تجدید حیات طبیعت آیه‌ای از آیات الهی است
کد خبر: 3701389
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

تجدید حیات طبیعت آیه‌ای از آیات الهی است

گروه معارف- زنده شدن دوباره طبیعت در آیات و درس‌های آن در قرآن بارها مطرح شده است و آنچه را که به ذهن تداعی می‌کند و آنچه را که به ذهن تداعی می کند این است که تجدید حیات طبیعت آیه‌ای از آیات الهی است.

حجت‌الاسلام محسن مرادی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، گفت: شنیدن واژه بهار در ناخودآگاه ذهن انسان معانی متفاوتی را تداعی می‌کند و آن اینکه بهار یعنی شکوفا شدن، اما هنگامی که این کلمه را از جنبه دین بنگریم آموزه‌های دینی آن را منحصر به طبعیت نمی‌داند.
وی افزود: این موضوع از منظر آیات قرآن برای اثبات قدرت الهی، توحید افعالی، رستاخیز و اندیشه است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 50 سوره روم «فَانظُرْ إِلَی‌َّ ءَاثَـَرِ رَحْمَت‌ِ اللَّه‌ِ کَیْف‌َ یُحْی‌ِ الاْ رْض‌َ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِن‌َّ ذَلِکَ لَمُحْی‌ِ الْمَوْتَی‌َ وَ هُوَ عَلَی‌َ کُل‌ِّ شَی‌ْءٍ قَدِیرٌ»، اظهار کرد: قرآن به صراحت نامی از بهار نیاورده اما ده‌ها آیه قرآن به بهار و برکات و آثار آن اشاره دارند.
حجت‌الاسلام مرادی با بیان این مطلب که از نظر آموزه‌های دینی بهار تنها منحصر به طبیعت نیست، گفت: بهار دل‌ها از جمله آن‌ها است چراکه از نظر آموزه‌های دینی دل انسان‌هات نیز بهار دارد و بهار آن قرآن است، چنانکه حضرت علی(ع) در این زمینه می‎فرماید: «تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ رَبِيعُ‏ الْقُلُوبِ؛ بیاموزید قرآن را پس به درستی که قرآن بهار دل‌هاست».
بهار از منظر قرآن
وی به روش‌های قرآن در معرفی نشانه‌های الهی نیز اشاره کرد و افزود: قرآن و روایات تجدید حیات طبیعت را آیه‌ای از آیات الهی می‌داند و این امر در قرآن به دو روش شهودی و علمی ارائه می‌کند.
استاد حوزه علمیه درتوصیف روش علمی این امر اظهار کرد: روش علمی برای عموم است و خداوند به فراخور درک انسان‌ها از آفرینش توصیف‌ها و صحنه‌های عبرت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد.
وی درادامه تصریح کرد: در آیه 73 سوره بقره روش علمی توجه دادن به رخدادهای طبیعی است.
حجت‌الاسلام مرادی افزود: بهار درس است اما این واژه در قرآن بهانه‌ای برای یادآوری خداباوری و معادباوری است یعنی توحید و قیامت.
وی اظهار کرد: اهداف دیگری در آیات توصیف بهار در قرآن دنبال می‌شود که توجه به انسان کامل و قرآن به‌عنوان بهار حقیقی، تذکرات اخلاقی مثل حیا، چشم‌پوشی، برکت بخش بودن زندگی، خدمت به دیگران و انفاق و استفاده بهینه از طبیعت و مواهب طبیعی از جمله آن‌ها است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بهار از منظر قرآن مظهر رحمت، قدرت و حقانیت حق است.
وی در پایان اظهار کرد: بیشترین نشانه‌های بهار در سوره‌های روم، نحل و حج اشاره شده است.
انتهای پیام

captcha