سی ساله شد غروب غم‌انگیز مشرقی/ لبیک دوباره فرزندان خمینی به احیاگر نهضت حسینی
کد خبر: 3817232
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت سی‌امین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب؛

سی ساله شد غروب غم‌انگیز مشرقی/ لبیک دوباره فرزندان خمینی به احیاگر نهضت حسینی

گروه سیاسی ــ آمد خبر که روح بلندی به اعلا رسیده است؛ آمد خبر که بت شکن قرن رفته است؛ قلبی گرفت و نفس‎ها به حبس رفت و ارواح ملتی به روح خدا گریست. سی ساله شد غروب غم‌انگیز مشرقی و یک عمر شد نبودن کنار او، اما هنوز عاشقان، بر هاله‌های ماندگار نگاه او جان بر کف‌اند و گرفتار «خال» او. آنان که حتی ندیده‌اندش، امروز مشتاق‌تر می‌شوند تا در مسیر جاودانه‌اش قدم نهند.

سی ساله شد غروب غم انگیز مشرقیبه گزارش ایکنا؛ هنوز صدای لرزان «حیاتی» که از پایان حیات بزرگمرد تاریخ خبر می داد، در گوش زمان می‌پیچد. آمد خبر که روح بلندی به اعلا رسیده است؛ آمد خبر که بت‌شکن قرن رفته است. قلبی گرفت و نفس‌ها به حبس رفت. ارواح ملتی به روح خدا گریست؛ شیون به پا شد و سیلی از اشک و ناله و آه و فغان به راه؛ مجروح ماند پیکر عشاق و بغض‌ها آواره‌اند هنوز میان نای‌ها.

سی ساله شد غروب غم‌انگیز مشرقی. یک عمر شد نبودن کنار او، اما هنوز عاشقان، بر هاله‌های ماندگار نگاه او جان بر کف‌اند و گرفتار «خال» او. آنان که حتی ندیده‌اندش، امروز مشتاق‌تر می‌شوند تا در مسیر جاودانه‌اش قدم نهند. پیران یار دیده و جوانان اوصاف شنیده، امروز پای میثاق مانده‌اند که « الله یاور ماست، خمینی رهبر ماست».

همزمان با سی امین سالروز درگذشت بنیانگذار کبیر انقلاب، ملت غیور و ولایتمدار ایران اسلامی با حضور در جوار بارگاه مطهر امام خمینی(ره) ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بلند امام راحل، باردیگر پیمان خود را با رهبر معظم انقلاب مستحکم بستند.

مراسم سی‌امین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام‌ خمینی(ره) از ساعت 17:30 عصر امروز در حالی در جوار مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز شد که مشتاقان پیر جماران از ساعاتی قبل و برخی نیز که شهرهای اطراف تهران حضور پیدا کرده بودند، از ساعات اولیه صبح در حرم مطهر حضرت امام(ره) گرد آمده بودند تا نشان دهند که این انقلاب بی نام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و گذر زمان نیز باعث کم‌توجهی و فراموشی امام مستضعفان نخواهد شد.

تمام صحن حرم مطهر و همچنین فضای اطراف آن مملو از عاشقانی بود که گذر تاریخ، باعث فراموشی خمینی کبیر در یاد و خاطره آنان نشده و نخواهد شد؛ مردمانی از اقوام و مذاهب مختلف، امروز را گرد هم آمدند تا علاوه بر نشان دادن عشق و علاقه خود به امام امت، اتحاد و هماهنگی خود در مقابل بیگانگان را به نمایش بگذارند.

سی ساله شد غروب غم‌انگیز مشرقی/ لبیک دوباره فرزندان خمینی به احیاگر نهضت حسینی

حضور سفرای کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی، پیروان مذاهب و ادیان مختلف و جمعی از میهمانان و طلاب خارجی حاضر در ایران، جلوه خاصی به مراسم امسال بخشیده بود که خود نشان از عمق نفوذ اندیشه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در فراسوی مرزهای کشور دارد. بیش از ۵۰ خبرنگار خارجی و همچنین ۳۰۰ خبرنگار داخلی اخبار این مراسم مهم و باشکوه را مخابره کردند.

مراسم از ساعت 17/30با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در جوار مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و صحن‌های اطراف و با حضور پرشکوه، پرشور و پرمعنای انبوهِ بی‌شمار مردم قدرشناس و روزه‌دار، بیت حضرت امام(ره) و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری آغاز و با برپایی مراسم عزاداری و مداحی ادامه یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی؛ تولیت آستان مطهر و یادگار امام(ره) که در سال‌های گذشته، پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، به سخنرانی می‌پرداخت، برای رعایت حال مردم روزه‌دار، امسال از سخنرانی صرف نظر کرد.

سی ساله شد غروب غم‌انگیز مشرقی/ لبیک دوباره فرزندان خمینی به احیاگر نهضت حسینی

ساعت ۱۸/۲۰ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع عزاداران حضور یافتند و سخنرانی خویش را آغاز کردند. ایشان در آغاز بیانات مهم خویش با بیان اینکه سی سال از آن وداع تاریخی و بدرقه باشکوه و بی‌نظیر می‌گذرد که مردم از امام عزیزشان و بی‌نظریشان انجام دادند، تصریح کردند: در این سی سال تلاش‌های زیادی صورت گرفته است که برای اینکه یاد امام و نام امام کمرنگ بشود؛ شیطنت‌های زیادی صورت گرفته است برای اینکه اصول امام، فکر امام و راه امام در اداره کلان جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود. سعی شده است جاذبه بی‌نظر امام بزرگوارمان کمرنگ بشود، کاهش پیدا کند. سی سال است از طرف دشمنان گوناگون و از طرف بعضاً افراد غافل این‌گونه تلاش‌ها انجام می‌گیرد لکن واقیعت تماماً به عکس خواسته مخالفان ودشمنان جریان پیدا کرده است. واقعیت این است که جاذبه امام نه فقط کاسته نشده است، بلکه حتی امتداد بیشتری هم پیدا کرده است.

ایشان با تأکید بر اینکه امام مختصات شخصیتی و موهبت‌هایی را دارا بود که خدا به او داده بود. این خصوصیات در کمتر کسی در این حد جمع می‌شود، فرمودند: امام شجاع، با حکمت و تدبیر، پارسا و پرهیزگار، دلبسته به خدای بزرگ بود. امام مردمی بود و ظلم ستیز که با ظلم کنار نمی‌آمد. امام مردی بود عدالت‌خواه و طرفدار مظلومان. با مردم صادق بود و با مردم همان‌جوری سخن می‌گفت که احساس قلبی ایشان بود.

رهبر معظم انقلاب اظهار کردند:  یک خصوصیت از خصوصیات امام(ره) هست که بنده امروز بیشتر می‌خواهم درباره آن صحبت کنم؛ خصوصیت «مقاومت و ایستادگی»؛ آن چیزی که امام(ره) را در یک راه و اندیشه و در تاریخ مطرح کرد، این خصوصیت بود؛ عدم تسلیم در برابر مشکلات و موانع. امام(ره) مقاومت خود را به رخ همه دنیا کشید. خیلی‌ها تسلیم شدند، اما امام محکم و بدون ذره‌ای عقب نشینی ایستاد.

رهبر معظم انقلاب یادآور شدند:«مقاومت» واکنش طبیعی هر ملت آزاده و با شرف در برابر تحمیل و زورگویی است. هر ملتی برای هویت و انسانیت خود ارزش قائل است وقتی می‌بیند یک چیزی را می‌خواهند به او تحمیل کنند مقاومت و ایستادگی می‌کند. «مقاومت» بر خلاف تسلیم موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود. اگر شما یک قدم عقب نشستید دشمن یک قدم جلوتر می‌آید. راهش آن است که شما بایستید. پس صرفه با مقامت است. هرکجا ایستادگی کردیم توانستیم پیش برویم، هرجا تسلیم شدیم و طبق میل طرف مقابل حرکت کردیم ضربه خوردیم. مثال های واضحی وجود دارد.

سی ساله شد غروب غم‌انگیز مشرقی/ لبیک دوباره فرزندان خمینی به احیاگر نهضت حسینی

سخن پایانی اینکه امروز فارس، کرد، ترک، لر، عرب و تمام اقوام ایرانی ترجیع بند «به عشق رهبر آمدیم» را سر دادند تا نشان دهند هنوز پشتیبان ولی فقیه خود هستند تا به انقلاب آسیبی نرسد. حضور سران سه قوه، رؤسای مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیت امام(ره)، نمایندگان مجالس خبرگان و شورای اسلامی، و سایر مسئولان لشکری و کشوری و شخصیت‌های سیاسی در کنار اقشار مختلف مردم خبر از همدلی و همزبانی و وحدت کلمه آن‌ها را در اصول اساسی جمهوری اسلامی داشت.

امروز حضور بی‌نظیر مردم در این گرمای سوزان با زبان روزه، بار دیگر نشان داد که خمینی در قلب تاریخ بشریت و روح یک جهان بی‌روح است و یاد و خاطره وی نه تنها فراموش نخواهد شد بلکه مردم همانطور که چند روز قبل در راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس؛ این یادگار گرانبهای رهبر مستضعفان و مظلومان جهان نشان دادند، همچنان بر پیمان خود باقی مانده‌اند.

برای مشاهده گزارش تصویری مراسم اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام

captcha