نگاهی به برنامه‌های نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران
کد خبر: 3819515
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸

نگاهی به برنامه‌های نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران

گروه اجتماعی ــ نشست علمی دانشگاه شیراز و مركز مطالعات ادیان دانشگاه بوخوم آلمان با عنوان نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران در شیراز در حال برگزاری است.

به گزارش ایكنا از فارس، نشست علمی دانشگاه شیراز و مركز مطالعات ادیان دانشگاه بوخوم آلمان با عنوان نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران طی روزهای 25 و 26 خردادماه جاری به میزبانی دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.
این نشست در 8 پنل، یك مراسم افتتاحیه و یك مراسم اختتامیه در دانشگاه شیراز در حال برگزاری است كه تاكنون مراسم افتتاحیه و 3 پنل آن برگزار شده است.
در مراسم افتتاحیه فرخ حاجیانی، رئیس دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز به خیرمقدم به میهمانان داخلی و همچنین دانشگاه بوخوم از آلمان پرداخت.
پنل اول با موضوع ایران و میان رودان: تماس و تقابل از ساعت 9:30 تا 11 در تالار علامه جعفری دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز برگزار شد. در این بخش راسل پنیتیكا از دانشگاه بوخوم آلمان به ارائه مقاله‌ای با عنوان 3000-1000 سال قبل از میلاد مسیح: ارتباط بینا فرهنگی بین غرب ایران و میان رودان، یك ارزیابی مجدد پرداخت.
همچنین كامیار مدعو، استاد مدعو از دانشگاه شیراز نیز مباحثی پیرامون بین‌النهرین در لوای ایرانیان: شاهنشاهی‌های گوناگون، استراتژی‌های گوناگون و بعد از علیرضا عسكری از شیراز نیز مطالبی درباره دروازه ایشتار در پارسه، پرسپولیس مطرح كرد.
پنل دوم از ساعت 11:30 تا 12:30 با موضوع ادبیات مانوی برگزار شد و در آن مقالاتی نظیر قالب‌های مانوی بیان هنری در ایران دوره ساسانی از ادوارد ایریچیشنی از بوخوم آلمان، آوازهای كلیسایی مانوی: رویكردی متن‌شناسانه به قطعه دست‌نویس‌های تورفان در مجموعه برلین از محمد شكری فومشی از تهران ارائه شدند.
پنل سوم كه از ساعت 15 تا 16:30 هم‌اكنون در حال برگزاری است، با موضوع زبان‌شناسی پیكره‌ای و مطالعات زرتشتی اجرا می‌شود كه در آن كیانوش رضانیا از بوخوم آلمان درباره بررسی ادبیات پهلوی از طریق زبان‌شناسی پیكره‌ای، حسین نجاری از شیراز درباره طراحی و تولید نخستین پیكره برچسب خورده صرفی، نحوی و معنایی فارسی باستان 1، امیر سعید مولوی از شیراز نیز پیرامون طراحی و تولید نخستین پیكره برچسب خورده صرفی، نحوی و معنایی فارسی باستان 2 مباحثی را مطرح كرده و می‌كنند.
پنل چهارم از ساعت 17 تا 18:30 امروز در محل تالار علامه طباطبایی برگزار خواهد شد كه با موضوع آسیای میانه خواهد بود و در آن كارمن ماینرت از بوخوم آلمان درباره فرایندهای دگرگونی در امتداد جاده ابریشم در آسیای میانه قرون وسطی، از سده ششم تا چهاردهم، سیدابوالقاسم فروزانی از شیراز درباره عوامل آشكار و پنهان ضعف و فروپاشی سامانی‌ها و عبدالرسول خیراندیش از شیراز پیرامون از ایخان تا ایلخانی سخنرانی خواهند كرد.
پنل پنجم این نشست از فردا، 26 خردادماه با موضوع چشم‌اندازهای تاریخی 1: اوایل دوره میانه از ساعت 9:30 تا 10:30 صبح برگزار خواهد شد و در آن مباحثی نظیر تعامل بین سنت‌های ایرانی و تركی مستند در متن‌های قدیم اویغور از یوكیوی كاسا از بوخوم آلمان، تغییر معنایی مفهوم واژه اویغور در منابع تاریخی ایرانی در اوایل سده هشتم قمری/ چهاردهم میلادی از مصطفی نامداری منفرد از شیراز مطرح خواهد شد.
پنل ششم از ساعت 11 تا 12:30 فردا با موضوع چشم‌اندازهای تاریخی 2: اواخر دوره میانه و اوایل دوران مدرن برگزار می‌شود كه در آن یودیت فایفر از بُن آلمان درباره محققی عثمانی در شیراز دوره آق‌قویونلو‌ها: عبدالرحمن ابن مؤید(وفات 1516/922) و حلقه جلال‌الدین دوانی و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم كاكایی از شیراز درباره مكتب شیراز و جلال‌الدین دوانی و احمد فضلی‌نژاد از شیراز درباره طاعون و تجارت در ایران: از سقوط ایلخانان تا ظهور صفویان سخنرانی می‌كنند.
پنل هفتم از ساعت 15 تا 16 عصر فردا با موضوع برخی تأملات نظری برگزار می‌شود كه در آن چگونگی مفهوم‌سازی دین از طریق رویكرد تطبیقی از شكل‌گیری سنت‌های دینی تا جهانی‌سازی معاصر توسط ولكهارد كراچ از بوخوم آلمان و همچنین گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت بر اساس ابن عربی و مایستر اكهارت توسط حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم كاكایی از شیراز تبیین می‌شوند.
پنل هشتم و پایانی این نشست نیز به موضوع برنامه‌های تحقیقاتی بینا ـ مؤسسه‌ای از ساعت 16 تا 16:30 اختصاص خواهد داشت كه در آن ولكهارد كراچ، مدیر مركز مطالعات دینی بوخوم؛ كیانوش رضانیا، مدیر همكار مركز تحقیقاتی «نیروهای مؤثر در تاریخ ادیان در آسیا و اروپا» كالج كیت همبرگر، بوخوم؛ تیم كریس، مدیر مركز تحقیقاتی «نیروهای مؤثر در تاریخ ادیان در آسیا و اروپا» كالج كیت همبرگر، بخوم؛ یودیت فایفر از بُن؛ علیرضا احمدی، معاون پژوهشی دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز؛ فرخ حاجیانی، رئیس دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز؛ حجت‌الاسلام قاسم كاكایی، رئیس دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز؛ عبدالرسول خیراندیش، استاد بخش تاریخ و احمد فضلی‌نژاد، رئیس بخش تاریخ دانشگاه شیراز حضور خواهند داشت.
انتهای پیام

captcha