در منبر عزای امام حسین(ع) سخنانی را بر زبان نیاورید که مخاطب فراری شود
کد خبر: 3748196
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

در منبر عزای امام حسین(ع) سخنانی را بر زبان نیاورید که مخاطب فراری شود

مدیر موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)، با بیان اینکه «منبر عزای حسینی، رسانه‌ای است اختیاری و رسانه، هرچه بیشتر اختیاری باشد، موثرتر خواهد بود»، بر این نکته تأکید می‌کند که در منبر عزای امام حسین نباید سخنانی را بر زبان آورد که مخاطب از منبر فراری شود و از آن دور بیفتد و به دامان دیگر رسانه‌ها، بغلتد.

به گزارش ایکنا، شفقنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهیان درباره ضرورت بازگشت به فلسفه عاشورا در منابر و مجالس، اظهار کرد: به نظرم زمانی می‌توان درک درستی از ضرورت بازگشت منابر و سخنرانی‌ها سیدالشهدا به فلسفه‌ی اصیل عاشورایی داشته باشیم که متوجه این نکته باشیم که منبر، رسانه‌ای است که چند خصوصیت در آن نهفته شده است. خصوصیت اولش این است که فراگیر است و از این ویژگی خاص و مهم بهره‌منداست که اکثر قریب به اتفاق اقشار جامعه را می‌تواند مخاطب خود قرار دهد و این منبر است که همه را می‌تواند جذب نماید و پایگاهی و رسانه‌ای است که پیامبر، آن را پایه‌گذاری کرده و این، موقعیت استثنایی را برای منبر می‌تواند ایجاد نماید.

 منبر عزای حسینی هرچه بیشتر اختیاری باشد، موثرتر خواهد بود

او ادامه داد: نکته‌ی دوم اینکه منبر، رسانه‌ای است که افرادی‌که پای آن می‌نشینند، با اختیارخودشان آن را انتخاب کرده‌اند لذا منبر عزای حسینی، رسانه‌ای است اختیاری و رسانه، هرچه بیشتر اختیاری باشد، موثرتر خواهد بود. از همین رو و باتوجه به فراگیری منبر و اختیاری بودن آن، لازم است که وعاظ و مبلغین، نهایت سعی خود را برای بهره‌برداری احسن از آن، داشته باشند و تلاش کنند از این رسانه برای نشر معارف قرآن کریم و دین مبین اسلام، استفاده نمایند و موقعیت استثنایی و منحصربه فردی که در این رسانه وجود دارد را راضایع نکنند.

مدیر مسئول نشریه قرآنی «بشارت» افزود: در قدم بعدی می‌خواهم به این نکته بپردازم که چگونه می‌توان از موقعیت استثنایی این رسانه، برای ترویج و تبیین فلسفه‌ی عاشورا بهره‌برداری کرد. می‌توان به خوبی مشاهده کرد که منبر ذکر اباعبدالله الحسین از آن دو ویژگیِ فراگیر بودن و اختیاری بودن، بهره‌ی بیشتری برده است و تبلور و تجلی این مسئله به نحو احسن در عزاداری‌های امام حسین، مشهود است و حتی افرادی که ممکن است در فروع دین مشکلاتی داشته باشند، در عزاداری امام حسین، مشکل ندارند و در واقع، امام حسین را همه احترام می‌کنند و همه، در عزاداریِ ایشان، شرکت می‌کنند. از همین رو منبر عزای امام حسین، اقتضائاتی دارد و لازم است این اقتضائات در نظر گرفته شود تا مبادا موقعیت استثنایی این رسانه، ضایع نشود.

 یکی از مصادیق ضایع کردن منبر عزای حسینی استفاده از منبر، به نفع یک جریان سیاسی است

مدیر مسئول مجله‌ی «سپیده آفرین» که ویژه‌ی نابینایان با بیان اینکه به نظرم ضایع کردن منبر را زمانی رخ می‌دهد که افراد کم سواد و  یا بی‌سوادی بر منبر بنشینند و نتوانند مطالبی را بگویند که افراد، واقعاً از آن استفاده کنند و به پیام واقعی حرکت امام حسین پی ببرند، گفت: یکی دیگر از مصادیق ضایع کردن منبر عزای حسینی زمانی است که افرادی بخواهند از منبر، به نفع یک جریان سیاسی استفاده کنند و  با بدسلیقگی، فراگیری منبر را از بین ببرند و با گفتن حرف‌های سیاسی و حمایت از یک حزب و یا تفکر سیاسی و جناحی، مخاطبین منبر را محدود نمایند. بنابراین اقتضا دارد که افراد شایسته و اهل مطالعه داشمند و اهل فکر بر منبر بنشینند و از موقعیت پیش آمده به نفع یک جریان سیاسی بهره‌برداری نکنند و از بیان مطالبی که افراد را به فلسفه دین و عاشورا نزدیک نمی‌کند، پرهیز نمایند.

 در منبر عزای امام حسین سخنانی را بر زبان نیاورید که مخاطب فراری شود

این استاد حوزه‌ی علمیه تأکید کرد: حال اگر نتوانیم این اقتضائات را مراعات کنیم و موقعیت واقعی منبر را حفظ نماییم، و خدای نکرده از آن، به نفع یک تفکر و جناح خاص، سوء استفاده کنیم، چندین آسیب سراِغ جامعه دینی خواهد آمد. آسیب اول این است که جامعه، قشری زده خواهد شد و در نهایت منبر به جای اینکه همه‌ی اقشار جامعه را جذب نماید، فقط افراد خاصی را جذب خواهدکرد و در واقع منبر، به دام آنها خواهد افتاد. تأثیر منفی این پدیده، زمانی مشهودتر خواهد بود که دقت کنیم در جهان امروز، رسانه های مختلفی در سرتاسر دنیا وجود دارد و معلوم نسیت فردی که پای منبر را به‌‌خاطر تفکرات محدود سخن‌ران ترک نمود، پای کدام رسانه خواهد نشست و از آن تغذیه خواهد کرد. لذا نباید در منبر عزای امام حسین سخنانی را بر زبان آورد که مخاطب از منبر فراری شود و از آن دور بیفتد و به دامان دیگر رسانه‌ها، بغلتد.

 دوری مردم از منابر موجب کاهش سطح سواد دینی جامعه خواهد شد

مدیر موسسه‌ی امام رضا ادامه داد: آسیب دومی که برای منبرِ فاصله گرفته از فلسفه‌ی عاشورا می‌توان بیان کرد، عبارتست از پایین آمدن سطح سواد دینی مردم. سواد دینی یک جامعه را می‌توان در میزان تقید و تقوای افراد آن جامعه مشاهده کرد. وقتی به‌دلیل مراعات نکردن اقتضائات منبر از سوی واعظ و سخنران، مردم از منبر دور شوند، سطح سواد دینی متوسط جامعه، پایین خواهد آمد و افراد، در دام محرمات و در دام مشکلات زندگی و اخروی خواهند افتاد و در واقع وقتی سطح سواد دینی پایین بیاید کم‌کم فرهنگ دینی جامعه پایین خواهد آمد و فرهنگ‌های دیگر، در ذهنیت جامعه جایگزین خواهد شد.

 واعظ از میزان سواد لازم برخوردار نباشد قشر جوان را از دست خواهد داد  

عبداللهیان با بیان اینکه «آسیب سوم منبری که واعظ آن، از میزان مطالعه و سواد لازم بهره‌مند نباشد این است که مردم، در دین تعمق نخواهند داشت و اهل تدبر و تفکر نخواهند بود و از آن به بعد هم هرکسی می تواند در گوش آنها، چیزی بخواند و آنها را گمراه کند» افزود: شاید زننده‌ترین و مهم‌ترین آسیب چنین منابری، از دست دادن قشر جوان ـ به‌ویژه جوانان اهل فکر و دانش ـ می‌باشد. وقتی جوان پای منبر ما نیاید، معنای آن این است که منبر ما جاذبه ندارد. وقتی سخن‌ران منبر عزاداری امام حسین نه سواد دارد و نه مطالعه می‌کند و فقط حرف‌هایی می‌زند که بوی سیاست می‌دهد و تلاش دارد مخاطبینش را به سمت خاصی سوق دهد، جوان‌ها را از پای منبر فراری خواهد داد. امروزه انحطاطی که در برخی منبرها شاهد هستیم، به‌خاطر همین آسیب است و اگر شما منابر شهرها روستاها را ببینید، متوجه خواهید شد که سابقاً محافل دینی، از استقبال بسیار بیشتری بهره‌مند بود در حالی‌که امروزه سطح میانگین شرکت کنندگان در این‌‌گونه محافل، بالای چهل و پنجاه سال است و ما قشر جوان را پای منبرها را بسیار کمتر می‌بینیم و این نشان می‌دهد که ما نتوانستیم پیام حرکت امام حسین را برای مردم، تشریح کنیم و به گوش مردم برسانیم در حالی‌که واقعیت این است که جوان‌‌های جامعه‌ی ما، هم‌چون گذشته و بلکه بیش از گذشته نهاد پاک و روشنی دارند و یقیناً نهضت حضرت اباعبدالله حرکت حقی بوده است که این ظرفیت را دارد که تمام افراد و جوانان را از تمام جوامع و فرهنگ‌ها، به دور خود جمع کند و اگر چنین چیزی رخ نداده است، مشکل از افراد و جوانان، نیست و باید اشکال کار را در جای دیگری جست‌وجو کرد.

 اگر می‌توانستیم پیام واقعی امام حسین(ع) را به تمام انسان‌‌‌‌های کره زمین برسانیم، در روز عاشورا هیچ انسان غمگینی وجود نداشت!  

 عبدالهیان در پایان گفت: باید به این نکته‌ی طلایی در تبلیغ و تبیین نهضت حسینی دقت کنیم که پیام‌های عاشورا، همان پیام‌های زندگی کردن است و مهم‌ترینِ این پیام، آزادی و آزادگی است. شما در طول تاریخ بشریت و در تمامی فرهنگ‌ها، فردی را نخواهید یافت که خودش و خانواه‌اش را در راه آزادی که مهم‌ترین ارزش انسانی است فدا کرده باشد؛ تبیین هنرمندانه‌ی این نکته قطعاً تمام افراد را از هر دین و آیین و مذهب و فرهنگی که باشند را جذب خواهد کرد و  قویاً بر این عقیده‌ام که اگر ما می‌توانستیم پیام واقعی امام حسین(ع) را به تمام انسان‌‌‌‌های کره زمین برسانیم، در روز عاشورا هیچ انسانی وجود نمی‌داشت که غمگین نباشد و بر خاندان پیامبر آفرین نگوید.

انتهای پیام

captcha