بخش بین الملل نمایشگاه قرآن را قوی‌تر خواهیم کرد
کد خبر: 3747450
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶

بخش بین الملل نمایشگاه قرآن را قوی‌تر خواهیم کرد

عبدالهادی فقهی زاده، ضمن تشریح فعالیت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش بین الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن را قوی تر برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: اهمیت فعالیت های قرآنی، تأسیس و راه اندازی مجموعه ای مستقل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ضرورت می بخشید که این ضرورت منجر به تأسیس مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی در سال ١٣٨٠ شد. برگزاری نمایشگاه های بین المللی قرآن کریم، توجه جدی به نشر قرآن و فرهنگ قرآنی، حمایت از تأسیس مؤسسات و تشکل های قرآن و عترت و دهها فعالیت متنوع فرهنگی دیگر از اقدامات این مرکز بود.

این معاونت در دوره جدید خود در دولت دوازدهم، فعالسازی و هدایت موسسات و مجموعه های مردمی برای توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی، توجه ویژه به ظرفیت ها و فرصت های فضای مجازی و الکترونیکی سازی فرایندها و فعالیت های قرآنی کشور، استفاده از قالب های هنری و رسانه ای برای ترویج و انتقال آموزه های دینی و قرآنی، توجه بیش از پیش به حوزه عترت در کنار حمایت از فعالیت های قرآنی وتقویت ارتباط و تعامل با جامعه نخبگانی حوزه قرآن و عترت و مراجع علمی و حوزوی را به عنوان اولویت ها و رویکردهای اصلی خود معرفی و بر مبنای آنها اقدات و برنامه های خود را رقم زد. در همین راستا با عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو نشستیم؛

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اولین روزهای ورود خود به این معاونت گفت: ورودم به معاونت قرآن و عترت در روزهای اول آبان ۹۶ یعنی کمتر از یکسال پیش بود و بسیاری از کارهای مثبت کلید خورده بود و در حال انجام بود.

وی با اشاره به بر پایی جشنواره آیات گفت: در همان روزهای نخست با کارشناسی دقیق و با استفاده از کارشناسان مجرب فعالیت هایی همچون برپایی جشنواره های آیات را داشتیم که در سال ۹۶ انجام شد و در سال ۹۷ نیز ادامه فعالیت های موثر جشنواره های آیات رقم خورد.

در حال بازنگری آیین نامه آزمون حفظ و مفاهیم قرآن هستیم

فقهی زاده به تقارن ورودش به معاونت قرآن ارشاد با برپایی آزمون حفظ و مفاهیم قرآن اشاره کرد و ادامه داد: یکی دیگر از برنامه هایی که با وردم تقارن زمانی داشت و نیز باید به سرعت برای سرانجام رسیدن آن تلاش بیشتری انجام می شد، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم سراسری قرآن کریم بود که طی آن نخستین بار با سازمان اوقاف و امور خیریه مشارکت کردیم.

معاون قرآن و عترت با تأکید بر اینکه این آزمون به صورت مشترک با مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برپا شده است، افزود: در این آزمون بیش از ۲۴۰ هزار نفر در ۴۲۹ شهر شرکت کرده و در ۲۶ رشته منابع را معرفی کردیم. آزمون طراحی و به خوبی اجرا شد و از جهات مختلفی می توانیم بگوییم کار بزرگی در سطح ملی انجام شد.

فقهی زاده با اشاره به جلسات مقدماتی آزمون سال ۹۷ در خصوص برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم اظهار کرد: در حال حاضر به بازنگری در آیین نامه ها و روش های اجرایی برای برگزاری این آزمون در سال ۹۷ متمرکز هستیم.

وی همچنین افزود: امسال نیز به صورت مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه با استفاده از تجربه مثبتی که  در سال ۹۶ رقم خورد این آزمون را برگزار خواهیم کرد. رشته ها محدود تر می شود و بر کیفیت خواهیم افزود. همچنین منابع را بازنگری خواهیم کرد و در این عرصه موسسات قرآنی حضور فعالی خواهند داشت.  

وی با ابراز امیدواری از اینکه شاهد برپایی این آزمون به صورت گسترده و پرشور هستیم، گفت: در بخش حفظ قرآن ماده و ابلاغیه های ستاد طرح ملی حفظ را وارد خواهیم کرد و در واقع این بخش گسترده تر و وسیع تر خواهد بود.

آغاز هماهنگی و رایزنی های بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن از مهرماه

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نمایشگاه بین المللی قرآن پرداخت و گفت: بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی در دوم اردیبهشت ماه  برگزار شد. در برپایی هفده روزه چنین نمایشگاهی با بسط و توسعه فراوان در حوزه های کمی  و کیفی مواجه بودیم.

فقهی زاده به توضیح بیشتر در این خصوص پرداخت و تصریح کرد: از طریق دانش بنیان کردن فعالیت ها، محتوایی کردن آنها و اختصاص دادن بخش مستقلی به عترت طاهره(ع) و بازگرداندن وجهه بین المللی به قرآن کریم می توان گفت که در حوزه های کمی و کیفی توسعه ایجاد شده است.

وی با نگاهی گذرا نشریه قرآنی شبنم را ثمره نمایشگاه بیست وششم دانست و اظهار داشت: طراحی و انتشار نشریه قرآنی شبنم که یکی از موسسات بزرگ فرهنگی کشور تیراژ قابل توجهی از شماره های اول را از ما درخواست کرده، ثمره فعالیت در نمایشگاه بیست و ششم بوده که این برنامه بین معاونت قرآن و خانه کتاب به صورت مشترک در حال انجام است.

دبیر نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در خصوص ایجاد دبیرخانه دائمی این نمایشگاه ادامه داد: عملیات نمایشگاه بیست و هفتم با هماهنگی هایی که با شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ایم از نیمه دوم امسال یعنی از مهر ماه کلید خواهیم خورد، اما دبیرخانه دائمی نمایشگاه فعالیت هایش را پس از روزهای پایانی نمایشگاه بین المللی آغاز کرده است.

فقهی زاده افزود: کار عمده این دبیرخانه تلاش برای مستند سازی در نمایشگاه بیست وششم بوده است به طوری که در نمایشگاه بعدی به دنبال مستندات نگردیم.

معاون قرآن و عترت در خصوص عدم وجود آمارهایی از نمایشگاه های گذشته ادامه داد: من وقتی نمایشگاه قرآن را تحویل گرفتم، هیچ مستندات و آمارهای دقیقی از سالهای گذشته وجود نداشت و در این زمینه دچار نقص بودیم.

وی با اعلام اینکه عملیات نمایشگاه بیست و هفتم را از اوائل مهر ماه آغاز خواهیم کرد، اضافه کرد: با مسئولان فرهنگی کشور و کسانی که درگیر برگزاری نمایشگاه خواهند بود، هماهنگی خواهیم داشت.

وی به دیگر مباحث مورد اشاره در این جلسات اشاره کرد و افزود: تعیین محل، قطعی کردن آن و بررسی مشکل همزمانی نمایشگاه قرآن با نمایشگاه بین المللی کتاب، برگزاری مجامع مشورتی برای غنا بخشی بیشتر و ایجاد تحولات مثبت بیشتر در آینده از نکاتی است که در جلسات هماهنگی نمایشگاه بیست و هفتم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رییس نمایشگاه قرآن با تأکید بر اینکه شاهد تحولات مثبت کمی و کیفی در نمایشگاه بیست و ششمین بودیم، افزود: همین خط سیر را در نمایشگاه سال آینده ادامه خواهیم داد، تا آن را غنی تر و قوی تر برگزار کنیم و این نیاز به اندیشیدن و هماهنگی و همدلی های بیشتر دارد. علی القاعده تمرکز از دی ماه به بعد خواهد بود ولی از پاییز به صورت خاص عملیات نمایشگاه شروع خواهد شد و هماهنگی، رایزنی و طراحی آیین نامه های جدید در دستور کار  قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: حوزه بین الملل در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی را قوی تر از امسال برگزار خواهیم کرد و برای آن نیز برنامه های به خصوصی داریم.

برپایی دوسالانه کتاب سال نهج البلاغه برای اولین بار

معاون قرآن و عترت در بخش دیگری از سخنان خودش به نخستین دوسالانه کتاب سال نهج البلاغه برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: جشنواره دوسالانه کتاب سال نهج البلاغه یکی دیگر از فعالیت های این معاونت بوده است که جزئیات آن در نشست خبری تشریح خواهد شد.

وی با ذکر اختتامیه این جشنواره تصریح کرد: اختتامیه این جشنواره که جایزه جهانی کتاب نهج البلاغه خواهد بود، درسالروز ولادت حضرت علی(ع)  برای نخستین بار در جمهوری اسلامی ایران و بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی رقم خواهد خورد.

معاون قرآن و عترت در خصوص جشنواره دیگر این معاونت افزود: جشنواره دیگری به نام حکمت و نیایش در حال طراحی است که درموضوعات نهج البلاغه و صحیفه سجادیه طراحی خواهد شد.

وی در خصوص اینکه این جشنواره در نیمه دوم سال ۹۷ فعالیت خودش را آغاز می کند افزود: این جشنواره از سوی اداره کل استان تهران به صورت اختصاصی و با حمایت معاونت قرآن و عترت وزرات ارشاد برگزار خواهد شد و اختتامیه آن نیز تا اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار می شود.

تعامل و کارکرد مناسب کارگروه فضای مجازی در معاونت قرآن

فقهی زاده در بخش دیگر این گفتگو به ایجاد کارگروهی در این معاونت اشاره کرد و گفت: ما با کمک حوزه مشاوره، کارگروه مشاوره آموزش ها و فعالیت های مجازی را طراحی کردیم و مشاور این حوزه به صورت مستمر در معاونت اجرای پیوست های فضای مجازی را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه گسترش فعالیت ها در فضای مجازی و رسانه ای مد نظر ماست، گفت: گسترش ارتباط با رسانه ها با چهارچوب های تعریف شده در دستور کار معاونت قرآن است. فواصل مشخصی را برای برگزاری نشست خبری به صورت عمومی تعریف کردیم. همچنین شخصاً در حاشیه بعضی از مراسم ها پاسخگوی جمع رسانه ها بوده ام.

افتتاح پنجمین استودیوی ضبط قرآنی تا پایان سال

فقهی زاده با اشاره به اینکه راه اندازی استودیوهای ضبط قرآنی در زمان تصدی معاون قبلی آغاز شد، افزود: استودیو های ضبط قرآنی با استفاده از بودجه و اعتبار منشور شورای توسعه بود که ماموریت طراحی و اجرای آن به معاونت قرآن سپرده شد و در چند روز قبل نامه طراحی و اجرای استودیوی پنجم در استان تهران به امضا رسید.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه افتتاح پنجمین استودیو پایان دور اول خواهد بود، اضافه کرد: ما این کار را به عنوان یک فعالیت شاخص و تأثیر گزار در حوزه فعالیت های قرانی ادامه خواهیم داد.  بررسی ها و رایزنی هاو تمهیدات لازم طبق مقرراتی که وجود دارد، انجام شده است و دور اول افتتاح استودیوهای تخصصی قرآنی با آغاز به کار پنجمین استودیو در استان تهران به پایان رسیده و دور دوم  را در  سال ۹۸  آغاز خواهیم کرد.

فعال قرآنی را باید تعریف کنیم

فقهی زاده ادامه داد: معاونت قرآن با جدیت کامل خواستار رفع موانع و توسعه دایره بیمه فعالان قرآنی است.

این مدیر قرآنی تصریح کرد: مسئولان این صندوق شفاف سازی و تعریف مناسبی از فعال قرآنی را لازم دانستند، بدین صورت کسانی که فعال قرآنی  محسوب  نمی شوند در بیمه شدگان حذف خواهند شد که توقع صحیحی است.

معاون قرآن و عترت با اشاره به تشکیل کارگروهی جهت پیگیری این امر اضافه کرد: زمانی که معاونت قرآن و عترت کشور را عهده دار شدم چیزی بر حدود چهار هزار نفر بیمه قرآنی بودند در حالی که امروز این آمار به بیش از هفت هزار نفر افزایش پیدا کرده است و امیدواریم این آمار تا پایان سال به ده هزار نفر نیز ارتقا پیدا کند.

وی به گفته مسئولان اعتباری هنر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به سخنان مسئولان صندوق اعتباری هنر در قیاس با سینما گران، نویسندگان و هنرمندان، بیشترین سطح در صندوق اعتباری هنر، فعالان قرآنی هستند.

فقهی زاده با اشاره به اینکه بخشی از این آمار به پیگیری مصرانه معاونت قرآن برمی گردد، گفت: با کمال افتخار بخشی از ثمر بخشی این فعالیت ها به معاونت قرآن برمی گردد که به صورت جدی آن را پیگیری کرده حتی بیمه تکمیلی را هم در این جلسه ذکر کرده ایم. با توجه به اینکه بیمه تکمیلی فعالان قرآنی ظرفیت خیلی زیادی نیست با این حال ما جوانب مختلف بیمه فعالان قرآنی را مد نظر قرار داده ایم.  

برپایی طرح تلاوت برای دختران در دو استان

فقهی زاده در ادامه سخنانش به برگزاری طرح ملی تلاوت در سال ۹۷ پرداخت و گفت: طرح ملی تلاوت دوره سال ۹۶ در پایان اسفند ماه در کربلای معلی در جوار حرم امام حسین(ع) برگزار شد و امسال نیز این طرح انجام خواهد گرفت.

وی با توجه به اینکه بخشی از فعالیت ها منوط به پیگیری معاونت قرآن است افزود: کارهایی که به معاونت مرتبط  است در حال پیگیری است و طرح ملی تلاوت در سال ۹۷  مجددا برگزار می شود و در دو الی سه استان این طرح برای نوجوانان دختر نیز برپا خواهد شد. گفتنی است این طرح به صورت پایلوت در دو الی سه استان برای اولین بار در حوزه قرائت برای نوجوانان دختر با هدف شناسایی و پرورش استعداد های قرآنی نوجوانان دختر برگزار خواهد شد.

فعالیتهای کمیسیون تبلیغ و ترویج موفقیت آمیز بوده است

وی در بخشی دیگر گفت: فعالیت های کمیسیون تبلیغ و ترویج را از آغاز مسئولیت خودم پیگیری کردم. در این کمیسیون جلسات مستمری هر دوماه یکبار برگزار شده است به نحوی که در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان فعال ترین و موفق ترین کمیسیون وابسته به شورا شناخته شد.

فقهی زاده ادامه داد: جدی ترین کمیسیون، کمیسیون تبلیغ و ترویج بوده است. عزم و جدیت در برگزاری مستمر جلسات کمیسیون و پیگیری کارهای مربوط به آن هم مورد توجه خودم و همکاران دیگر درمعاونت قرآن و عترت خواهد بود.

جلسه مدیران قرآنی استانها بزودی برگزار می شود

وی در خصوص مدیران قرآنی در استانها گفت: در پاییز ۹۷ جلسه مدیران کل ادارات ارشاد استانها را به صورت گروهی برگزار خواهیم کرد و به صورت مستقل از همه روسای کارشناسان قرآنی ادارات کل دعوت خواهیم کرد تا برنامه های خود را ارائه کنند.

وی با تأکید بر اینکه هماهنگی های بیشتری با مدیران استانی انجام خواهد گرفت ادامه داد: فعالیت های آنها در استانها جدی تر شده و ما نیز پیگیر مسائل آنان هستیم.

فقهی زاده ادامه داد: در یکی از جلساتی که در خدمت معاونان قرآنی بودیم اعلام کردیم که یک برنامه استانی تعریف شده شبیه یک جشنواره درون استانی به ما دهند.

معان قرآنی ارشاد اظهار داشت: ما به نوعی ۳۳ فعالیت قرآنی شاخص با استفاده از اعتبارات معاونت قرآن در خواست کرده ایم تا با بودجه ای که در اختیارشان قرار می گیرد بتوانیم شور و نشاطی در گروه های قرآن و عترت ادرات کل ایجاد کنیم.

تجلیل از خادمان قرآن در آذر ماه

فقهی زاده در پایان سخنانش به برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآنی اشاره کرد و گفت: این مراسم باحضور رییس جمهور برگزار خواهد. مکاتباتی با دفتر این نهاد شده است که به احتمال زیاد برای آذر ماه و ولادت پیامبراکرم(ص) شاهد برپایی این مراسم باشیم.

انتهای پیام

captcha