بازتعریف مولفه‌های ارتباطی ـ رسانه‌ای با رویکرد قرآنی
کد خبر: 3654163
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
یادداشت/

بازتعریف مولفه‌های ارتباطی ـ رسانه‌ای با رویکرد قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: قرآن کریم از دو بُعد فردی و اجتماعی، مؤلفه‌های یک رسانه ارتباط جمعی را در خود دارا می‌باشد، در نخستین نگاه قرآن کریم پاسخگوی نیازهای هستی‌شناسانه و معرفتی انسان مدرن و از دیگر سو مبنا و بستری برای تعاملات و ارتباطات اجتماعی مابین انسان‌ها در یک کلیتی مشابه فضای رسانه‌ای است.

بازتعریف مولفه‌های ارتباطی – رسانه‌ای با رویکرد قرآنی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، سید مهدی جعفری، مدیر روابط عمومی این معاونت، طی یادداشتی بر لزوم بازتعریف مولفه‌های ارتباطی ـ رسانه‌ای با رویکرد قرآنی تأکید کرده و قرآن را از دو بعد فردی و اجتماعی دارای مولفه‌های یک رسانه ارتباط جمعی معرفی کرده است. متن این یادداشت در ادامه آمده است.  

تحول در فناوری اطلاعات و ورود به جامعه اطلاعاتی، همچون گذر از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی، تمامی جنبه‌های حیات بشری را تحت تاثیر قرار داده و عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را با انبوهی از فرصت‌ها و چالش‌های اساسی مواجه ساخته است. 

انقلاب دیجیتال یا دیجیتالی شدن فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک روند محتوم، آغاز شده است و به دلیل قابلیت‌های بسیار بالا به ویژه از نظر سرعت، کیفیت و کارایی خارق‌العاده خیلی زود در تمامی سطوح اجتماعی فراگیر شد و باعث پیدایش روند پرشتاب دیجیتالی کردن محیط زندگی انسان شده است و اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه پایدار و همه جانبه مطرح شده است.

رسانه‌ها یکی از عوامل و ابزارهای مهم جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری هستند که نقش مهمی در رشد و تحول جنبه‌های گوناگون زندگی افراد در جامعه اطلاعاتی ایفا می‌کنند.

قرآن کریم از دو بُعد فردی و اجتماعی، مولفه‌های یک رسانه ارتباط جمعی را در خود دارا می‌باشد. در نخستین نگاه قرآن کریم پاسخگوی نیازهای هستی‌شناسانه و معرفتی انسان مدرن و از دیگر سو مبنا و بستری برای تعاملات و ارتباطات اجتماعی مابین انسان‌ها در یک کلیتی مشابه فضای رسانه‌ای می‌باشد.

این کتاب آسمانی با برپایی منظومه‌ای از مفاهیم اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... به عنوان منبعی بی‌پایان در جهت شکل‌دهی به رسانه‌ای جهانی بر مبنای مفاهیم قرآنی و با رویکرد دینی باید مطرح شود. قرآن با نگاه هستی‌شناسانه و انسان‌شناسانه به رابطه انسان با جهان، نوع و محتوایی به ذات متفاوت با رویکردهای غربی به این رابطه را دارا می‌باشد.

نظریه‌پردازان و صاحب‌نظران حوزه ارتباطات در کشورمان با درک و آگاهی از واقعیت قرآن کریم به عنوان یک رسانه در جامعه اطلاعاتی امروزه می‌تواند پارادایم و خط مشی فکری جدیدی را در حوزه‌های علمی و دانشگاهی بر پایه مفاهیم قرآنی بنا کنند.

شناخت همانندی‌ها و تعاملات مابین کارکردهای رسانه و قرآن در جامعه اطلاعاتی امروز، به عنوان یکی از گزاره‌های مغفول مانده در علم ارتباطات باید مورد توجه و مداقه قرار گیرد، تا بتوانیم ارتباط ساختارمندی میان منبع و وسیله ارتباطی خود را بر اساس جهان‌بینی جدید برگرفته از این کتاب آسمانی تعریف کنیم.

captcha