌شود.

کم‌کاری مدیران به جامعه آسیب می‌زند
وی به کم‌کاری برخی از مدیران و مسئولان در برپایی نماز جماعت و اثر این کوتاهی در کم‌رنگ شدن فریضه نماز در جامعه اشاره کرد و افزود: اگر زمینه لازم برای اشاعه فرهنگ نماز جماعت در ادارات به معنای واقعی ایجاد شود زمانی که ارباب رجوع برای انجام کاری به اداره مراجعه می‌کند و فضای نماز را در اداره می‌بیند برای شرکت در نماز جماعت ترغیب می‌شود. امام حسین(ع) در شرایط جنگ روز عاشورا نماز را زیر باران تیرها اقامه کردند تا به ما درس بدهند تا برای برپایی نماز برنامه‌ریزی کنیم و آسیب‌های برپا نشدن نماز در ادارات را شناسایی و برطرف کنیم.

‌کریمی تصریح کرد: برای برگزار شدن نماز در ادارات در درجه اول باید مدیر به اقامه نماز و مسائل دینی اهتمام ورزد سپس اینکه اداره به نمازخانه و مهر مجهز باشد که در این صورت حضور مدیر در نمازخانه قطعاً سبب تشویق حضور کارمندان و ارباب رجوع نیز خواهد شد و نماز که نماد پرچم اسلام است باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مدیران ادارات باید به این نکته توجه کنند که حتی‌المقدور در زمان اذان جلسه‌ای برگزار نکنند و این فضای معنوی برای خودسازی کارمندان قرار دهند و بدانند که برپایی نماز جماعت در مجموعه وظیفه آن‌ها است.

نمازجماعت در ادارات سبب؛ از بین رفتن دیوار بین مردم و مسئولان

نماز جماعت به کسب و کار برکت می‌دهد
‌کریمی افزود: طبق دستور مقام معظم رهبری اگر در ادارات 20 دقیقه زمان برای برپایی نماز قرار دهیم و نماز را در اول وقت و درکوتاه‌ترین زمان اقامه کنیم تا حق ارباب‌رجوع ضایع نشود نه تنها برکت کارها بیشتر خواهد شد بلکه ارباب‌رجوع نیز برای دیدن مسئولان به سمت نمازخانه رفته و با دیدن نماز جماعت باشکوه ترغیب به شرکت در نماز می‌شود که این نماز جماعت که مدیر، کارمندان و ارباب رجوع در آن شرکت می‌کنند سبب صمیمانه‌تر شدن رابطه‌ها و از بین رفتن دیوارهای بین مدیران و مردم خواهد شد.

وضعیت برگزاری نماز جماعت در ادارات چهارمحال و بختیاری
مسئول ستاد اقامه نماز به وضعیت نماز در ادارات اشاره کرد و گفت: در همه ادارات کل استان نماز جماعت برپا می‌شود و برای تجهیز و ترمیم نمازخانه‌های ادارات اقدامات مطلوبی صورت گرفته است که نظارت و ارزیابی برپایی نماز در دستگاه‌های اجرایی به صورت سالانه، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ائمه جماعات استان، برگزاری جلسه دبیران ستادهای اقامه نماز ادارات به منظور تبادل نظر و رفع مشکلات نمازخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی اقامه نماز با حضور اساتید متخصص، از جمله این فعالیت‌ها است.

وی با بیان اینکه در شورای اقامه نماز استان موانع کلی رفع و دستور کار در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: جلسه‌ای میان دستگاه‌های اجرایی با ستاد اقامه نماز برگزار و اساسنامه‌ای تهیه می‌شود که هر ساله دستگاه‌ها بر اساس همین اساسنامه ارزیابی می‌شوند لذا موظف به اجرای بندهای آن هستند. علاوه بر این این مجموعه برنامه‌های فرهنگی از جمله مسابقات و جشن تکلیف برای تشویق فرزندان کارکنان به نماز برنامه‌ریزی کرده است که در ادارات برگزار می‌شوند.  

‌کریمی ‌گفت: امیدواریم به سمتی برویم که مدیران و مسئولان نماز اول وقت در ادارات را جدی بگیرند و به برپایی هرچه باشکوه‌تر و بانشاط‌‌‌تر نماز اهتمام ورزند.

نمازجماعت در ادارات سبب؛ از بین رفتن دیوار بین مردم و مسئولان

در ادامه ‌حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حبیب‌الله زمانی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در رابطه سبک شمردن نماز در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: خداوند در در آیه 41 سوره حج می‌فرماید اگر شما بر روی زمین حکومت به دست‌ آوردید نماز به پا دارید. خداوند در این آیه برپایی نماز را با عبارت «‌اقاموا صلاة» بیان کرده است که این دستور با دستور نماز خواندن متفاوت است خداوند در این آیه دستور به برپایی نماز می‌دهد یعنی نماز را به جماعت بخوانید نه فرادا لذا باید در زمنه برپایی نماز در ادارات، مساجد و دانشگاه‌ها بسیار کار کنیم.

وی به جمله حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) می‌فرماید: «‌از توپ و تانک دشمن نترسید اما از خالی شدن مساجد بترسید.» لذا مهمترین وظیفه ما جذب جوانان به مساجد است. اما متأسفانه در جامعه مشاهده می‌کنیم که هنگام پخش اذان برخی از بازاریان به کسب و کارشان، مدیران مشغول جلسات خود و مدارس و دانشگاه‌ها مشغول آموزش هستند و توجهی به نماز جماعت نمی‌کنند که این زیبنده یک جامعه اسلامی نیست. مسئولان و مدیران باید بدانند این مقام و جایگاه را به برکت نماز به دست آورده‌اند.

‌زمانی با بیان اینکه ائمه و بزرگان ما به نماز جماعت بسیار تأکید کرده‌اند، تصریح کرد: امام حسین(ع) در میدان جنگ نماز جماعت برپا کرد و امام خمینی(ره) و شهید رجایی نیز سعی داشتند همین تفکر را در جامعه حاکم کنند و این جمله معروف از امام(ره) که می‌فرماید: «‌به نماز نگویید کار دارم به کار بگویید وقت نماز است» مصداق همین عبارت است.

وی با بیان اینکه دلیل فساد مالی در ادارات و فساد اخلاقی در جامعه به دلیل دور ماندن از نماز است، گفت: ریشه تمام منکرات غفلت است و در قرآن کریم آمده است که انسان غافل از حیوان هم بدتر است لذا غفلت نکنید.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه نماز زمینه منکرات را از بین می‌برد، اظهار کرد: اگر کسی لباس سفید بپوشد حاضر نیست با آن به جای آلوده برود درواقع نماز حکم همان لباس سفید را دارد که انسان را از گناهان باز‌می‌دارد پس باید همیشه زنده نگه‌ داشته شود و بدانیم که کار و جلسه هنگام نماز برکتی ندارد.

وی گفت: در قرآن بیان شده نماز را به پا دارید زیراکه نماز ساده‌ترین، زیباترین و عمیق‌ترین رابطه انسان با خداست که اگر مورد قبول واقع شود دیگر کارها نیز تأیید می‌شود و اگر نماز مقبول واقع نشود دیگر کارها نیز مورد قبول قرار نخواهد گرفت. لذا برای پیشرفت و آرامش بیشتر در جامعه باید نماز را به جماعت برپا کنیم.

‌زمانی اضافه کرد: در حال حاضر مشکلات در جامعه بسیار شده‌اند از جمله اینکه مطب روان‌پزشکان شلوغ شده است و مشکلات معیشتی بر مردم غالب شده که علت این مشکلات فاصله گرفتن از نماز است، لذا باید ارتباطمان را با خدا حفظ کنیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم به جایی برسیم که کارهایمان با نماز پیوند بخورد زیراکه اگر این پیوند برقرار شود خداوند بیشتر به ما عنایت می‌کند.

از این گفت‌گوها دریافتیم که نماز کلید دین است و برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی بهتر است نماز را اول وقت و به جماعت برگزار کنیم. لذا نظر چند مرجع اعظام تقلید را در رابطه با تأکید به برپایی نماز جماعت در ادارات به عنوان حسن ختام این گزارش در ذیل آورده‌ایم:

‌نظر مراجع اعظام تقلید در رابطه با برپایی نماز جماعت در ادارات
*آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
با توجه به اهميت خاص نمازهاى يوميه و تأكيد زيادى كه بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضيلت نماز جماعت، مناسب است كارمندان روشى را اتخاذ كنند كه بتوانند در خلال ساعات كار ادارى نماز واجب را به طور جماعت در اول وقت و در كمترين زمان بخوانند، ولى بايد به‌گونه‌‏اى مقدمات اين كار را فراهم كنند كه نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسيله‌‏اى براى به تأخيرانداختن كارهاى مراجعه‌كنندگان نشود.

*آیت‌‌الله العظمی سیستانی:
اگر به موجب قرارداد كارمندی ملزم به ترك چنین كارهایی در وقت اداری نباشید اشكال ندارد.

*آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی:
با توجه به اين كه اقامه نماز وقت چندانی نمی‌خواهد در صورتی كه فقط به انجام نماز قناعت می‌كنيد، اشكالی ندارد.

*آیت‌الله العظمی مظاهری‌:
شركت در نماز جماعت و اقامۀ نماز اوّل وقت بسیار فضیلت دارد و ترك محلّ كار به این اندازه جایز است؛ امّا باید بیش از وقت نماز، ارباب رجوع را معطّل نگذارند.

* آیت‌الله العظمی نوری همدانی:
نماز اول وقت اولی است.

گزارش از زینب رحیمی

انتهای پیام

captcha