جهاد اقتصادی؛ مهمترین جهاد فعلی در جامعه
کد خبر: 3816508
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

جهاد اقتصادی؛ مهمترین جهاد فعلی در جامعه

گروه اجتماعی ــ مدیر حوزه علمیه بازفت با اشاره به اینکه مهمترین جهاد فعلی در کشور، جهاد اقتصادی است، گفت: اگر هر کسی در حد خود تلاش و سعی کند تا باری را از دوش مؤمنی بردارد و کمکی به حرکت کلی نظام برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف داشته باشد در واقع جهاد کرده است.

حجت‌السلام‌والمسلمین محسن غلامی، مدیر حوزه علمیه بازفت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در رابطه با جهاد در راه خدا و جایگاه جهاد در قرآن بیان کرد: جهاد چندین بار با معنای مختلف در قرآن کریم معرفی شده است اما اگر بخواهیم آن را به ساده‌ترین شکل که قابل فهم‌تر باشد معرفی کنیم باید بگوییم؛ جهاد یعنی تلاش و کوشش تام و تمام در راه خدا که گاهی این تلاش و کوشش در میدان جنگ و مبارزه است و گاهی به هر کار خالصانه‌ در راه خدا اتلاق می‌شود. حال این مبارزه نیز دو نوع دارد که یا با دشمن واقعی مبارزه می‌کنیم و گاهی مبارزه با نفس است.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است فرد کاری را انجام دهد اما فعالیتی که انجام می‌دهد به صورت جدی و محکم نیست که اگر پشتکار و استحکام در کار نباشد به نتیجه نخواهد رسید لذا روحیه جهادی در کارها یعنی به‌گونه‌ای که کاری را محکم و با پشتکار انجام دهیم شرط به نتیجه رسیدن آن کار است.

غلامی به دعوت اسلام به جهاد اشاره کرد و گفت: کاری در راه خدا و برای رضایت خدا صورت گیرد نوعی جهاد است و در آیات و روایات بسیار به این امر سفارش شده است از جمله در سوره مبارکه توبه آیه 41 که می‌فرماید: «وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»، سوره مبارکه عنکبوت آیه 69 که می‌فرماید: «جَاهَدُواْ فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» و همچنین در حدیثی از رسول خدا(ص) به این امر اشاره شده که حضرت می‌فرماید: «خداوند رحمت کند قومی را که جهاد اصغر را طی کرده‌اند و جهاد اکبر باقی مانده است» که در این سخن از جنگ به جهاد اصغر و از مبارزه با نفس به جهاد اکبر تعبیر شده است.

مدیر حوزه علمیه بازفت با اشاره به اینکه جهاد در راه خدا معایبی ندارد به مزایای جهاد اشاره و تصریح کرد: جهاد اگر فی‌سبیل‌الله و برای رضای خداوند باشد چه در آن جنگ پیروز شویم و چه کشته شویم هر دو به اجر و پاداش الهی ختم می‌شود و نتایج دنیوی و اخروی برای فرد مجاهد به همراه خواهد داشت. به طور مثال گروه‌های جهادی که برای رضای خداوند به مناطق محروم و یا مناطق سیل و زلزله‌زده به قصد خدمت به خلق خداوند می‌روند پروژه‌ای بلندمدت در دست می‌گیرند و با تلاش و کوشش با آباد کردن آن منطقه در دنیا به نتیجه و موفقیت می‌رسند و اجر اخروی این کارشان نیز نزد پروردگار محفوظ خواهد بود و اگر جهاد مبارزه در راه خدا باشد و مجاهد کشته شود نیز موفقیت است زیراکه به فیض شهادت که افضل فیوض است می‌رسد.

وی گفت: اگر جهاد برای رضای خداوند باشد قطعاً شخص بیشتر با خدا ارتباط می‌گیرد و به خدا نزدیک‌تر می‌شود اما اگر برای خدا نباشد و ظاهر سازی باشد غرق در ظواهر شده و از یاد خدا غافل می‌شود.

غلامی با بیان اینکه مومن همیشه در حال جهاد است، گفت: مهمترین جهاد فعلی ما در کشور جهاد اقتصادی است که اگر هر کسی به حد خود تلاش و سعی کند تا باری را از دوش مومنی بردارد و کمکی به حرکت کلی نظام برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف داشته باشد درواقع جهاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جهاد اقتصادی عرصه‌های مختلفی دارد به‌طور مثال برخی آنقدر توانایی دارند که می‌توانند محلی را احداث و چندین نفر را به اشتغال دعوت کنند اما گروهی تنها می‌توانند با تلاش وضعیت اقتصادی خود و خانواده خود را تغییر دهد که هر دو جهاد است و کمک می‌کند تا بدبینی‌هایی که توسط دشمن برای دور کردن مردم از نظام و انقلاب در جامعه ایجاد شده است اصلاح شود.

انتهای پیام

captcha