پای صحبت یک بانوی قرآنی
کد خبر: 3722111
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵

پای صحبت یک بانوی قرآنی

آستان مقدس حضرت معصومه(س) پایه‌گذار جمع‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان است؛ برنامه ترتیل خوانی حرم مطهر در سه بخش بانوان، عمومی و نوجوانان با سابقه ای بالغ بر 10 سال برگزارمیشود؛ این برنامه عظیم فرهنگی-قرآنی طی سال‌های اجرا با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم مواجه شده است.

‌به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: برنامه جمع‌خوانی بانوان قبل از ظهر ایام ماه مبارک رمضان در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار می‌شود که با استقبال بانوان همراه بوده است، بر اساس اعلام حرم مطهر در سال گذشته بیش از 12هزار نفر از بانوان در این محفل شرکت داشته‌اند، این محفل قرآنی با بیان تفسیر قرآن کریم توسط اساتید برجسته‌ی قرآنی و ترتیل خوانی قاریان برتر استان همراه است.

صدیقه دانش‌زاده مومن یکی از بانوان قاری برنامه ترتیل خوانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) است که با وی گفت‌وگویی پیرامون فعالیت‌های قرآنی بانوان داشته‌ایم.

دانش‌زاده مومن در خصوص آغاز فعالیت‌های قرآنی خود عنوان کرد: متولد 1358 شهر مقدس قم هستم و در خانواده‌ای مذهبی رشد کردم، به همین واسطه آموزش‌های قرآنی را از همان کودکی و در خانه آغاز شد. اولین تدریس قرآن را نیز از دوران مدرسه در سال 1370 و همزمان با فراگیری قرآن، در سازمان تبلیغات، بسیج و مساجد شروع کردم. در کنار تدریس به شرکت در مسابقات قرآنی پرداختم وبه عضویت گروه‌های تواشیح مدرسه و بعد جامعه‌الزهرا درآمدم و با شرکت در مسابقات مختلف، رتبه‌های استانی و کشوری را کسب کردم. در حدود 14 رتبه کشوری دارم که از بین آنها در مسابقات همسران پاسداران در رشته‌های ترتیل و قرائت رتبه اول و دوم، و در مسابقات قرآن و عترت در گروه اساتید که در سال 1380 برگزار شد در رشته ترتیل رتبه اول را کسب کردم.

این قاری قرآن کریم افزود: در حال حاضر در حرم حضرت معصومه(س) در رشته‌های قرائت، ترتیل، تجوید، دوره‌های قرآن‌آموزان، دوره‌های تربیت معلم روخوانی، روانخوانی و حفظ تدریس می‌کنم، عضو کارگروه قرآن جامعه‌الزهرا، گروه تواشیح تسنیم استان هستم و در مسابقات قرآنی داخل و خارج از استان، حرم و جمکران به عنوان داور حضور دارم.

دانش‌زاده مومن در خصوص همسر و فرزندانش گفت: همسرم پزشک هست و در کنار تحصیل تخصصی در سپاه پاسداران مشغول خدمت است، چهار فرزند دارم که دو فرزند اولم وارد فعالیت‌های قرآنی شده و رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند.

وی در ارتباط با مدیریت زمان در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود گفت: با برنامه‌ریزی و برکتی که قرآن و اهل بیت(ع) به زندگی ما داده‌اند، توانسته‌ام به تمام کارهای شخصی و علمی و آموزشی اعم از همسرداری، فرزندداری، خانه‌داری و فعالیت‌های قرآنی بدون ایجاد مشکل بپردازم.

این قاری قرآن کریم در خصوص آمادگی جهت حضور در ترتیل‌خوانی ایام ماه مبارک رمضان در حرم مطهر، عنوان کرد: برای آمادگی ترتیل‌خوانی حرم مطهر روزانه حدود نیم ساعت تمرین می‌کنم، قاری قرآن کریم باید حتی در ماه‌های دیگر سال رژیم‌غذایی مخصوص به خود را داشته باشد تا آسیبی به تارهای صوتی او نرسد.

وی اضافه کرد: در ابتدای شکل گیری محفل قرآنی ماه مبارک رمضان به دلیل کم بودن تعداد بانوان قاری برای انتخاب قاریان این برنامه آزمون انتخابی وجود نداشت و از اساتیدی که در حرم مشغول تدریس قرآن بودند دعوت شد تا در این برنامه به عنوان قاری حضور داشته باشند؛ اما بعد از گذشت چند سال و با بیشتر شدن متقاضیان قرائت در این محفل نورانی، مسئولان برگزاری برنامه اقدام به برگزاری آزمون‌هایی در رشته‌های تجوید و صوت و لحن جهت انتخاب قاریان ممتاز و توانمند کردند.

این مدرس قرآن کریم ادامه داد: طی سال‌های اخیر امکانات خوبی برای بروز استعدادهای قرآنی بانوان تدارک دیده شده است به طوری که امروز با افزایش تعداد بانوان قاری برای حضور در برنامه‌های قرآنی، آزمون برگزار میشود و این پیشرفت‌ها در همه جای کشور قابل مشاهده است تا انجاکه برای برنامه‌های قرآنی خارج از کشور از بانوان قاری ایرانی دعوت می‌شود، البته باز هم جای کار و تهیه امکانات برای علاقه‌مندان به قرآن وجود دارد.

انتهای پیام

captcha