دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری نقشه راه مشخصی برای پیشگیری از مواد مخدر ندارند
کد خبر: 3819511
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲

دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری نقشه راه مشخصی برای پیشگیری از مواد مخدر ندارند

گروه اجتماعی ــ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه متأسفانه دانشگاه‌های استان جدای از دانشگاه شهرکرد نقشه راه مشخصی برای پیشگیری از مواد مخدر ندارند، گفت: متأسفانه برخلاف گسترش آسیب‌های اجتماعی خلأ رشته‌های دانشگاهی با این موضوعات در دانشگاه‌ها احساس می‌شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، سید‌قدیر مرتضوی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری امروز، 25 خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، با تأکید بر اینکه بر اساس نظرات کارشناسان و پژوهشگران توسعه فرهنگی-اجتماعی مقدم بر اقسام توسعه است، افزود: متأسفانه اکثر مسئولان و مردم به سایر حوزه‌های توسعه می‌پردازند و توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی کمرنگ است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه متأسفانه توجه کمی نسبت به حوزه آسیب‌های اجتماعی در کشور و استان وجود دارد، گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جزء اولویت‌های چندم دست‌اندرکاران و مسئولین است لذا در توجه به این مقوله فقیر هستیم.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان انجام شده و روند اقدامات رو به رشد است، اظهار کرد: علی‌رغم تصمیمات خوبی که در ستادهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گرفته می‌شود شاهد اجرای ضعیف این اقدامات هستیم که تأثیرگذاری کمی را در پی دارد.
مرتضوی از تجهیز و بهره‌برداری 240 خانه ورزش روستایی با همکاری شورای مبارزه با مواد مخدر و ورزش و جوانان استان طی سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری نیز تأسیس 100 خانه ورزش روستایی در سراسر استان هدف‌گذاری شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصلاح و توسعه ساختارهای اجتماعی را هدف مقدم این شورا بر سایر بخش‌های مبارزه با مواد مخدر دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری سایر دستگاه‌های متولی استان زیرساخت‌های توسعه ساختارهای اجتماعی مهیا شده است.
وی برخورد جدی با قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر را از دیگر برنامه‌های این شورا خواند و ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری تا امروز یک تُن و 105 کیلو و 485 گرم انواع مواد مخدر کشف و 398 نفر از قاچاقچیان، خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده‌شده‌اند.
مرتضوی با بیان اینکه ظرفیت درمان مصرف‌کنندگان مواد مخدر در استان قابل قبول است، اضافه کرد: اکنون 15 مرکز اقامتی(کمپ‌های ترک اعتیاد) و 72 مرکز درمان دارویی در استان فعال هستند که متناسب با استاندارد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با تأکید بر اینکه شرایط اقتصادی اخیر موجب کاهش مراجعه مصرف‌کنندگان به این مراکز شده است، گفت: اگر مصرف‌کننده‌ای اراده بر درمان داشته باشد تعدادی از مراکز اقامتی به صورت رایگان می‌پذیرند و همچنین نهادهای حمایتی از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.
وی از حمایت‌های اجتماعی و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به مصرف‌کنندگان مواد مخدر در مراکز مختلف اقامتی و قضایی خبر داد و افزود: طی سال گذشته یک هزار و 357 نفر در زندان‌ها و 264 نفر در مراکز اقامتی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را آموزش دیدند.

مرگ 43 نفر بر اثر مصرف خودسرانه داروهای ترک اعتیاد
مرتضوی مصرف خودسرانه داروهای ترک اعتیاد مانند متادون و مراجعه به افراد غیرمتخصص را عامل جدی مرگ تعدادی از مصرف‌کنندگان مواد در استان برشمرد و اظهار کرد: 43 نفر از مصرف‌کنندگان مواد طی سال گذشته در استان به همین دلیل فوت شدند که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بر ارتقای کمی و کیفی توسعه مشارکت‌های مردمی در راستای توسعه اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه تأکید کرد و ادامه داد: طی سال گذشته حدود 65 هزار دانش‌آموز استان تحت آموزش‌های پیشگیرانه قرار گرفتند که نتیجه آن حساسیت دانش‌آموزان و خانواده‌ها نسبت به مقوله اعتیاد بود.
وی از رشد تعداد سمن‌های حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در استان خبر داد و تصریح کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از همه سمن‌ها، تشکل‌های سلامت، ورزشی، محیط زیست و حوزه‌های مختلف مقابله با آسیب‌های اجتماعی حمایت می‌کند.
مرتضوی با اشاره به اینکه حدود 200 نفر از معتادان متجاهر طی طرحی در اسفندماه سال گذشته در استان جمع‌آوری‌شده و در حال نگهداری و آموزش هستند، اظهار کرد: متأسفانه اعتبار بیمه درمان معتادان در بودجه سال جاری پیش‌بینی نشد و ستاد مرکزی در حال تأمین این اعتبار از منابع دیگری است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه متأسفانه دانشگاه‌های استان جدای از دانشگاه شهرکرد نقشه راه مشخصی برای پیشگیری از مواد مخدر در دانشگاه‌ها ندارند، اضافه کرد: متأسفانه علی رغم گسترش آسیب‌های اجتماعی خلأ رشته‌های دانشگاهی با این موضوعات در دانشگاه‌ها احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه هفته مبارزه با مواد مخدر از 31 خرداد تا شش تیرماه است، خاطرنشان کرد: در این هفته تلاش می‌شود تا جامعه را نسبت به پیشگیری از مواد مخدر آگاه کرده و یک جریان سازی فرهنگی در این رابطه ایجاد کنیم.
مرتضوی تصریح کرد: برپایی نمایشگاه‌های مبارزه با مواد مخدر در مصلاهای نماز جمعه استان، سخنرانی مسئولین و تشریح اقدامات، توسعه اقدامات ورزشی، برگزاری 500 برنامه فرهنگی ـ ورزشی، برگزاری تئاترهای خیابانی در تعدادی از شهرهای استان، استفاده از ظرفیت مبلغین و روحانیون در مساجد و برگزاری همایش استانی مبارزه با مواد مخدر شاخص‌ترین برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در استان است.

انتهای پیام

captcha