لزوم تهیه سند جامع نماز در استان قم/ایجاد رشته نماز در جامعه المصطفی
کد خبر: 3724362
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵

لزوم تهیه سند جامع نماز در استان قم/ایجاد رشته نماز در جامعه المصطفی

گروه اجتماعی ــ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: لازم است سند جامع ۵ ساله نماز برای استان قم تهیه و تدوین شود؛ در این راستا ایجاد رشته نماز در جامعه المصطفی به منظور ارتقای مهارت های روحانیون راه اندازی می‌شود.

 لزوم تهیه سند جامع نماز در استان قم/ایجاد رشته نماز در جامعه المصطفی
به گزارش ایکنا از قم، آیت الله علیرضا اعرافی، صبح امروز در اولین جلسه شورای نماز استان در سال 97  که در جامعة المصطفی برگزار شد با اشاره به نقش و جایگاه نماز در زندگی انسان گفت: هنگامی که از نماز به عنوان عبودیت نام برده شود با سایر شئونات اخلاقی و رفتاری عجین شده بر این اساس باید به صورت ویژه به مقوله نماز نگاه کرد.
وی ادامه داد: نماز یک مکتب و منظومه فکری، اخلاقی، رفتاری برای بشریت است و  با عبادت خداوند جامعه از فساد و فحشا دور می‌شود.
اعرافی با بیان اینکه نماز به حل مشکلات فردی و خانوادگی  کمک و زمینه را برای لذت های فوق طبیعی فراهم می کند، عنوان کرد: مسئولان دخیل در امر نماز باید در دریای نماز شناور باشند و نماز در تمام ابعاد رشد و عمق پیدا کند که مهمترین آن پایگاه نماز، یعنی مسجد است.
وی افزود: در حوزه علمیه، اقدامات جهت توسعه و تعمیق هرچه بیشتر نماز در جامعه صورت گرفته و طرح آمایشی آغاز شده است که در آن ۲۴۰ کار ویژه تعریف شده  و ۴۰ نفر به صورت برجسته قرار است امور مربوط به نماز را در مساجد اداره کنند.
مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه لازم است سند جامعی در خصوص گسترش نماز تهیه و تدوین شود، بیان کرد: باید به ازای هر ۱۴۰۰ نفر یک مسجد وجود داشته باشد، در سال ۱۴۱۴ تراز شاخص مسجدها باید به ۹۰ هزار برسد که البته برای آنها ۱۲۰ عنوان برنامه تعریف شده است.
وی افزود: بین ستاد نماز و مردم که ارکان اصلی نماز هستند باید تعادل مناسب برقرار و نقش‌ها روشن شود چراکه بار اصلی بر دوش مردم است و ستاد نماز تسهیل ساز و ریل گذار است.
اعرافی تصریح کرد: مردم در امر نماز باید فعال‌تر از گذشته باشند و لحظه ای غفلت نکنند چون به این فریضه آسیب وارد خواهد شد، ضمن اینکه باید بدانند دستگاه‌های اجرایی و ستاد نماز قرار نیست جای آنها را در امر گسترش نماز بگیرند، بر این اساس مردم باید خود را محور اصلی قرار دهند.
وی با بیان اینکه پنج هزار دانشجو در جامعه المصطفی در حال تحصیل هستند، گفت: این تعداد افراد از ۱۳۰ تا ۱۴۰ ملیت هستند که در۱۳۰ رشته تحصیل می کنند و تاکنون ۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل شدند.
رئیس جامعه المصطفی بیان کرد: از آنجایی که  الگوهای فکری و فرهنگی قم می‌توانند در جهان اسلام موثر باشد باید نگاه به قم بین المللی باشد.
وی با اشاره به راه‌اندازی شورای عالی هماهنگی نهادهای حوزه گفت: حوزه به سمت تحولات بزرگ در حرکت است؛ به زودی رشته هایی در خصوص نماز به منظور ارتقای مهارت های روحانیون راه اندای می شود، سرفصل های آن تعریف شده است.
اعرافی تاکید کرد: سند جامع ۵ ساله نماز برای استان قم باید تهیه و تدوین شود و در این راستا جامعة المصطفی کمک خواهد کرد این سند راهبردی تحقق پیدا کند.
 وی در پایان یادآوری کرد: در صورت تهیه این سند در سال جاری، از سال 98 اجرا خواهد شد و در سند موضوعاتی همچون آسیب های موجود در بخش نماز، سیاست ها و  و نقش مردم در گسترش فریضه نماز، اطلس جامع، سرانه مسجدسازی و حضور مردم مشخص می شود. 
 
انتهای پیام

captcha