آغاز فعالیت کارکنان ناجا به عنوان ضابط عام قضائی/ کاهش فرآیند اطاله دادرسی
کد خبر: 3654251
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷

آغاز فعالیت کارکنان ناجا به عنوان ضابط عام قضائی/ کاهش فرآیند اطاله دادرسی

گروه جامعه: فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه فعالیت ضابطان عام قضائی گام مهم و موثری در راستای توجه به رعایت حقوق شهروندی است، گفت: لازم است چون گذشته از مأموران انتظامی به عنوان ضابطان عام قضائی، حمایت و معاضدت قضائی لازم صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)‌، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در مراسم توزیع کارت‌های ضابطان عام قضائی با تسلیت ایام سوگواری حسینی(ع)، اظهار کرد: در سال‌های اخیر  با هماهنگی خوب میان نیروی انتظامی و قوه قضائیه، شاهد اقدامات مطلوبی در راستای ارتقاء امنیت هستیم.

وی اضافه کرد: ما وظایف ذاتی خود را با سرعت، دقت انجام می‌دهیم و هماهنگی و حمایت‌های قوه قضائیه از ما نیز باعث دلگرمی است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به فرآیند آماده‌سازی مقدمات صدور و توزیع کارت‌های ضابطان عام قضائی، بیان کرد: از سال گذشته اقدامات لازم در این راستا صورت گرفته و نیروهای ما دوره‌‌های آموزشی ویژه را برای دریافت کارت ضابطین عام قضائی طی کرده‌اند.

‌اشتری بیان کرد: امروز، کارت‌های ضابطین عام قضائی بین همکاران آموزش دیده‌ام در سراسر کشور توزیع خواهد شد؛ مطابق قانون آئین دادرسی کشوری، کارکنان ناجا با دارا بودن این کارت به عنوان ضابط عام قضائی در جامعه فعالیت خواهند کرد.

فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: به دلیل تعدد و گستردگی مأموریت‌های نیروی انتظامی، عمده ضابطان عام قضائی از همکارانم در نیروی انتظامی هستند البته عزیزانی از سپاه، وزارت اطلاعات و بسیج نیز به عنوان ضابط خاص قضائی معرفی می‌شوند.

این مقام عالی انتظامی تأکید کرد: این اقدام ضمن تسهیل امور، گام مهمی در راستای توجه به رعایت حقوق شهروندی است؛ انتظار است افراد آموزش دیده ضمن سرعت، دقت در انجام امور به رعایت حقوق حقه مردم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

‌اشتری با بیان اینکه سرعت عمل و تسهیل در امور یکی از موضوعات محوری دستگاه قضا و نیروی انتظامی است، تصریح کرد: بسیاری از مواقع پرونده‌ها به دلیل اینکه فاقد گزارش اولیه محکمه پسند بودند دچار فرآیند زمان گیر می‌شدند و زمان رسیدگی به پرونده طولانی می‌شد؛ همواره به دنبال کاهش اطاله دادرسی بودیم و صدور و توزیع کارت‌های ضابط عام قضائی به کاهش فرآیند اطاله دادرسی کمک شایانی خواهد کرد.

فرمانده نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: امید است چون گذشته همواره از ضابطان عام قضائی و مأموران نیروی انتظامی، معاضدت قضائی صورت بگیرد البته در نیروی انتظامی مشوق‌های لازم نیز برای این گروه از افراد در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به تعامل مطلوب و دو سویه میان ناجا و دستگاه قضا، تأکید کرد: همواره به دنبال تقویت روابط و همکاری خود با دستگاه قضا هستیم و پیگیری این‌گونه اقدامات در راستای ارتقاء نظم و آرامش است.

گفتنی است، در این مراسم ، توسط حجت الاسلام والمسلمین ‌منتظری، دادستان کل کشور‌، به فرمانده نیروی انتظامی، و سردار ‌حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و همچنین سرهنگ بستو رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ کارت ضابطین عام قضائی ارائه شد.
captcha