عواقب کمی‌گرایی در برنامه‌های مسجدی/تاثیر اشتباه برخی از مسئولان بر کارکردهای مسجد
کد خبر: 3816483
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰

عواقب کمی‌گرایی در برنامه‌های مسجدی/تاثیر اشتباه برخی از مسئولان بر کارکردهای مسجد

حجت‌الاسلام مهدوی‌عارف با بیان اینکه جذب کمی افراد به برنامه‌های مسجد بدون توجه به کیفیت حضور آسیب‌زا است، گفت: عملکرد نادرست برخی از مسئولان به مسجد و حضور مردم در آن ضربه می‌زند، شاید برای همین است که نماز آن کارکرد جلوگیری از بروز فساد را ندارد.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: به منظور بررسی تاثیر حضور در مسجد بر کاهش آسیب های اجتماعی با حجت الاسلام والمسلمین «محمد مهدوی عارف»، تولیت و امام جماعت مسجد جامع جعفریه (واقع در منطقه تهران نو (خیابان شورا)) گفت وگویی ترتیب داده ایم؛ وی یکی از فعالان و پژوهشگران برجسته در حوزه نماز است که بخشی از مسئولیت های وی در این حوزه عبارتند از: دبیر ستاد اقامه نماز عقیدتی سیاسی ناجا، دبیر ستاد منزلت عقیدتی سیاسی ناجا، دبیر ستاد اقامه نماز نیروهای مسلح، نماینده ناجا (در حوزه نماز) در دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا، نماینده ناجا (در حوزه نماز) در ستاد کل نیروهای مسلح و نماینده ناجا در ستاد اقامه نماز.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی عارف همچنین صاحب 500 اثر علمی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه نماز در قالب های یادداشت، مقاله، رساله، کتابچه و کتاب است که برخی از محورهای این آثار عبارتند از: «آسیب شناسی در حوزه نماز»، «اثربخشی نماز در جامعه»، «امنیت و آرامش در گروی نماز»، «بازدارندگی نماز، بهداشت روانی و جسمانی در سایه نماز و نیایش»، «نقش فسادزدایی نماز»، «نقش کبرزدایی و استکبارزدایی نماز» و «آسیب شناسی اقامه نماز در کشور».

مشروح این گفت وگو تقدیم حضورتان می شود:

برخی باور دارند که بعضی از مساجد کشورمان تبدیل به خانه سالمندان و حضور نسل جوان در آنها کم رنگ شده است، چقدر این ادعا را نزدیک به واقعیت می دانید؟

جذب حداکثری افراد اولویت برخی از مساجد شده است و همین اشتباه در اولویت بندی، موجب توجه بیش از اندازه به کمیت نسبت به کیفیت شده است. در واقع برخی از مساجد برای فرار از موضوعی که شما در سوالتان مطرح کردید، به جذب افراد به هر شکل ممکن روی آورده اند که تبعات چندان خوشایندی ندارد.

یعنی نباید کیفیت برنامه های مساجد را همسو با افزایش کمیت حضار کرد؟ 

جذب بیشتر افراد به مساجد به خودی خود اثرات سازنده ای دارد اما همین موضوع باعث شده است که برخی افراد فعال در نهادهای مسجدی به دنبال بهره وری ها و کسب منافع خود باشند و به این صورت کیفیت حضور اهالی مسجد پایین بیاید و عده ای نیز از این وضعیت نگران شوند.

مقام معظم رهبری همیشه ائمه جماعات را مدیر مساجد معرفی کرده اند این درحالی است که برخی مساجد با مشکل اختلاف دست به گریبان هستند. این وضعیت ریشه در چه موضوعی دارد؟

چندگانگی در مدیریت، یکی از معضلات مساجد است که بروز چند دستگی و اختلاف را در پی داشته است. مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر دستگاه های متولی و پشتیبان مسجدی، تاکنون گام مثبتی در ایجاد وحدت رویه و مقابله با چندگانگی و چند دستگی در مساجد برنداشته اند، هرچند در برخی مساجد به دلیل عملکرد مثبت ائمه جماعات آنها شاهد همدلی میان کارگزاران مسجدی هستیم.

برخی معتقد هستند وابستگی مالی مساجد به مردم و دستگاه های دولتی موجب دلسردی برخی از افراد شده و به تبع آن کاهش حضور آنان در این خانه های خدا شده است، شما این موضوع را قبول دارید؟

وابستگی مالی مساجد به مردم و دستگاه های دولتی سبب می شود آنچه را که باید در اجرای احکام دین انجام دهند به درستی عملیاتی نکنند و به تبع آن، مردم از این خانه های خدا فاصله بگیرند؛ بنابراین مساجد باید به طور کامل از نظر مالی مستقل و خودکفا باشند. امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و همه مراجع معظم تقلید از گذشته تاکنون بر استقلال مساجد و حوزه های علمیه از حاکمیت تاکید کرده اند.

آیا بروز فساد در برخی از مدیران و دستگاه های کشور می تواند به همراهی مردم با مساجد ضربه بزند؟

مردم مساجد را زیرمجموعه ای از نظام جمهوری اسلامی می دانند، بنابراین بروز هر گونه فسادی در بدنه حاکمیت، به مساجد هم ضربه می زند. برخی فعالان نهادهایی که در مساجد صاحب قدرت هستند متاسفانه، چندان اطلاع دقیقی از دستورات دین و احکام شرع ندارند و همین موضوع موجب دلخوری نمازگزاران از کم توجهی به معارف دینی در این خانه های خدا شده است. البته اکثریت بچه های مسجدی، اهل تقوی، اخلاص و پاکدستی هستند و در هر سمتی که حاضر شده اند، منشا خیر بوده اند.

آیا بروز رفتارهای مغایر با آموزه های دینی هر چند معدود و اندک، بر اقبال از فعالیت های مسجدی مثل حضور مردم در وقت نماز، تاثیر سوء دارد؟

حتما همین طور است، در واقع با این مقدمه روشن می شود که چرا نماز که دارای اسرار، برکات و آثار بسیاری است همچون گذشته اثر بازدارندگی در جامعه ندارد. در واقع تبلیغ های نادرست و حضور برخی افراد نالایق در برخی نهادها موجب دلزدگی برخی از گروه های مردم شده است و اینها موجب افزایش آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی در کشور می شود.

یعنی عملکرد مسئولان اثر مستقیم در دین داری مردم دارد؟

بله. شاید طرح این موضوع باعث تعجب عده ای شود اما این یک واقعیت است که مردم با مشاهده عملکرد مسئولان، میزان دین داری شان کاهش یا افزایش می یابد و اگر مشاهده می شود نماز مانند گذشته اثرات بازدارندگی خود را در جامعه از دست داده است یکی از عوامل آن همین موضوع عملکرد نادرست برخی از مسئولان است.

این گفت و گو را سوالی درباره فعالیت های مسجد جامع جعفریه به پایان می رسانیم؛ عملکرد شما برای افزایش حضور نسل جوان و افزایش میزان بازدارندگی نماز در حوزه آسیب های اجتماعی چگونه است؟

با وجود تمام مشکلاتی که برخی از زمین خواران برای توسعه، تجهیز و رونق فعالیت های مسجد جامع جعفریه ایجاد کرده اند، تلاش کردیم جوانان میدان دار طراحی و اجرای برنامه ها در این خانه خدا باشند. الحمدالله توانستیم واحدهای علمی، مطالعاتی، درمانی و فرهنگی را به این مسجد اضافه کنیم. به اذعان اهالی منطقه تهران نو گسترش فعالیت های مسجد جامع جعفریه موجب رونق سبک زندگی اسلامی – ایرانی در اهالی این منطقه و کاهش آسیب های اجتماعی در تهران نو شده است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۱۵:۳۰
0
0
خوب بود
captcha