پرهیز از شعار و نگاه یک‌سویه در «مهرواره تئاتر ماه»
کد خبر: 3654297
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
هنرمند تأکید کرد:

پرهیز از شعار و نگاه یک‌سویه در «مهرواره تئاتر ماه»

گروه هنر: نگاه مخاطبان به آثار نمایشی «مهرواره تئاتر ماه» هر چند که متولی آن حوزه هنری است و نگرشی غالب حاکم است که فعالیت‌های این نهاد فرهنگی و انقلابی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی، یک سویه و شعاری است باید تغییر کرده و بر وجوه هنری آن معطوف شود.

مهرداد هنرمند؛ نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با کارگردانی نمایش«یه گوله برف کوچیک» در دومین «مهرواره تئاتر ماه» حوزه هنری که سال گذشته برگزار شد، شرکت داشتم  اما در سومین دوره آن که اکنون در حال برگزاری است شرکت ندارم.

وی ادامه داد: برگزاری «مهرواره تئاتر ماه» حرکتی مؤثر در زمینه بها دادن به تلاش گروه‌های شهرستانی و استعدادهای ناشناخته آنها در روند تولید یک اثر نمایشی است که شاید در جریان شرکت آنها در جشنواره و رویدادهای رقابتی شاید وقوع چنین اتفاقی نباشیم.

هنرمند تصریح کرد: با این وجود همواره اشکال و ایرادی بر رویدادهای نمایشی حوزه هنری همچون جشنواره «تئاتر سوره» و «مهرواره تئاتر ماه» وارد است و آن اینکه به صرف آنکه حوزه هنری متولی برگزاری آن است در غالب اوقات مخاطبان نسبت به این اتفاق موضع و جبهه منفی می‌گیرند؛ علت آن هم این است که تفکر حاکم بر فضا و فعالیت‌های حوزه هنری مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی متأسفانه شکلی یک‌سویه به خود پیدا کرده است و لذا تعامل میان هنرمند، اثر هنری و مخاطب به وجود نمی‌آید.  

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: در چنین فضایی مواجهه اولیه مخاطب  با آثار تولید شده در حوزه هنری به ویژه آثار نمایشی، مواجهه‌ای با خود اثر و پرداختن به جزئیات آن و بررسی وجوه فنی و هنری موجود در ذات اثر نیست و معمولاً نگاه کلی در این مواجهه وجود دارد و آن اینکه چون حوزه هنری متولی برگزاری چنین رویدادی است پس غالب آثار در آن نیز به پیروی از وجه غالب در این نهاد فرهنگی و هنری، دارای تفکری یک‌سویه، شعاری و سفارشی هستند.

وی تأکید کرد: این در حالیست که به جرئت می‌توانم بگویم که آثار نمایشی شرکت کننده در رویدادهای نمایشی حوزه هنری با وجود آنکه محتوایی نوعاً ارزشی و دینی دارند اما فارغ از دیدگاه شعاری دارای وجوه ناب هنری و فنی هستند که البته کمتر به آنها توجه می‌شود.

هنرمند در پایان گفت: هر چند که اخیراً تلاش‌هایی از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حال صورت گرفتن است که توجه به قابلیت‌های هنری آثار نمایشی به اجرا رفته در سالن‌های نمایشی حوزه هنری را بیش از پیش نمود بخشد اما به طور مثال در جریان «مهرواره تئاتر ماه» تلاش سایر دوستان در حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی باید منجر به این نکته شود که این ذهنیت غلط در مخاطبان مبنی بر اینکه آثار به اجرا درآمده همچنان نگاه شعاری و کلیشه‌ای دارند، برطرف شود.

captcha