سهولت در خوانش مهم‎ترین شرط کتابت قرآن است/ بسیاری از خطوط با مشکل اعراب‎گذاری مواجه هستند
کد خبر: 3724369
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
یک خوشنویس:

سهولت در خوانش مهم‎ترین شرط کتابت قرآن است/ بسیاری از خطوط با مشکل اعراب‎گذاری مواجه هستند

گروه هنر ــ محمدسعید نقاشیان، هنرمند خوشنویس گفت: مهم‎ترین شرط برای کتابت قرآن خوانش آن است، زیرا در کلام اول باید خطوط خوانده شود، سپس در پی تزئین آن باشیم.

خوانش، مهمترین شرط کتابت قرآن است / بسیاری از خطوط با مشکل اعراب گذاری در کتابت قرآن مواجه هستند

محمدسعید نقاشیان هنرمند خوشنویس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره الزامات خوشنویسی قرآنی اظهار کرد: اصلی‌ترین شرط برای خوشنویسی قرآنی این است که کلمات بدون تکلف و زائده‌ای نوشته شود، البته می‌توان آن را زینت داد، اما هدف اصلی در کتابت قرآن نشر کلام الله است. برای همین در بحث نگارش قرآن بهترین و اصلی‌ترین خطی که برای نگارش از آن بهره برده می‌شود، خط نسخ است.

وی افزود: نسخ به اندازه‌ای روان و بدون تکلف است که هر خواننده‌ای به راحتی قادر است با آن ارتباط برقرار کند، اما این اتفاق در خطوط دیگر کمتر رخ می‌دهد. برای مثال در خط ثلث، کرسی‌ها دائما در حال تغییر کردن هستند. یا در خط نستعلیق برخی حروف کشیده و برخی از حروف سوار بر حرف دیگر می‌شود. در چنین شرایطی اعراب گذاری با مشکل مواجه می‌شود. این اتفاق در خط نسخ رخ نمی‌دهد، زیرا در این خط درست نوشتن و درست خواندن، بیش از هر چیزی دارای اهمیت است.

این خوشنویس ادامه داد: مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنم به بحث اعراب‌گذاری مربوط می‌شود. همانگونه که گفتم اعراب‌گذاری در خط نسخ، بهترین کیفیت را دارد، اما برای مثال در خط شکسته چنین امکانی فراهم نیست، حتی گاهی مواقع ممکن است اعراب گذاری نادرست موجب عوض شده معنی کلمه شود.

نقاشیان ادامه داد: برخی‌ها قرآن را با خط معلی نیز به نگارش در می‌آورند، اما چه میزان از مردم قادرند که چنین خطی را بخوانند؟ البته وقتی که قرار می‌شود خوشنویسی با نقاشی در آمیخته شود آنگاه می‌توان از خطوط دیگر نیز در خلق آثار قرآنی بهره برد، چون ویژگی خوانش، دیگر در درجه اول اهمیت قرار ندارد، بلکه بحث زیبایی شرط اصلی را تشکیل می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر این‌که رایج‌ترین آسیب در حوزه خوشنویسی قرآنی چیست؟ گفت: خوشنویسی قرآنی یک کار صرفاً هنری نیست، بلکه در قدم اول همان کتابت قرآن است، برای همین با فرم و شکل قرآن به هیچ طریق نباید بازی کرد، چون ممکن است تحریف پیش آید. مطلب دیگر اینکه کلام خدا به خودی خود زیبا است، برای همین نیاز به کارهای تزئینی غیر متعارف ندارد.

انتهای پیام

captcha