راهکارهای تسلط بر ذهن و مدیریت خشم
کد خبر: 3812391
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
شهاب مرادی تشریح کرد:

راهکارهای تسلط بر ذهن و مدیریت خشم

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام شهاب مرادی گفت: برای ساختار ذهنی انسان در و پیکری ایجاد نشده است تا افکار منفی بدان ورود نکند. بنابراین، فردی که دائماً مضطرب و ذهنش درگیر امور منفی است، به نحوی که کارکرد‌های وی را مختل می‌کند، باید درصدد مدیریت ذهن خود برآید.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی، شب گذشته، ۲۷ اردیبهست ماه، با حضور در غرفه خبرگزاری بین‌‎المللی قرآن (ایکنا)، پاسخگوی پرسش‌های عموم مردم در زمینه سبک زندگی و امور فرهنگی شد. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از این گفت‌وگوی مردمی است که مرور می‌کنیم:
 

برای کنترل خشم از چه راهکایی می‌توان بهره‌مند شد؟

مدیریت غضب نیاز انسان برای بهتر زیستن است؛ اگر فردی دائماً احساس پرخاشگری می کند و به سایر مردم احساس نارضایتی بیشتری از محیط دارد، باید به خلق خود حساس شود و زمینه‌های چرایی بروز این رویداد را بازیابی کند. چنین افرادی در اولین قدم باید نزد پزشک بروند چرا که در برخی موارد دارو‌های مصرفی یا تداخل آن‌ها یا مشکل فیزیکی درونی باعث ایجاد عصبانیت می‌شود. بنابراین نباید عصبانی شدن را امری طبیعی برشمرد و گمان کرد که همه مردم دچار این حالت می‌شوند. در واقع اگر موقع فکر کردن صرفاً مسائل منفی و غم‌انگیر به سراغتان‌ می‌آید، نباید آن را عادی انگاشت.

چگونه بر مدیریت ذهنمان تسلط یابیم؟

برای ساختار ذهنی انسان در و پیکری ایجاد نشده است تا افکار منفی بدان ورود نکند. بنابراین فردی که  دائماً مضطرب و ذهنش درگیر امور منفی است، به نحوی که کارکرد‌های وی را مختل می‌کند، باید درصدد مدیریت بر ذهن خود برآید. برخی افراد دائماً با خاطرات بدی که از سایرین در ذهن دارند روزگار می گذرانند؛ این تکرار وقایع تلخ به تنهایی به حل مشکل کمکی نمی‌کند، بلکه زمینه سیاه‌تر شدن دل و القای انرژی منفی را بیش از پیش فراهم خواهد کرد.
بدخلقی اعضای خانواده مسری است و مانند ویروسی به پیکره آن آسیب می‌رساند؛ در این میان مادران و بانوان از شاخصه‌هایی برخوردارند که می توانند افراد خانواده را به لحاظ روحی اقناع و ارضا کنند.

تمرین بخشش نیز می‌تواند بر مدیریت ذهن به منظور جلوگیری از ورود افکار منفی، که سبب اضطراب و عصبانیت می‌شود، تأثیرگذار باشد. اگر درخواست بخشش از رب‌العالمین داریم، باید از خطا‌های دیگران نیز چشم‌پوشی کنیم تا نامهربانی‌ها بر ما تسلط نیابند و دچار خشونت نشویم؛ البته این امر با ذلت‌پذیری در تضاد است و اختلافاتی دارد. منظور از چشم‌پوشی، مشاهده خوبی‌ها قبل از بدی‌ها به منظور تلطیف روح و روان است.
 
همزمان با سیلابی شدن کشور زمان مناسبی برای راه اندازی کمپین جشن نیمه شعبان نیست
 

در برخورد با فرزندانی که از انجام امور عبادی سر باز می‌زنند و نظم و قانونی را برای انجام اعمال دینی در نظر نمی‌گیرند، چگونه باید رفتار کرد؟

اولین نکته رفتار محبت‌آمیز و القای حس دوست داشتن است، اما این امر نباید به نادیده گرفتن قانو‌ن‌های شرعی و عدم ایفای نقش بینجامد، بلکه زبان شیوا باید واسطه‌ای برای دعوت به سوی خیر و نیکی‌ها شود، اگرچه با فهم عمیق انجام عمل عبادی نیز همراه نباشد. تکرار و تمرین اعمال مذهبی تأثیراتی دارد و سبب می‌شود که پس از گذشت مدتی فرد بدان علاقه‌مند و پیگیر شود. نماز نخواندن و یا به جای پنج وعده، یک وعده خواندن، به بهانه اخلاص و توجه بیشتر، نمی‌تواند نیاز انسان را رفع کند. پس والدین باید بدانند در برابر چنین توجیهاتی ابتدا از زبان مهربانانه استفاده و سپس فرزندانشان را با مقوله اهمیت نظم و قانون در امور عبادی آشنا کنند.

در فضای مجازی تولید محتوای دینی و قرآنی باید از چه مؤلفه‌هایی برخوردار باشد تا سبب جذب مخاطب شود؟

دو مؤلفه اصلی در این زمینه باید رعایت شود که اولی توجه به نیاز‌های واقعی فرهنگی و دومی انجام اقداماتی‌ است که مردم آن را ملموس و قابل اجرا بدانند. بنده در صفحه شخصی خودم کمپین‌ها و هشتگ‌هایی را بارگذاری کرده‌ام که مخاطبان زیاد‌ی را جذب خود کرده است که از جمله می‌توان به پویش «مرا به نام مادرم صدا بزن» به منظور انس بیشتر خانواد‌ه‌ها با حضرت خدیجه کبری(س) به عنوان اولین بانوی زن مسلمان و یا «سلام به ۱۷۵ غواص شهید» و «من عاشق محمد(ص) هستم» اشاره کرد. در این کمپین‌ها دعوت از مردم برای مشارکت و اصل توجه به واقعی و قابل لمس بودن نیاز برای مخاطب نیز در نظر گرفته شده است.

برخی کمپین‌ها در زمان و شرایط مناسبی راه‌اندازی نمی‌شود؛ برای مثال وقتی شهرهای بسیاری سیل‌زده شد و مردم به سختی روزگار می‌گذراندند، زمان مناسبی برای برپایی کمپین جشن نیمه‌شعبان نبود. لذا باید به موقعیت‌سنجی نیز در کنار نیازسنجی توجه شود.
 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۱۲:۴۹
0
0
با سلام. قبلا فکر میکردم حرف های ایشان دقیق و علمی و بر اساس آموزه های روانشناسی است اما با خواندن حرف هایشان فهمیدم ایشان بیشتر مبلغ خوبی هستند تا کارشناس مسائل دینی
آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۱۱:۲۲
0
0
مقوله تسلط بر ذهن از نظر مکاتب امروز روانشناسی مقوله ای تبلیغاتی است. حدود 50 سال قبل روانشناسان فکر می کردند که می شود بر ذهن تسلط پیدا کرد اما امروزه مکاتب علمی روانشناسی(نه داعیان روانشناسی زرد)، ابدا ادعای تسلط بر ذهن را ندارند بلکه نهایتا با تمرین برخی زا تکنیک ها، اثر افکار مزاحم بر ذهن کم می شود.
captcha