آثار عرفانی «بدیع‌الزمان فروزانفر» حاوی تفسیر آیات قرآن است
کد خبر: 3809346
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

آثار عرفانی «بدیع‌الزمان فروزانفر» حاوی تفسیر آیات قرآن است

گروه فرهنگی ــ استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور شهرکرد گفت: در آثار عرفانی علامه بدیع‌الزمان فروزانفر یک دوره کامل شرح و تفسیر آیات قرآن و احادیث و روایات را می‌توان جداسازی کرد و به صورت مجزا و مستقل مورد مطالعه قرار داد.

حافظ حاتمی، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور شهرکرد، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بدیع‌الزمان فروزانفر در طول هفت دهه عمر پربار خود، خدمات شایان‌توجهی در عرصه زبان و ادبیات فارسی انجام داده و سال‌های متمادی به تصحیح متون ادبی و شعری، نویسندگی، تدریس و سروردن شعر پرداخته است که آثار ارزشمندی نیز از وی، در دسترس است.
وی با بیان اینکه فروزانفر تحصیلات مقدماتی حوزوی را در زادگاهش، بشرویه واقع در خراسان جنوبی، گذراند، تصریح کرد: این استاد ادبیات فارسی سپس برای ادامه تحصیلات راهی مشهد شد و از محضر اساتیدی چون ادیب نیشابوری و ادیب پیشاوری بهره جست.

تسلط فروزانفر به زبان عربی
حاتمی درخصوص تسلط فروزانفر به زبان عربی، تأکید کرد: فروزانفر در همان دوران نوجوانی به زبان عربی تسلط پیدا کرد و به مطالعه اشعار و قصاید بسیار دشوار عربی مانند «معلقات‌السبع» و نیز شرح اشارات، شفا، کلیات و قانون ابن‌سینا می‌پرداخت.
وی یادآور شد: این استاد برجسته از خانواده علم و ادب و پدرش شاعر عصر مشروطه بوده و از نسل تکرارنشدنی بزرگان ادبیات فارسی از جمله علامه قزوینی، علامه دهخدا، عبدالعظیم قریب، محمد معین و دیگران به شمار می‌رود.
حاتمی در‌خصوص فعالیت‌های این استاد بزرگ ادبیات فارسی، بیان کرد: وی از سال 1305 معلم دارالفنون و استاد دانش‌سرای عالی بود و چندین سال نیز معاونت دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران را بر‌عهده داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد با اشاره به نبود درجه و عنوان دکتری در زمان تحصیلات فروزانفر در دانشگاه تهران، ادامه داد: علامه دهخدا و علی‌اکبر فیاض با ارزیابی کتاب علامه فروزانفر با عنوان «تحقیق در زندگانی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی»، درجه دکتری به ایشان اعطا کردند.
حاتمی با بیان اینکه استاد فروزانفر چهره‌های زیادی را در عرصه ادبیات فارسی تربیت کرد، گفت: بسیاری از شاگردان وی از استادان بنام و وزنه‌های وزین زبان و ادبیات فارسی و از آخرین شعله‌های شمع واقعی تبحر و استادی در ادبیات شدند که غلامحسین زرین‌کوب، غلامحسین یوسفی، پرویز ناتل خانلری، مهدی محقق و محمدرضا شفیعی‌کدکنی از آن جمله‌اند.

فعالیت‌های سیاسی علامه فروزانفر
این کارشناس ادبی در استان با اشاره به فعالیت‌های سیاسی علامه فروزانفر، بیان کرد: این چهره شاخص ادبی در امور سیاسی و اجتماعی نیز فعالیت داشت و مدتی عضو مجلس سنا و نیز رئیس کتابخانه سلطنتی بود.
وی با برشمردن آثار مهم‌ این استاد برجسته ادبیات فارسی، یادآور شد: «تاریخ ادبیات ایران»، «مجموعه اشعار با مقدمه دکتر شفیعی‌کدکنی»، «فرهنگ عربی به فارسی» و «مجموعه مقالات فروزانفر با اهتمام عنایت‌الله محمودی»، از برجسته‌ترین آثار این استاد است.
حاتمی یادآور شد: بیشتر مطالعات فروزانفر و آثار برجسته او در حوزه ادبیات عرفانی است که تصحیح کلیات شمس، تصحیح دیوان کبیر مولانا، احادیث مثنوی، تمثیلات مثنوی و شرح مثنوی، تصحیح فیه مافیه و ترجمه رساله بشریه از جمله آثار وی در این حوزه است.
وی در‌خصوص تجلی قرآن و حدیث در آثار فروزانفر، تأکید کرد: این استاد در بیشتر آثار خود به ویژه آثاری که به موضوع مولانا اختصاص دارد به نوعی متأثر از قرآن است تاجایی که از دیدگاه کارشناسان، در آثار عرفانی او یک دوره کامل شرح و تفسیر آیات قرآن، احادیث و روایات را می‌توان جداسازی کرد و به صورت مجزا و مستقل مورد مطالعه قرار داد.
حاتمی به حضور پررنگ قرآن در مثنوی مولوی نیز اشاره کرد و افزود: پرواضح است که خود مولوی از آیات و آموزه‌های قرآن تأثیر فراوانی گرفته تا جایی که مثنوی را قرآن به زبان فارسی خوانده‌اند و بیت «مثنوی معنوی مولوی/ هست قرآن در زبان پهلوی» در توصیف این کتاب، همواره مطرح است.

ترجمه علامه فروزانفر از قرآن‌
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور شهرکرد با اشاره به ترجمه علامه فروزانفر از قرآن کریم، یادآور شد: بر اساس گفته‌ها و شواهد تاریخی، این استاد مسلط بر زبان عربی در دهه 30 به ترجمه قرآن با زبانی زیبا و خواندنی اقدام کرده اما تا‌کنون اثری از این ترجمه در دست نیست و هیئت امنای آثار استاد همچنان این مسئله را پیگیری می‌کنند.
حاتمی در این خصوص اظهار کرد: فروزانفر با این درجه از تبحر و تسلط بر زبان عربی و فارسی، ترجمه بسیار خوبی از کل قرآن مجید برای ما به یادگار گذاشته که قرار بود چاپ شود اما هیئت امنای آثار او هنوز نتوانسته‌اند این اثر نفیس را بیابند.

انتهای پیام

captcha