استقبال از فراخوان «بی‌سابقه» رئیسی
کد خبر: 3819897
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷

استقبال از فراخوان «بی‌سابقه» رئیسی

ابتکار رییس قوه قضائیه در فراخوان اخیر مورد استقبال ناظران قرار گرفته است. روزنامه‌های اصلاح طلب به طور ویژه‌ای به این فراخوان پرداخته‌اند. روزنامه اعتماد آن را فراخوانی برای «اصلاحات» دانسته است. صالح نیکبخت وکیل سرشناس در سرمقاله اعتماد نوشته که حتی اگر این اقدام منتج به نتیجه مطلوب نباشد، نوعی احترام گذاشتن به رای و نظر مردم است.

به گزارش ایکنا؛ فرارو نوشت: در متن این فراخوان که در صفحات رئیس قوه قضائیه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، ابراهیم رئیسی فضای مجازی را "فرصتی بزرگ" برای " کم کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به اشتراک‌گذاری نظرات" دانسته است.

براساس این فراخوان "آسیب‌های فضای مجازی که در جای خود باید به طور جدی دنبال و رفع شود، نباید ما مسئولان را دچار خطای محاسباتی کند و موجب شود که خود را از فرصت کم‌نظیر ارتباط با مردم در این بستر محروم کنیم."

ابراهیم رئیسی ابراز امیدواری کرده استفاده از نظرات کاربران فضای مجازی "در ساخت قوه قضائیه‌ای مردمی، انقلابی و ضد فساد" یاری گر او باشد.

در این فراخوان آمده است: «علاوه بر اینکه مردم عزیزمان می‌توانند رأساً نظرات خود را از این مسیر منتقل کنند، اینجانب نیز حسب مورد، فراخوان‌هایی جهت دریافت نظرات در خصوص ایجاد، اصلاح یا تکمیل برخی رویه‌ها، رویکردها، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها اعلام خواهم کرد و در انتظار نظرات راهگشای صاحب‌نظران و متخصصان این امر خواهم بود.»

اقدام ابراهیم رئیسی را می‌توان اقدامی رو به جلو و مهم ارزیابی کرد. این فراخوان در نوع خود از سوی مقامات کشور بی‌سابقه و قابل توجه است.

هیچ یک از مقامات دولتی و حکومتی تاکنون فراخوانی اینچنینی منتشر نکرده‌اند. از سوی دیگر این فراخوان نشان دهنده اهمیت فضای مجازی برای رییس قوه قضائیه است.

اهمیت دیگر فراخوان آیت الله رئیسی اعتبار بخشی به فضای مجازی از سوی قاضی القضات است. تا پیش از این نهاد قضایی از منتقدان جدی فضای مجازی بود و در بسیاری از موارد قائل به محدودسازی این فضا بود. با رویکرد تازه رییس قوه قضائیه این امیدواری وجود دارد که در نگاه این نهاد به فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی تحول مهمی به وجود آید.

در ادامه فراخوان روز گذشته، امروز آیت الله رئیسی به صورت سرزده از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بازدید کرد.

او در این بازدید ضمن حضور در مرکز مدیریت خطوط، از نزدیک در جریان روند اتصال خطوط تلفنی مردم به کارشناسان حقوقی، میزان تماس‌های تلفنی، میزان معطلی مردم و کیفیت پاسخگویی کارشناسان قرار گرفت و دستورات لازم را برای بهبود فرآیند‌های موجود صادر کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین برخی از پیام‌های ضبط شده مردمی و مشکلات اعلام‌شده از سوی شهروندان را شنید و مورد ارزیابی قرار داد.

به نظر می‌رسد رییس قوه قضائیه به دنبال ترمیم چهره این نهاد مهم در میان مردم است.

ابراهیمی رئیسی در حالی به دنبال ایجاد رابطه هدفمند با مردم و نخبگان که پیشتر ارتباط قوه قضائیه با مردم ارتباطی از بالا به پایین بوده که حالا به نظر می‌رسد رئیسی می‌خواهد کمی این فضا را تعدیل کند. این اقدام اگر به پاسخگو شدن قوه قضائیه تبدیل شود امری بسیار مثبتی تلقی می‌شود.

رییس قوه قضائیه در ماه‌های اخیر اقدامات دیگری نیز انجام داده که از سوی ناظران تلاش‌هایی برای اصلاح امور ارزیابی شده است. از جمله این اقدامات دیدار با نمایندگان رسانه‌ها بود که در ماه رمضان رخ داد و بازتاب گسترده‌ای داشت.

آیت‌الله رئیسی در اسفند ماه سال گذشته به طور رسمی جانشین آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه شد در این مدت جابه جایی‌هایی هم که در دستگاه قضایی صورت گرفته مورد استقبال نسبی در افکار عمومی قرار گرفت.
ابتکار رییس قوه قضائیه در فراخوان اخیر مورد استقبال ناظران قرار گرفته است. روزنامه‌های اصلاح طلب به طور ویژه‌ای به این فراخوان پرداخته اند. روزنامه اعتماد آن را فراخوانی برای "اصلاحات" دانسته است. صالح نیکبخت وکیل سرشناس در سرمقاله اعتماد نوشته که حتی اگر این اقدام منتج به نتیجه مطلوب نباشد، نوعی احترام گذاشتن به رای و نظر مردم است.

روزنامه شرق نیز با تیتر "قوه قضائیه در ترازوی قضاوت" از فراخوان رئیسی دفاع کرده است و آن را "بی سابقه" خوانده است. مجید انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب در این رابطه در روزنامه شرق نوشته این اقدام موثر در "اصلاح" و "بهبود" قوه قضائیه است.

غلامرضا مصباحی مقدم فعال برجسته اصولگرا نیز از اقدام رئیس قوه قضائیه تشکر کرده و معتقد است که برای اصلاح، قوه قضائیه باید از خود آغاز کند.

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب گفته که باید این اقدام را به "فال نیک" گرفت. او تأکید کرده که "قوه قضائیه باید پاسخگو شود."

با وجود اینکه رسانه‌های اصلاح طلب از اقدام رییس قوه قضائیه حمایت جانانه‌ای کرده اند، اما روزنامه‌های اصولگرا کمتر درباره آن سخن گفته اند. روزنامه خراسان دیدگاه کاربران را نسبت به فراخوان رئیسی به عنوان تیتر اصلی خود منتشر کرده است. روزنامه صبح نو نیز اقدام رییس دستگاه قضا را "جالب" ارزیابی کرده است.

همچنین امروز محمد مهاجری روزنامه نگار میانه‌رو اصولگرا در یادداشتی به تحلیل اقدام رئیسی پرداخته است.

مهاجری نوشت: «وقتی عالی‌ترین مقام قضایی کشور که تازه‌ترین اخبار جرایم در اختیارش قرار دارد، از لزوم توسعه فضای مجازی می‌گوید و آن را دالانی برای آگاه شدن از وضع جامعه می‌داند، یعنی رسانه‌های مجازی میزان الحراره‌اند برای مدیران ارشد کشور. یعنی با اینکه این فضا، میدان بالقوه برای ارتکاب جرم است، اما باید بماند و بپاید.»

به اعتقاد مهاجری "به عنوان شاگرد حرفه رسانه و به عنوان پدری که ناموس و اخلاق و دین خانواده اش برایش از نان واجب‌تر است، رفتار کاملا حرفه ای، منطقی، اندیشمندانه و دلیرانه رئیس محترم قوه قضاییه را ارج می‌نهم و به ایشان تبریک می‌گویم و از همین الان برای تعالی فضای مجازی نقش خودم را به عنوان واجب عینی کاملا جدی می‌گیرم."

البته این روزنامه نگار توصیه‌ای هم به رییس قوه قضائیه کرده و نوشته است: «نیز امیدوارم آقای رئیسی بیعت‌شان را از برخی مدیران قوه قضائیه که با این نگاه مترقی همراه نیستند بردارند تا آن عزیزان دغدغه‌هاشان را در سمت‌های دیگری پیش ببرند.»

انتهای پیام

captcha