برابری و برادری؛ اولین درس سنگرهای دفاع
کد خبر: 3819963
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

برابری و برادری؛ اولین درس سنگرهای دفاع

گروه اجتماعی ــ مسئول کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز با بیان اینکه آنچه که در سنگرهای دفاع به دست می‌آمد برادری و برابری بود، گفت: در جبهه‌های نبرد رزمندگان با همه نوع مدارک عالی علمی و حتی بی‌سواد کنار هم قرار می‌گرفتند.

برابری و برادری؛ اولین درس سنگرهای دفاعبه گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد انجوی‌نژاد، مسئول کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز، شب گذشته، 26 خردادماه در پنجمین اجتماع مردمی پاسداشت شهدای مدافع حرم که در مسجد امام رضا(ع) شهرکرد برگزار شد در رابطه با جنگ و آثار آن، بیان کرد: فضای جنگ چیزی جزء سختی، دردسر و آوارگی نیست و از همه بدتر اینکه جنگ بین دو گروه از مخلوقان خدا اتفاق می‌افتد؛ لذا جنگ چیز خوبی نیست اما مقدس شدن آن برای ما بخاطر ایجاد محیطی مقدس است. به‌خاطر این است که شهدایی که در این جنگ‌ها از میان رفتند و خواهند رفت به امید ایجاد محیطی رفتند که در آن برابری و برادری اصل قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر کسی از فامیل و یا حتی نزدیکان ما از دنیا برود تا چهلم و سالگرد  به یاد او هستیم و برایش مراسم می‌گیریم اما از دفاع مقدس 30 سال می‌گذرد و همچنان برای شهدا مراسم و یادواره گرفته و خانواده‌هایشان تکریم می‌شوند. علت این اختلاف چیست؟

حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد تصریح کرد: زمانی که رزمندگان 10 روز برای مرخصی می‌آمدند دلشان طاقت ماندن نداشت و با وجود اینکه در منطقه جنگی هیچ وسیله و امکاناتی برای تفریح و خوش‌گذرانی نبود باز هم رزمنداگان طاقت جداشدن از مناطق را نداشتند و 5 الی 6 روز بیشتر از مرخصی خود را استفاده نمی‌کردند دلیل این کم طاقتی رزمندگان دو چیز بیشتر نبود یکی اینکه آن‌ها شیفته دفاع از وطن و حرم اهل بیت(ع) بودند و مهم‌ترین دلیل اینکه جوانان ما عاشق شهادت هستند.

مسئول کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز با بیان اینکه آنچه که در سنگرهای دفاع به دست می‌آمد برادری و برابری بود، گفت: در جبهه‌های نبرد رزمندگان با همه نوع مدارک عالی علمی و یا حتی بی‌سواد کنار هم قرار می‌گرفتند. در این مناطق تفاوتی بین دکتر و بی‌سواد نبود و شناختن فرمانده از سرباز کار سختی بود زیرا که آن‌جا یک اصل مهم و اساسی به نام برابری و برادری داشت و همه یک‌دیگر را برادر خطاب می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها این نوع برادری را استعمار می‌دانند، گفت: تبعیض‌های میان مدیران، آقازاده‌ها و مردم عادی استعمار است یا برابر و برادر دانستن مردم؟ چرا شخصی به واسطه رابطه‌ها باید حقوق میلیاردی دریافت کند و یک کارگر برای تأمیین نان شب‌اش محتاج باشد؟ رزمندگان در زمان جنگ حقوق خود را دریافت نمی‌کردند تا این پول به برادرشان که مستحق‌تر بود برسد. این موارد را در کتاب‌ها نمی‌نویسند تا فراموش شود و نسل جدید چیزی از زمان جنگ درک نکند و همین عملکرد سبب شده تا جامعه کنونی دچار این وضع شود.

حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد با بیان اینکه برابری و برادری شعار اسلام است، اظهار کرد: برابری در اسلام یعنی اینکه غیر از اینکه با یکدیگر برابر هستیم همدیگر را نیز دوستداریم و همسایه را برادر خود می‌دانیم. سیستم انتخاب مدیر در اوایل جنگ و انقلاب همین برادری بود یعنی اینکه هرکه بیشتر با رعیت احساس برابری می‌کرد بیشتر مناسب پست مدیریت بود و او را انتخاب می‌کردند.

این کارشناس مذهبی به حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با سه ویژگی شیعیان اشاره کرد و افزود: حضرت برای شیعیان سه ویژگی تعریف کرده‌اند: شیعه نسبت به زیر دستش خیر خواه است و او را تا جایگاه خود بالا می‌کشاند، شیعه نسبت به هم‌دستش نصیحت‌گر است و نسبت به بالا دستش حسود نیست بلکه دعا گوی او است. اگر در جامعه این سه اصل حاکم شود و شخصی با این ویژگی‌ها را به عنوان مدیر انتخاب کنیم اوضاع جامعه دگرگون خواهد شد. اما همه درد جامعه کنونی ما این است که از ابتدا به فرزندانمان یاد داده‌ایم تو از همه مهمتری تو باید بار خودت را ببندی و به دیگران کاری نداشته باش این نگرش سبب از بین رفتن برادری‌ها در جامعه شده است.

انتهای پیام     

captcha