حجتالاسلاموالمسلمین محمد متقیزاده، نماینده طرح هجرت چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در تعریف و تفاوتهای ربا، بهره و نزول، بیان کرد: در دین اسلام دو تعریف برای ربا بیان شده است. زمانی که معامله کالا به کالا با دو جنس مشابه انجام میدهیم با این تفاوت که این دو جنس در مقدار و میزان متفاوت هستند و یک کالا را به شرط زیاد بودن با کالای مقابل تعویض میکنیم در واقع «ربای معاملهای» انجام دادهایم. اما زمانی که پولی را به شرط اینکه هنگام بازگشت، مبلغی را به آن اضافه کند به کسی قرض میدهیم در واقع «ربای قرضی» انجام دادهایم. پس ربا به سودی که بهخاطر پول دریافت میکنیم معروف است و نزول و بهره مازاد پول دریافت شده را گویند.
چرا ربا در اسلام حرام است
وی در رابطه با اینکه چرا ربا در اسلام حرام اعلام شده است؟ افزود: ربا فقط در دین اسلام حرام نیست بلکه در ادیان گذشته نیز آمده است که(اگر مالی را به کسی قرض دادید مانند ربا خوران با او رفتار نکنید و از او سود و زیان دریافت نکنید). حتی در کتاب انجیل و ... نیز امثال این این تعبیر آمده است و ربا را یک امر زشت و ناپسندی دانستهاند که عقل و فطرت انسان به آن حکم میکند و دینهای مختلف نیز این موضوع را تأیید کردهاند.
آثار منفی ربا در جامعه
متقیزاده تصریح کرد: ربا آثاری برای ربادهنده، رباگیرنده و حتی شاهد معامله دارد یعنی شخصی هم که شاهد این معامله حرام است و سکوت میکند و یا حتی به معامله حرامی شهادت میدهد از این عذاب به دور نیست و هر سه طرف این معامله مورد لعنت و نفرین خداوند قرار میگیرند.
وی در ادامه گفت: رباخواری تبادل اقتصادی ناسالم است که در درجه اول احساسات و حس انساندوستی بین مردم را از بین میبرد و بغض، کینه و دشمنیها را در دلها مینشاند زیراکه افراد ربادهنده تنها به فکر سود پول خود هستند و توجهی به ضرر و زیان طرف مقابل ندارد. لذا تمام ثوابهایی که در مورد قرض دادن و کمک کردن به دیگران مطرح است با این معامله از بین میرود و کسی هم که در این داد و ستد بدهکار است و پول ربوی دریافت میکند متوجه میشود که رباخوار پول را وسیلهای برای چپاول و اذیت کردن دیگران قرار داده است و هرگز این بیعدالتی را فراموش نمیکند. همچنین در آیات قرآن کریم بیان شده است که کسی که ربا میخورد از برکات و نعمات الهی محروم میشود و ربا سبب فقر و تنگدستی و محرومیت از نعمتها خواهد شد.
آثار رباخواری از منظر قرآن
نماینده طرح هجرت استان فقدان تعادل رفتاری و روانی را یکی دیگر آثار ربا دانست و تصریح کرد: از منظر قرآن رباخوار تنها در مسائل مالی و اقتصادی اثر منفی نمیگذارد بلکه اثرات منفی، روانی و رفتاری نیز دارد سوره بقره آیه 275 در این باره میفرماید: «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ» یعنی کسی که رباگیرنده و یا ربادهنده است مانند کسی است که از سوی شیطان مست، پریشان حال و آشفته شده است که یکی از نشانهها افسردگی، پریشانحالی است.
وی ادامه داد: مهمترین آثار رباخواری در آیه 276 سوره مبارکه بقره و آیه 39 سوره مبارکه رم آمده است. درواقع کسی که ربا میگیرد شاید در مرحله اول پول روی پولش اضافه شود اما در حقیقت اینگونه نیست و پول و ثروت رباخوار بیبرکت میشود. همچنین روایتی در کتاب کافی جلد 125 آمده که میفرماید: مال حرام رشد نمیکند اگر هم رشد کند برکت نخواهد داشت.
متقیزاده با بیان اینکه ربا خواری جنگ با خدا است، اظهار کرد: خداوند در آیات 278 و 279 سوره مبارکه بقره میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ؛ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْب مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُ.» ای کسانی که ایمان آوردهاید از آنچه که از ربا باقی مانده ست دوری کنید زیراکه اگر ربا وارد زندگیهایتان شود به منزله جنگ با خدا و رسول خدا است. درواقع رباخواری همتراز کفر است و کسی که ربا وارد زندگی خود کند دشمن من است و با من(خدا) اعلام جنگ میکند.
نماینده طرح هجرت استان با بیان اینکه رباخواری اثرات منفی در حوزه اجتماعی نیز دارد، گفت: ترک کارهای خیر، راکد ماندن تولید و فعالیتهای اقتصادی، افزایش فاصله طبقاتی که به واسطه ربا دادن برخی غنیتر و به واسطه دریافت پول ربوی برخی فقیرتر میشود و افزایش تورم در جامعه از جمله آسیبهای رباخواری در زمینه اجتماعی هستند.
وی در پایان به مجازات رباخواران اشاره کرد و گفت: در قانون جامعه ما حکم تعزیری برای این افراد اجرا میشود یعنی قاضی مخیر است با توجه به مبلغ ربای گرفته شده مقدار حدی که صلاح دانست برای مجرم در نظر بگیرد و او را شلاق بزند و یا حبس کند.
انتهای پیام