ناهمخوانی دخل و خرج غرفه داران نمایشگاه قرآن/ اجاره غرفه درمصلی چقدر است؟
کد خبر: 3814739
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

ناهمخوانی دخل و خرج غرفه داران نمایشگاه قرآن/ اجاره غرفه درمصلی چقدر است؟

نمایشگاه قرآن، امسال به ایستگاه بیست و هفتم رسید، اما مانند ادوار گذشته این رویداد مهم قرآنی دور از مشکلات نبود.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: با فرا رسیدن ماه رمضان نوای روح بخش قرآن طنین انداز می‌شود، نوایی که صاحبان آن خادمان قرآن هستند و خداوند در مصحف شریف خود می‌فرماید: «إنّ الّذین یتلون کتـب اللّه و أقاموا الصّلوة و أنفقوا ممّا رزقنـهم سرّا و علانیة یرجون تجـرة لن تبور * لیوفیهم اجورهم و یزیدهم من فضله إنّه غفورٌ شکور; (فاطر، ۲۹ و ۳۰) کسانى که کتاب الهى را تلاوت مى کنند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به آنان روزى داده ایم، پنهان و آشکار انفاق مى کنند، تجارتى [پر سود]و بى زیان و خالى از کساد را امید دارند. [آن‌ها این اعمال صالح را انجام مى دهند] تا خداوند اجر و پاداش کامل به آن‌ها دهد و از فضلش بر آن‌ها بیفزاید که او آمرزنده و شکرگزار است.»؛ از این رو در کشور ما جمهوری اسلامی ایران هر ساله ۲ رویداد مهم قرآنی، مسابقات قرآن و نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

کلاف سردرگم برگزاری نمایشگاه قرآن به دست چه کسی باز می‌شود؟ / تسلط شرایط فعلی اقتصاد جامعه بر نمایشگاه قرآن/ مردم قدرت خرید قرآن را هم ندارند

و اینک با فرارسیدن ماه رمضان نمایشگاه قرآن به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی برگزار شده و امسال به ایستگاه بیست و هفتم رسیده است، ایستگاهی که بالاخره بعد از چندین دوره شاهد بخش بین‌الملل بوده و میزبان ۱۰ کشور همسایه است و بنا به گفته عبدالهادی فقهی‌زاده معاونت قرآن و عترت ارشاد اسلامی بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم با تغییرات چشم‌گیری برگزار شد؛ فقهی‌زاده در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم گفت: «امسال نهاد‌های مشارکت کننده را افزایش داده ایم، ۱۸ نهاد دولتی، ۲۴ نهاد مردمی، ۱۸ نهاد دانشگاهی، ۸ نهاد حوزوی،۱۲ نهاد استانی، بیش از ۱۰ کشور جهان و مشارکت ۷ نهاد قرآنی که دارای فعالیت بین المللی است، در این دوره حضور دارند.

همچنین معاون قرآن و عترت با اشاره به اینکه ۳۸هزار متر مربع فضای نمایشگاهی و فروشگاهی در ۱۴ بخش است، افزود: تلاش مدیران در بخش کمیته‌ها و ستاد نمایشگاه این است تحول گرایی را به مرحله پیشرفته‌تر ادامه بدهیم و هیچ برنامه‌ای بدون بررسی اجرا نمی‌شود چراکه شورای طرح و برنامه بیشتر جزییات نمایشگاه را بررسی کرده اند.»

کلاف سردرگم برگزاری نمایشگاه قرآن به دست چه کسی باز می‌شود؟ / تسلط شرایط فعلی اقتصاد جامعه بر نمایشگاه قرآن/ مردم قدرت خرید قرآن را هم ندارند

 پای درد و دل غرفه داران نمایشگاه قرآن

البته این تغییرات را ما باید در نظم بیشتر غرفه‌ها، بخش فروش نهادها و کمیته‌های اجرایی بیشتر شاهد باشیم اما آنچه که از نگاه بازدیدکنندگان و غرفه‌دارها بوده تنها کمی شبیه آرمان فکری معاونت قرآن و عترت است، حتی در بخش‌هایی ضعیف‌تر از سال گذشته نیز عمل کرده است.

**مسئول غرفه جامعة الزهرا حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور خود در نمایشگاه قرآن کریم، اظهار کرد: حدود هفت تا هشت سالی است که ما در نمایشگاه قرآن هستیم، امسال نسبت به سالهای گذشته حضور مردم خوب بود، ولی رونق نمایشگاه به حضور مردم نیست و باید خدمات بیشتری برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شود. 

وی درخصوص سطح برگزاری بیست و هفتمین سطح برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: مردم به خاطر دسترسی و اطلاع رسانی ضعیف ناراضی بودند و اقلامی که می خواستند را پیدا نکردند. 

کلاف سردرگم برگزاری نمایشگاه قرآن به دست چه کسی باز می‌شود؟ / تسلط شرایط فعلی اقتصاد جامعه بر نمایشگاه قرآن/ مردم قدرت خرید قرآن را هم ندارند

مسئول غرفه انتشارات آفاق با حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، درباره سطح برگزاری این دوره از نمایشگاه گفت: حدود ۱۰ سال است که انتشارات آفاق در نمایشگاه قرآن مستقر است، اما همچنان کم و کسری ها از لحاظ کیفی، کمی، نظم و .. وجود دارد.

وی با اشاره به ساعت برگزاری نمایشگاه قرآن بیان کرد: فکر می‌کنم اگر کمی ساعت برگزاری نمایشگاه تغییر کند. به این شکل که مردم یک ساعت زودتر به نمایشگاه بیایند تا اینکه بخواهند تا ساعت 1 بامداد در مصلی حضور داشته باشند.

مسئول غرفه آفاق ادامه داد: یکی از بخش هایی که ما همیشه خلأ آن را احساس می کنیم چیدمان و نبود نظم بین غرفه‌هاست و هنوز هم با وجود اینکه ۱۰ روز از برگزاری نمایشگاه گذشته است، مردم اطلاع رسانی و دسترسی درستی ندارند و سردرگم هستند. 

وی در پاسخ به اینکه هزینه دریافت غرفه برای شما چقدر است؟ تصریح کرد: غرفه ما ۱۵ متر است و چیزی حدود یک میلیون و چهارصد تومان برای آن پرداخت کرده‌ایم. 

همچنین درباره استقبال مردم ادامه داد: نسبتا حضور مردم خوب بود، اما نه مانند سالهای گذشته. مردم به دلیل معیشت اقتصادی، قدرت خرید پایین آنچنان که باید خریدی نمی‌کنند. البته بن کارت های تخفیف دو تا سه روزی است راه اندازی شده است و هنوز هم کسی از آن اطلاع ندارد. تخفیف غرفه خودمان تا ۴۰ درصد هست اما باز هم آنگونه که باید خرید انجام نمی شود. 

کلاف سردرگم برگزاری نمایشگاه قرآن به دست چه کسی باز می‌شود؟ / تسلط شرایط فعلی اقتصاد جامعه بر نمایشگاه قرآن/ مردم قدرت خرید قرآن را هم ندارند

**مسئول غرفه رسانه های دیجیتال کودک نابغه قرآنی درباره سطح برگزاری این دوره از نمایشگاه قرآن کریم گفت: راضی هستیم، اما باز هم می توانست در زمینه چیدمان، نظم، اطلاع رسانی و خدمات رسانی بهتر داشته باشد.

وی در ادامه درخصوص جابه جایی غرفه های دیجیتال از بخش میانی شبستان به بخش انتهایی مصلی بیان کرد: این جابه جایی باعث شد که بیشتر مخاطبان را از دست بدهیم و از نگاه بازدیدکنندگان که بیشتر آنها کودکان و نوجوانان هستند دور شویم و این تاثیر منفی برای ما داشت. 

غرفه رسانه های دیجیتال کودک نابغه قرآنی که در بخش انتهایی شبستان اصلی و زیر ستون آخر قرار گرفته دارد، عنوان کرد: غرفه ما حدود ۹ متر است و نزدیک به یک میلیون تومان هزینه  آن را پرداخت کرده‌ایم. 

**مسئول غرفه فیض کاشانی که ۱۹ سال است در نمایشگاه قرآن حضور دارد، درباره سطح برگزاری بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه قرآن کریم، عنوان کرد: امسال خیلی ضعیف تر از سال پیش بود و برگزارکنندگان با تغییراتی که ایجاد کردند، تاثیر منفی در پی داشت. تا روز چهارم و پنجم غرفه های خالی وجود داشت و اصلا مثل سالهای گذشته که به ترتیب حروف الفبا چیدمان غرفه ها را داشتیم، رعایت نشد و حتی یک نقشه درست برای اطلاع از دسترسی ها طراحی نشده بود. 

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی این بی نظمی نزدیک بودن برگزاری نمایشگاه قرآن به نمایشگاه کتاب است. اگر روال سال آینده هم به این شکل باشد، بعید می دانم ما بیایم، چراکه این نوع جاگذاری برای ما ضرر خواهد بود. 

کلاف سردرگم برگزاری نمایشگاه قرآن به دست چه کسی باز می‌شود؟ / تسلط شرایط فعلی اقتصاد جامعه بر نمایشگاه قرآن/ مردم قدرت خرید قرآن را هم ندارند

 امید برای بهبود برگزاری کیفی نمایشگاه قرآن

در این بین با بازدیدکنندگان که صحبت می کنیم، همگی از قیمت بالای اقلام، نبود نقشه‌ای مناسب برای دسترسی ها و عدم خدمات جامع شِکوه دارند، گلایه‌ای که غرفه داران هم بر آن واقف هستند و این بی نظمی و سردرگمی را از کوتاهی برگزار کنندگان می‌دانند، برگزار کنندگانی که می توانند زیر نظر سازمان ارشاد اسلامی و با هماهنگی بیشتر با مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب این کلاف سردرگم هرساله را باز کنند و تا حدودی رضایت نسبی مردم را بدست آورند، البته امیدواریم که این صحبت ها نقشه راهی برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه قرآن سالهای آینده باشد تا دیگر شاهد این بی نظمی ها و غیبت انتشارات قرآنی و دینی کشوردر نمایشگاه نباشیم.

انتهای پیام

captcha