عوامل افول و فصلی شدن معنویت در جامعه
کد خبر: 3720611
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

عوامل افول و فصلی شدن معنویت در جامعه

گروه اجتماعی- استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه جایگزینی معنویت نوین به جای معنویت دینی، عرفان کاذب است، تشریح کرد: ضعف باورهای دینی یکی از عوامل کاهش معنویت دینی است، اعتقادات مانند ریشه درخت و پایه ساختمان است و وقتی ضعف در عمل ایجاد شود کم کم فرد نماز نمی‌خواند، خمس نمی‌دهد و ... بنابراین عوامل بسیاری در افول و فصلی شدن معنویت در جامعه تأثیرگذار است.

عوامل افول و فصلی شدن معنویت در جامعه/ جایگزینی معنویت نوین به جای معنویت دینی، عرفان کاذب است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص)العالمیه، همزمان با مراسم دومین شب از شب‌های قدر بامداد امروز، 16 خردادماه در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امشب، قلب ماه رمضان و شاه شب‌های سال است، عنوان کرد: در این شب سه امر مقدس نزول قرآن، فرشتگان و اهل بیت(ع) در کنار هم قرار می‌گیرند و هیچ شبی از نظر معنویت به این شب نمی‎رسد.
وی در رابطه با معنی معنویت، گفت: معنویت یعنی ارتباط با خدا، وقتی می‌گوییم معنویت یعنی احساس حضور دائمی خداوند در زندگی و معنویت به معنی تقید همیشگی به دین و پروردگار است.
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه انسان دو بعد مادی و معنوی دارد، تشریح کرد: همانطور که جسم باید سالم باشد و برای سالم بودن احتیاج به غذا دارد، روح هم نیاز به غذا دارد که غذای آن معنویت است.
معنویت سکولار، معنویت غربی
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امروز غربی‌ها و غیر معتقدین به دین ادعا معنویت می‌کنند، تصریح کرد: این معنویت «معنویت نوین» نام دارد، معنویتی که غرب به آن اعتقاد دارد معنویت سکولار است که در آن الزامی به حضور خداوند، پیغمبر، نماز و ... نیست.
تفکیک میان تقید به واجبات و خوبی‌ها جهل است
وی افزود: برخی می‌گویند معنویت یعنی خوب بودن و اگر از چهارچوب دین خارج شود هم ایرادی ندارد اما این حرف بسیار خطرناک است، زیرا معنویت دینی، چهارچوب خاص خود را دارد که در آن وضعیت درونی و برونی انسان در نظر گرفته می‌شود پس اینکه میان تقید به واجبات و خوبی‌ها تفکیک ایجاد می‌کنند، جهل است.
حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه اگر قرار باشد معنویت بی‌حساب و کتاب به عقل بشر واگذار شود هرکس با عواملی مانند رقص، عرفان نوظهور، آهنگ و ... معنویت را می‌یابد و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، ابراز کرد: ما معتقدیم پیامبران وامامان آمده‌اند تا ما در این چهارچوب معنویت را جست‌وجو کنیم.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با تأکید بر اینکه امروزه شاهد افول معنویت در خانواده‌ها و فرزندان هستیم، اظهار کرد: معنویت به روح انسان آرامش می‌دهد، انسان را به رشد و تعالی می‌رساند و سلامت روح به معنویت وابسته شده پس کاهش معنویت خطرناک است، زیرا جسم در قبر از بین می‌رود و روح تا ابد همراه ما خواهد بود.
نگرانی پیامبر(ص) از فصلی شدن معنویت
وی با بیان اینکه عمده نگرانی پیامبر(ص) در روایات از فصلی شدن معنویت است، یعنی معنویت به ماه رمضان، اربعین و ... اختصاص یابد، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: « زمانی می‌آید که مردم حرام را با بهانه‌ای حلال می‌کنند، عنوان ربا را عوض می‌کنند و آن را معامله می‌نامند، عنوان رشوه را عوض می‌کنند و می‌گویند هدیه است».
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه جایگزینی معنویت نوین به جای معنویت دینی، عرفان کاذب است، تشریح کرد: ضعف باورهای دینی یکی از عوامل کاهش معنویت دینی است، اعتقادات مانند ریشه درخت و پایه ساختمان است و وقتی ضعف در عمل ایجاد شود کم کم فرد نماز نمی‌خواند، خمس نمی‌دهد و ...
این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید روی مسئله باور اعتقادی جوانان کار شود، تصریح کرد: برنامه‌های مذهبی موجود در جامعه قابل تقدیر است اما ما کمتر شاهد برنامه‌های اعتقادی هستیم.
وی با بیان اینکه بدانیم امام علی(ع) 63 سال عمر کرد یا امام رضا(ع) روزی 10 جزء قرآن می‌خواند امام‌شناسی نیست، عنوان کرد: در بحث امام‌شناسی باور و اعتقاد به این است که امام منصوب از جانب خداوند است که اگر اعتقاد زیر بنایی در بحث امام‌شناسی درست شود دیگر کسی با دو شبکه ماهواره‌ای نمی‌تواند اعتقادات ما را از بین ببرد.
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به سخن امام کاظم(ع) که می‌فرمایند: « همه علم در این چهار مطلب است: خدا را بشناسیم، خودمان را بشناسیم، وظیفه شناس و آسیب شناس باشم»، ابراز کرد: هرکس به اندازه خود باید برای خداشناسی خودش دلیل داشته باشد، زیرا مجموعه دین مانند پازل است، نمی‌شود قسمتی را گرفت و قسمتی را فراموش کرد و در نهایت باید بدانیم چه چیزی دین را تهدید می‌کند پس اگر کسی به این چهار امر جامعه عمل بپوشاند، عالم است.
لقمه حرام مستقیما بر روی معنویت اثر می‌گذارد
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با تأکید بر اینکه لقمه حرام مستقیما برروی معنویت اثر می‌گذارد، تشریح کرد: در معنویت نوینی که سکولار تبلیغ می‌کند لقمه حرام معنی ندارد اما در معنویت دینی لقمه حرام از قبل تولد نوزاد اثر دارد، این حرف‌ها را کسانی به ما گفتند که رسولند و امروز شاهد هستیم که راهکارهای به دست آوردن لقمه حلال در جامعه دشوار شده است.
وی در رابطه با سومین عاملی که بر روی کاهش معنویت اثر می‌گذارد، گفت: عادت به گناه موجب افول معنویت می‌شود، گناه بد است و تکرار آن عادت می‌شود، اگر گناهی عادی شد قبه آن می‌شکند و اگر قبه گناهی شکست، جلو معنویت را می‌گیرد.
کاهش معنویت موجب افزایش فساد در جامعه می‌شود
حجت‌الاسلام رفیعی اضافه کرد: چندین میلیون پرونده غذایی، شلوغ بودن دادگاه، بالا رفتن آمار طلاق و ... نشانه چیست؟ بسیاری از این عوامل به دلیل تکرار گناه و عادی شدن گناه به خصوص دروغ گفتن، اتفاق می‌افتد؛ پس وقتی گناه عادی شد معنویت در زندگی کاهش و فساد در جامعه افزایش می یابد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تجمل و دنیا پرستی نیز موجب کاهش دینداری می‌شود، عنوان کرد: اسلام با دنیاداری و داشتن ملک و اموال با پول حلال مشکل ندارد در آیاتی آمده است که «سهم خود را از دنیا از دست ندهید».
وی با تأکید بر اینکه هیچ وقت دین را به افراد گره نزنید، ابراز کرد: ارتباط خود را با خدا به دلیل مسائل شخصی کم نکنید، عده‌ای تا در زندگی دچار مشکل می‌شوند ترک نماز و روزه می‌کنند در صورتی که این کار راه حل مشکل نیست به نقل از یکی از علما «دنیای مسموم دریا نیست و نگاه کردن به آن که عبادت است، کناه کردن در کنار دریا عیب است».
حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه بی‌توجهی خانواده‌ها به معنویت فرزندانشان یکی دیگر از عوامل افول معنویت در نسل جوان است، تشریح کرد: خانواده‌ها باید فرزندانشان را از عذاب جهنم مواظبت کنند.
این استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به اینکه امروزه معنویت فصلی شده است، تصریح کرد: نباید تنها شب احیا، اربعین و ... به یاد خدا باشیم، معنویت باید مستمر باشد، علاوه‌بر این پنج عامل دوری از علما، دروغ، کاهش شکرگزاری در زندگی و ... از عوامل دیگر افول معنویت است در این شب‌ها از خدا بخواهیم حال معنوی، انس با خدا و زشتی گناه را در پیش ما قرار دهد.

انتهای پیام

captcha