کد خبر: 3816717
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
گروه سیاست و اقتصاد ـ مدرس دانشگاه شهرکرد گفت: قیام 15 خرداد سند زنده مخالفت شجاعانه ملت ایران در مقابل استبداد و حکومت اجنبی بود.

ماشاالله ایزدی، مدرس تاریخ در دانشگاه  شهرکرد در گفت و گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در رابطه با علت شکل گیری واقعه 15 خرداد، بیان کرد: تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در اولین دوره مجلس شورای ملی به منظور تشکیل شوراهای استان و شهرستان‌ها سبب وقوع قیام 15 خرداد شد. این قانون تا زمان نخست وزیری اسدالله اعلم بدون تغییر ماند و حتی در غیاب مجلس نیز حکم مصوبه داشت که به موجب این لایحه به زنان حق رأی داده می‌شد و شرط مسلمان بودن و قسم خوردن به کتاب قرآن از شرایط انتخاب شوندگان حذف شده بود و همه این‌ها هدف و مقدمه‌ای بود تا کشور را به سمت لائیک شدن پیش ببرند.

وی ادامه داد: لذا رژیم شاه برای رسیدن به این اهداف شوم تصمیم گرفت روحانیون را کنار بگذارد تا مجبور به محافظه کاری در مقابل آن‌ها نباشد و تصویب این لایحه خشم مردم را برانگیخت اما مدیریت به موقع امام خمینی(ره) و استفاده مناسب از فرصت‌ها باعث شد که امام بلافاصله با روحانیون تراز اول شهر قم نشستی برگزار کند و لغو این مصوبه را خواستار شود که این نشست در هفتم آذرماه سال 41 نتیجه داد و سبب لغو انجمن‌های ولایتی و ایالتی شد.

ایزدی به رفتار شناسی امام راحل اشاره کرد و افزود: رژیم شاه از این اقدام امام نارحت شد و درصدد جبران برآمد که با کمک و اقدامات آمریکا در دی‌ماه 41 «انقلاب سفید» یا «شاه و میهن» با اصول شش‌گانه اعلام شد. این  اقدامات به نفع شاه بود و زمینه نفوذ آمریکا را فراهم کرده بود اما امام خمینی(ره) در نشستی خواستار تحریم رفراندم شد و این عمل شاه را سرکوب کرد. 

وی ادامه داد: ایشان نوروز سال 42 را عزای عمومی اعلام و انقلاب سفید شاه را انقلاب سیاه معرفی کرد و به دنبال این حرکت امام، ساواک مراسم دوم فرودین را که به مناسبت شهادت امام صادق(ع) برپا شده بود را بر هم زد و عده‌ای را کشت و به دنبال آن ماجرای مدرسه فیضیه رخ داد و عده بساری کشته شدند. شاه با این کارها آرام نشد و در دستوری خدمت نظام وظیفه را برای طلاب علوم دینی الزامی کرد تا طلاب زیر پرچم شاه خدمت کنند طلاب از این عمل شاه نگران و ناراحت بودند که امام در سخنرانی این موضوع را به فال نیک گرفت و از آن به عنوان فرصتی برای تضعیف روح و جسم نظامیان شاه یاد کرد. حضور روحانیون در بین سربازان سبب تبلیغ دین شد و شاه ناخواسته پایه‌های حکومت خود را سست کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه این قیام‌ها رفته رفته پیش رفت و تبدیل به قیام 13 خرداد شد، تصریح کرد: در آن روز امام خمینی(ره) در سخنرانی به واقعه کربلا اشاره کرد و حادثه مدرسه فیضیه را به واقعه کربلا تشبیه کرد و در این سخنرانی خطاب به شاه پیام‌های عاملانه و مهربانانه‌ای دادند و او را از ادامه همکاری با آمریکا و اسرائیل برحذر دانستند اما شاه تأثیر نپذیرفت و راهپیمایی مردم در روز 13 خرداد را برهم زد و ساعت 3 بامداد 14 خرداد در تاریکی شب به منزل امام راحل هجوم بردند و ایشان را دستگیر و به زندان قصر منتقل کردند.

وی ادامه داد: دستگیری امام توسط حکومت شاه سبب مخالفت و راهپیمایی مردم تهران، قم، شیراز، ورامین، پیشوا و ...شد که مردم در این شهرها با شعار « یا مرگ یا خمینی» به خیابان‌ها آمدند که این راهپیمایی نیز توسط رژیم سرکوب و بسیاری کشته شدند. در ادامه این اعتراضات اسدالله اعلم روزهای 14 و 15 خرداد را حکومت نظامی اعلام کرد و شاه نیز امام را محاکمه کرد که باز با این اقدام شاه مردم به خیابان‌ها ریختند و شعارهای « یا مرگ یا خمینی»، « مرگ بر شاه» و ... سردادند که رژیم با رگبار گلوله به استقبال مردم رفت.

ایزدی تصریح کرد: در ادامه این اعتراضات علما ابتکار عملی را به دست گرفتند و در نشستی مرجعیت امام خمینی(ره) را در اعلامیه‌ای اعلام کردند زیراکه طبق قانون مراجع از مصونیت برخوردار هستند لذا طبق این قانون امام از زندان آزاد شد.

نتیجه قیام 15 خرداد

وی به نتیجه قیام 15 خرداد اشاره وافزود: قیام 15 خرداد را باید مطلع نهضت اسلامی مردم ایران علیه حکومت طاغوت به رهبری امام خمینی دانست. این قیام یک نقطه عطفی در تاریخ معاصر است که پیوند با شکوهی بین امام و ملت ایجاد کرد و منجر به سقوط حکومت پهلوی شد.

این مدرس تاریخ با بیان اینکه درست است که مدت قیام کم بود اما به علت انگیزه الهی که مردم داشتند این قیام منشأ اقدامات بعدی در داخل شد، گفت: حضرت امام خمینی(ره) 15 خرداد ماه از خاطره‌ها محو نخواهد شد و سالروز آن باید زنده نگه داشته شود. درواقع این قیام سند زنده مخالفت شجاعانه ملت ایران در مقابل استبداد و حکومت اجنبی بود.

دست‌آوردهای ایران در قیام 15 خرداد

ایزدی به دستاوردهای این قیام اشاره و تصریح کرد: بر اثر این قیام مبارزین دریافتند که باید به مبارزه عمق بیشتری دهند و از ظرفیت‌ جوانان پرشور مذهبی بیشتر استفاده کنند تا با انسجام قوی‌تری پا به عرصه مباره بگذارند. گروه‌های مختلف اسلامی از جمله گروه موتلفه اسلامی از ابتدای نهضت در کنار امام بودند و از این فرصت نهایت استفاده را بردند و این مبارزات را در تبعیت مطلق امام دنبال کردنند.

وی آشکار شدن قدرت مذهبی به وسیله بیم گسترده مردم را از دستاوردهای قیام 15 خرداد دانست و افزود: این قیام دستاوردهای اثرگذار بسیاری داشت می‌توان به مقابله در برابر برنامه‌های نامشروع، احساس ضروریت‌های تشکل‌های مردمی به رهبری روحانیون برای ادامه مبارزه، رویارویی با اصل نظام شاهنشاهی، افشای چهره واقعی شاه و روشن شدن ماهیت رژیم برای مردم، عدم وابستگی بسیج مردمی به قدرت‌های استکباری شرق و غرب، افزایش رشد آگاهی و تداوم مبارزه سیاسی مردم، افزایش رشد تحول در حوزه‌های علمیه و حضور روحانیت و مردم در عرصه سیاست کشور، آشکار شدن جایگاه مرجعیت و رهبری امام خمینی(ره) مبنی بر تأیید مراجع و علما و حمایت و پشتیبانی مردم، تبیین نظر به ولایت فقیه به عنوان حکومت شاه، فروپاشی ایده جدایی دین از سیاست، تقویت پیوند روحانیون با مردم، تحقق وعده الهی و پیروزی مظلوم بر ظالم اشاره کرد.

ایزدی در پایان بیان کرد: استفاده عالمانه و به هنگام امام خمینی(ره) از فرصت‌ها یک حقیقت انکارناپذیر است. قیام در شرایط بدی به سر می‌برد و در زمانی که ظرفیت‌های رژیم به بن‌بست رسیده بود و فعالان سیاسی در انتخاب روش دچار چالش و سردرگمی بودند رژیم با مبازه مسلحانه سیاست صبر و انتظار در پیش گرفت اما امام مسیر را عوض کرد و فضای یأس و ناامیدی را از بین برد و مردم را موجبه( ایجاد کنند انقلاب) و مبقیه( دلیل بقای انقلاب) دانست و مجلس شورای اسلامی با نمایندگاه مردم در رأس کار قرار گرفت و درواقع میزان را رأی مردم دانست.

انتهای پیام  

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: