بررسی نهضت حسینی در پرتو نماز/ چقدر نماز را دوست داریم
کد خبر: 3747983
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵

بررسی نهضت حسینی در پرتو نماز/ چقدر نماز را دوست داریم

کانون خبرنگاران نبأ ــ به راستی نماز چیست که عصر تاسوعا هنگامی که به سیدالشهدا(ع) اعلام حمله می‌شود؛ حضرت طی چند نوبت گفت‌وگو جنگ را یک روز به تأخیر می‌اندازد و می‌فرماید «إِنّی اُحِبُّ الصَّلاةَ» من نماز را دوست دارم؛ بسیاری از ما نماز می‌خوانیم ولی چقدر نماز را دوست داریم؟ امام حسین(ع) حاضر می‌شود تا بدن مبارک‌شان مثله شود ولی ارزش نماز شکسته نشود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقیه، 26 شهریورماه در گفتمان دینی «بررسی نهضت حسینی در پرتو نماز» که در مشهد مقدس برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: در اهمیت اقامه نماز صبح آیات و روایت بسیار زیادی از اهل ‌بیت(ع) آمده است که یکی از این آیات، آیه ۷۸ سوره مبارکه اسراء است که در آن نماز صبح، نمازی عنوان شده که توسط فرشتگان مورد مشاهده قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا» نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپا دار و نيز نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره مقرون با حضور فرشتگان است. «دلوک»، هنگامی است که خورشید از وسط آسمان رو به مغرب میل می‌‏کند که زوال نامیده می‏‌شود و وقت نماز ظهر و عصر است؛ «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست که تاریکی، فراگیر می‏‌شود و «فجر»، وقت نماز صبح است.(تفسیر اطیب‏‌البیان)
لطفیان ادامه داد: در روایتی آمده است «اگر نماز صبح در اول فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت می‏‌کنند»(اصول کافی، ج‏3، ص 275)؛ «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممکن است به همین معنا باشد. یعنی هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده کرده و بر آن گواهی می‏‌دهند.(تفسیر‌المیزان)
وی با اشاره به راه‌های کسب حضور قلب در نماز، گفت: يک مرتبه وارد نماز نشويم، با مقدمه و با مؤخره. از هنگام وضو شروع به توجه بکنيد و غفلت نورزید. برخی وقتی وضو می‌گيرند با ديگران حرف می‌زنند؛ اولا موقع وضو دعاهايی وارد شده است که اگر آن دعاها را حفظ نيستيد صلوات بفرستید. ائمه ما از هنگام وضو حال‌شان عوض می‌شد؛ امام حسن مجتبی‌(ع) از هنگام وضو منقلب می‌شد. اينها مهيا شدن برای گفت‌وگو با خداست. به ما اذان و اقامه سفارش شده است.
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقیه ادامه داد: بعد از نماز هم يک مرتبه نماز را ترک نکنيد؛ بعد از نماز احترام نماز اقتضا می‌کند که دعايی بکنيم. يا ابا‌عبدالله شما نماز را بپا داشتی، کاری کن که من هم بتوانم نمازم را خوب بخوانم.
وی با تأکید بر برپایی باشکوه نماز ظهر عاشورا، عنوان کرد: اگر قرآن در آغاز بزرگ‌ترین سوره خود (بقره) می‌فرماید «اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَ یُقیمونَ الصَّلوةَ وَ مِمّا رَزَقنهُم یُنفِقون» و همچنین در کوچک‌ترین سوره خود(کوثر) از نماز سخن به میان می‌آورد؛ امام حسین(ع) در کربلا آن را اقامه ‌کرد «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ».
لطفیان گفت: اگر قرآن نماز را به‌عنوان یک منبع انرژی‌زای غیبی معرفی و مؤمنان را امر به استعانت از آن معرفی می‌فرماید «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»، امام حسین(ع) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن از نماز استعانت می‌جوید. اگر حضرت مسیح(ع) تا زمانی که نفس دارند مأمور به اقامه نماز شده‌اند «وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا»، امام حسین(ع) نیز تا آخرین لحظه همراه نماز است.
وی ادامه داد: در حدیث می‌خوانیم سه چیز موجب قبولی نماز است؛ حضور قلب، نماز نافله و تربیت سیدالشهدا‌(ع). نماز باید در جامعه و علنی اقامه شود «أَقِیمُوا الصَّلاةَ»، امام حسین(ع) با آنکه می‌توانست در خیمه نماز بخواند و با اینکه نمازش شکسته بود در مقابل جمعیت نماز به پا داشت. هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا حدود ۳۰ تیر به‌سوی حضرت رها شد؛ یعنی در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده تقریباً یک تیر به سوی امام پرتاب شد.
لطفیان اظهار کرد: به راستی نماز چیست که عصر تاسوعا هنگامی که به حضرت سیدالشهدا(ع) اعلام حمله می‌شود؛ حضرت طی چند نوبت گفت‌وگو جنگ را یک روز به تأخیر می‌اندازد و می‌فرماید «إِنّی اُحِبُّ الصَّلاةَ» من نماز را دوست دارم؛ بسیاری از ما نماز می‌خوانیم ولی چقدر نماز را دوست داریم؟ امام حسین(ع) حاضر می‌شود تا بدن مبارک‌شان سوراخ سوراخ شود ولی ارزش نماز شکسته نشود.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha