رونق تولید ملی در سایه ثبات اقتصادی و کاهش نوسانات تحقق می‌یابد
کد خبر: 3819729
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۹

رونق تولید ملی در سایه ثبات اقتصادی و کاهش نوسانات تحقق می‌یابد

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری گفت: ثبات اقتصادی و کاهش نوسانات، امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین کرده و «رونق تولید» ملی را تحقق می‌بخشد.

تیمور نظری‌فرد، رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد، تصریح کرد: خصوصی‌سازی واقعی باعث محدود شدن دخالت دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی در امور اقتصادی و فراهم شدن شرایط برای تقویت دولت و به دنبال آن، ایجاد فضای رقابتی و رونق اقتصادی می‌شود.
وی با اشاره به شعار سال با عنوان «رونق تولید»، اظهار کرد: این شعار در گام نخست در صورتی تحقق می‌یابد که دولت از نقش تصدی‌گری خارج و نقش نظارتی بر اقتصاد اعمال کند.
نظری‌فرد با تأکید بر لزوم عزم همگانی برای تحقق این مهم، بیان کرد: برای جلوگیری از هرج و مرج و بی‌برنامگی و سوء‌استفاده، دستگاه‌های نظارتی می‌توانند کارکرد خود را به عنوان تسهیل‌گر ایفا کنند.
وی با اشاره به مسئله مهم اقتصادی دیگر که در بیانات رهبری نیز همواره مورد تأکید قرار دارد، گفت: کاهش اتکا به درآمدهای نفتی یکی دیگر از گام‌های تحقق رونق تولید است.
وی از درآمدهای نفتی با عنوان آفت پیشرفت کشورهای نفت‌خیز یاد کرد و افزود: نفت گاه «بلای سیاه» برای کشورهایی است که قائل به اقتصاد نفتی هستند چراکه دولت اگر از لحاظ درآمدی اتکا صرف به نفت داشته باشد، عملاً از هزینه و سرمایه‌گذاری برای ایجاد اقتصاد رقابتی و نیز بسترسازی برای فعالین اقتصادی چشم‌پوشی می‌کند زیرا به دلیل دریافت درآمد هنگفت نفت، نیازی برای کار در این حوزه‌ها احساس نمی‌شود.
این مدرس دانشگاه در استان نفت را کالای سیاسی و استراتژیک خواند و تأکید کرد: قیمت این کالای سیاسی همواره تحت تاثیر سیاست کشورهای مصرف‌کننده و وسیله‌ای برای اعمال نفوذ و فشار برای کشورهای متکی بر اقتصاد نفتی است.
نظری‌فرد ضرورت عمل به قانون و کاهش تدریجی اتکا به نفت را یادآور شد و بیان کرد: در این خصوص شفاف‌سازی نظام مالیاتی می‌تواند به عنوان یکی از عوامل کاهش وابستگی اقتصادی و نظام بودجه‌ای به درآمدهای نفتی نقش کمک کننده را ایفا کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان با اشاره به مسئله اقتصادی دیگر کشور، گفت: کاهش تأثیر‌پذیری ارزش پول ملی از ارزهای بین‌المللی و اقتصاد کشورهای وابسته به نظام سرمایه‌داری و تأثیر نپذیرفتن از فرآیند بین‌المللی در صورت کاهش فروش نفت، سبب کاهش نوسانات پول ملی و افزایش ارزش آن می‌شود.
نظری‌فرد کاهش اتکا به فروش نفت، افزایش ارزش پول ملی و ایفای نقش تسهیل‌گر دولت در اقتصاد را مهم‌ترین عوامل تحقق رونق تولید خواند و اضافه کرد: ثبات اقتصادی و کاهش نوسانات، امنیت سرمایه‌گذاری و تولید داخلی را رونق می‌بخشد.
وی عمل به فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری را لازم و ضروری دانست و گفت: این فرمان مهم ایشان که در سال ۸۰ مطرح شد، بر مبارزه با رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی، اعمال نظارت و برخورد قاطع با فسادهای مالی و اقتصادی با ورود دستگاه‌های نظارتی و قضایی تأکید فراوان شده است.
نظری‌فرد خاطرنشان کرد: عمل به فرمان ۸ ماده‌ای معظم‌له می‌تواند ضمن افزایش ارزش پول ملی، به سالم‌سازی اقتصاد و ایجاد بستر امن برای سرمایه‌گذاری کمک شایانی کند که می‌طلبد مخاطبان این فرمان یعنی دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه در این خصوص به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند.

انتهای پیام

 

captcha