مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حرکت دسته‌های عزاداری به سمت 2351 امامزاده کشور
کد خبر: 3748215
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حرکت دسته‌های عزاداری به سمت 2351 امامزاده کشور

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ «حرکت دسته‌های عزاداری به سمت 2351 امامزاده کشور» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حرکت دسته‌های عزاداری به سمت 2351 امامزاده کشور

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 27 شهریور 97 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‎دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‎های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز در خبری با عنوان «حرکت دسته‌های عزاداری به سمت 2351 امامزاده کشور» آورده است: حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره برگزاری برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور گفت: مهمترین برنامه روز تاسوعا و عاشورا حضور دسته‌های عزاداری در امامزادگان و بقاع متبرکه و اقامه نماز ظهر و عصر خواهد بود. در این روز دسته‌های عزادارای برای عرض تسلیت به فرزندان اهل‌بیت (ع)از نقاط مختلف شهرها به سمت 2 هزار و 351 امامزاده حرکت می‌کنند و عزاداری در امامزاده‌ها انجام می‌گیرد. اقامه نماز جماعت ظهر روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این روز‌ها است که با همکاری هیئات مذهبی و هیئت امنای امامزادگان نماز جماعتی باشکوه برپا می‌شود.
حجت‌الاسلام عادل تقویت باورهای دینی و تبیین قیام عاشورا در بین عموم مردم، تبیین جایگاه حکومت اسلامی و نقش ولایت فقیه در جامعه اسلامی، ایجاد بصیرت عاشورایی با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری و امام راحل و بیان صحیح وقایع نهضت حسینی و روشنگری نسبت به خرافات و انحرافات را از اهداف طرح سوگواره بصیرت عاشورایی عنوان کرد.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل تلاوتی از «عبدالفتاح طاروتی»/ آیاتی از سوره‌های احزاب، مزمل و کوثر+صوت، چه کسانی شفاعت می‌کنند و چه کسانی شفاعت می‌شوند؟ و ترتیل صفحه ۴۵۹ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز یکی از پرکارترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و تعداد چهارده خبر با عناوین «سروده‌ای از مهدی جهاندار: "سوریه، لبنان، فلسطین ... «کلُّ ارضٍ کربلا»"»، «ویژه‌برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورا در میدان امام حسین(ع)»، «هیئات مذهبی بهترین همراه مادران در تربیت و پرورش کودکان است»،«گزارش اختصاصی تسنیم از حال‌وهوای کربلای معلی قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی+عکس»، «معرفی مقتل/"الفتوح" منبعی دست اول در نقل تاریخ عاشورا + دانلود»، «آثار دوستی و محبت اهل بیت(ع) + صوت»، «خطبه امام حسین(ع) که باعث شد دل «حرّ» به‌لرزه درآید»، «گلچین مداحی سیدمهدی میرداماد در شب هشتم محرم ۹۷»، «تلاش پروژه‌های ضد شیعی برای براندازی مکتب عاشور»، «افت‌ و خیز هیئت‌ها در قاب تاریخ»، «نوسروده شکری‌فرد درباره امام حسین(ع): داغش به جان یک یک پیغمبران نشست»، «چرا خون امام حسین (ع) باید ریخته می‌شد؟»، «حضرت زکریا(ع) چگونه با ماجرای شهادت امام حسین(ع) آشنا شد؟» و «تازه‌ مسلمانان از مغناطیس امام حسین(ع) می‌گویند» منتشر کرده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران تا ساعت چهارده امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.
ایسنا
مهم‌ترین اخبار صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری شامل ضرورت آسیب شناسی خرافاتی که در عزاداری‌ها وارد شده است، آیا امام حسین (ع) داماد ایرانیان بوده است؟، قیام امام حسین(ع) مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات جامعه اسلامی بود، «عاشورا و امروز ما» منتشر شد، مراسم سنتی سینی‌گردانی حضرت قاسم (ع)، برپایی نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا در بیش از 2 هزار امامزاده، مدیران مادی، مردم را حریص می‌کنند، عدم بهره‌گیری فکری از قیام عاشورا، خسارت بزرگ نسل جدید، از لاک سیاه تا آرایش به سبک محرم، اصرار خاص مردم یک روستا برای پذیرایی از عزاداران، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پیام‌های عاشورا هستیم، در مجالس عزاداری از دین‌شناسان استفاده شود، سیر تحول آئین‌های مذهبی محرم در قفقاز و ترکیه، حفظ جان و سلامت ریشه در مبانی دین دارد، مراقب باشید فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی نفوذ نکند و انتقاد مداحان اصیل از پدیده‌ مداحی نوگرا است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز صرفا یک خبر با عنوان «نامه‌ عمر بن سعد برای رهایی امام حسین(ع)/آشفتگی شمر بن ذی الجوشن در روز هشتم ماه محرم» منتشر کرده است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز در خبری با عنوان «پیشینه ادبیات تعزیه ننیز کرمان در هفده مجلس شبیه ‌خوانی» آورده است: هفده مجلس شبیه خوانی را مرید قنبری ننیز، شاعر، پژوهشگر و تعزیه خوان نوشته است؛ او که سال‌هاست به تعزیه‌ خوانی در آن منطقه اشتغال دارد در مقدمه‌ این کتاب توضیحات ارزشمندی درباره‌ تاریخچه و کیفیت برگزاری تعزیه در منطقه ننیز ارائه داده است. روستای ننیز در شرق شهرستان رابر در استان کرمان است که اسناد معتبری در مورد قدمت تاریخی این منطقه وجود دارد.
17 مجلس از جمله مجالس تعزیه شامل مرد تعزیه‌ دار (پسرفروش)، حضرت مسلم، طفلان مسلم، حجه‌الوداع، حر، وهب نصرانی، حضرت علی‌اکبر (ص)، حضرت قاسم (ع)، حضرت عباس (ع)، عاشورا، خیام، حضرت رقیه (ع)، حضرت امام حسن (ع)، حضرت فاطمه صغری (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت امام رضا (ع)، قیام مختار بن ابوعبیده ثقفی و بخش تصاویر، بخش های تشکیل ‌دهنده این کتاب است. در کتاب هفده مجلس شبیه خوانی، به پیدایی و چگونگی شکل گیری تاریخی تعزیه خوانی، وقف نامه ها، زمان اجرای تعزیه، لباس تعزیه خوان ها، تعزیه خوانی در رابر و ننیز و متون تعزیه ها اشاره شده است.
این اثر در 680 صفحه نوشته و توسط انتشارات اطلاعات روانه بازار نشر شده است، هفده مجلس شبیه خوانی شایسته تقدیر در رشته ادبیات نمایشی گروه ادبیات دوره دوم جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) شناخته شد.
«تعزیه خوانی و تعزیه خوانان کرمان» و «مجموعه ای از نسخ تعزیه جنوب» از دیگر آثار این پژوهشگر است.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل فرهنگ موسیقی عاشورایی، بدون مردم محکوم به نابودی است، پیوند عزاداری برای امام حسین (ع) و مقاومت در لبنان، جهل مردم بستر فساد حاکمان است، فریضه‌ای که از آن منحرف شده‌ایم، همدردی با شهدای به خاک افتاده کربلا با آیین گِل، رهبری از تفکیک تکلیف و نتیجه احساس خطر کردند و حوزه و دانشگاه برای استخراج مکتب حسینی حساب ویژه باز کنند است.

باشگاه خبرنگاران جوان
ده خبر مهم صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل رپایی نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا در بیش از ۲ هزار امامزاده، کاروان نمادین اسرای کربلا در بازار یافت آباد تهران/ شهدای گمنام مهمان هیئت انصارالمهدی شدند، تاکید زیارت عاشورا بر سبک زندگی ولایی، نماز ظهر عاشورا بخش اصلی برنامه‌های محرم در روز عاشورا است، بهترین اشعار برگزیده شب تاسوعا، آیا می‌توان نذر را تغییر داد؟، ماجرای شفا پیدا کردن مداح معروف در حرم امام رضا (ع) + فیلم، چرا خداوند پیامبرانش را آزمایش می‌کند؟، حدیث امام صادق(ع) درباره محبت امام حسین(ع)، و قیامت چند اسم دارد؟ + اسامی قیامت در قرآن است.

روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «جایگاه نمازدر قیام عاشورا» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: تمام سخنرانی‌های امام حسین(ع) بعد از نماز بود. امام حسین(ع) در مسیر حرکت، سخنرانی‌های زیادی داشتند که در تاریخ ثبت شده و همه آنها بعد از نماز بوده. حضرت راه باز فکری را بند به نماز می‌فرمود، چون وقت‌های دیگر فکرهای گوناگونی است ولی وقت نماز و در مسجد، فکرها آماده و متمرکز است. برای نماز شب عاشورا مهلت گرفت. عصر تاسوعا دشمن خواست حمله کند حضرت شب عاشورا را مهلت گرفت وفرمود:«أنی أحب الصلاهًْ له»(اللهوف، ص‏89) من نماز را دوست دارم. حضرت هیچ تقاضایی از دشمن ندارد جز تأخیر برای نماز، با اینکه هیچ ترس و وحشت و هراسی هم از دشمن ندارد. ظهر عاشورا در میدان جنگ، زیر رگبار، نماز که می‌خواند، اذان هم می‌گوید و دست از مستحبات برنداشت. ما گاهی یکی در عروسی تنبک می‌زند می‌گوییم نماز باشد فردا، یک تنبک صد تا نماز را تاخیر می‌اندازد، یک چیز جزئی ما را عوض می‌کند. حضرت نماینده‌ای دارد به نام مسلم بن عقیل که قبل از خود، او را به طرف کوفه می‌فرستد تا اوضاع را بررسی کند و به حضرت خبر دهد. او را هم دستگیر کرده و شهید کردند. درباره حالات مسلم سؤال شد گفتند شب آخر از غروب تا صبح مشغول نماز بود، نماز چیزی است که آنهایی که فهمیدند چیست، عاشق شدند. پس ایستاد شب را تا به صبح به نماز و استغفار و دعا و‌گریه و زاری و همینطور اصحاب او هم به نماز و دعا و استغفار مشغول بودند. شب عاشورا،حسین(ع) و اصحابش شب‌زنده‌داری کردند و برای آنها زمزمه‌ای بود مثل زمزمه زنبور و حال اینکه بخشی در رکوع، بخشی در سجده و بخشی ایستاده و نشسته بودند. در کتاب لهوف (از کتابهای تاریخ کربلاست) دارد که شب عاشورا 32 نفر از لشکر یزیدیان آمدند از کنار خیمه‌های امام حسین(ع) و اصحاب رد شوند، وقتی صدای‌گریه و دعا و ناله و نماز آنها را شنیدند، توبه کردند و طرف حضرت آمدند.
دیگر اخبار مهم این صفحه در روز جاری شامل «فلسفه قیام امام حسین(ع)»، «توصیف مردمان کوفه»، «اصلاح و حفظ اسلام ناب با شهادت»، «طول آرزو، قساوت قلب می‌آورد» و «هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند» است.
انتهای پیام

captcha