توجه به معرفی الگوهای قرآنی در تمام اقشار/ اثرگذاری برنامه‌ها با افزودن به حجم حاصل نمی‌شود
کد خبر: 3624834
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
نجفی قدسی:

توجه به معرفی الگوهای قرآنی در تمام اقشار/ اثرگذاری برنامه‌ها با افزودن به حجم حاصل نمی‌شود

گروه فعالیت های قرآنی: یکی از فعالان رسانه‌ای حوزه قرآن در همایش تخصصی بررسی مسائل فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه اثرگذاری برنامه های قرآنی با افزودن به حجم برنامه‌ها حاصل نمی‌شود، گفت: برای اثرگذاری فعالیت‌ها باید از هر قشر از جامعه یک الگوی قرآنی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی صبح امروز هشتم مردادماه با حضور جمعی از اساتید و صاحب نظران برگزار شد.
در بخشی از این پنل مرتضی نجفی قدسی، از فعالان رسانه‌ای در حوزه قرآن طی سخنانی گفت: در یک مقطعی در هیچ روزنامه‌ای خبر قرآنی معنا نداشت و هنوز سیمای قرآن و خبرگزاری قرآن راه‌اندازی نشده بود، در عرصه رسانه‌ها اولین بار یک صفحه قرآنی در روزنامه اطلاعات راه‌اندازی شد. همان زمان از من سوال می‌کردند که قرآن یعنی چه و خبر چه ربطی به قرآن دارد. در حالی که بعد از راه‌اندازی به آن توجه بسیار زیادی شد.
وی افزود: از سوی دیگر از سمت خانواده تحت فشار بودم تا این کار را رها کنم و به قم و حوزه بروم، خدمت آیت‌الله العظمی بهجت رسیدم و طرح موضوع کردم که معظم‌له فرمودند در قم روحانی زیاد داریم اما کسی که علم اینها را به مردم برساند نداریم، شما رابط ما با مردم خواهید شد.
نجفی قدسی در ادامه صحبت‌های خود در مورد اهمیت رسانه در بحث تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی، گفت: اهمیت رسانه بسیار مهم است، یعنی تمام علومی که تولید می‌شود باید به مردم منتقل شود که این کار از طریق رسانه صورت می‌گیرد. رسانه تنها رادیو و تلویزیون و رسانه‌هایی از این دست نیست، بلکه بسیار فراتر از این است.
وی با تأکید بر اینکه باید مطالعه شود تا ببینیم که در حال حاضر در کجای ماجرای تبلیغ نسبت به اول انقلاب تا الان قرار داریم، گفت: باید مشخص شود که ما در این مسیر سیر صعودی داشته‌ایم یا در حال نزول هستیم. یک زمانی وقتی خبر داده می‌شد شبی با قرآن برگزار می‌شود جا برای نشستن نبود، شبی با قرآن‌ها بیش از 5000 مخاطب حضوری داشت، اما در حال حاضر با اینکه تبلیغات بسیار بیشتری صورت می‌گیرد، اما یک چهلم آن جمعیت نیز حضور نمی‌یابد.
نجفی قدسی خاطرنشان کرد: یکی از نکته‌های مهم این است که بررسی کنیم ببینیم نقص کار کجا بوده است که اثرگذاری از بین رفته است و در ادامه در راستای رفع آن حرکت کنیم. ما نباید به حجم برنامه‌ها اضافه نکنیم. نکته مهم بحث الگوپردازی است، از هر چیزی باید یک جلوه خوب آن را نشان دهیم تا مردم دنبال آن راه بیفتند. اگر ما چیز خوبی را عرضه کنیم همان بهترین تبلیغ است.
وی خاطرنشان کرد: توجه به اینکه ما در جامعه می‌خواهیم مردم را قرآنی کنیم باید نشان دهیم که این کار چگونه باید صورت بگیرد، باید در هر صنفی یک الگو معرفی کنیم در این صورت بین محتوا و وضع موجود فاصله نخواهد افتاد.
نجفی قدسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در زمینه تأثیر مسابقات بر تبلیغ و ترویج قرآن کریم، به مسابقات دارالقران امام علی(ع) اشاره و بیان کرد: در حال حاضر مردمی‌ترین مسابقاتی که برگزار می شود همین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است. ضمن اینکه ما از اطلاع‌رسانی رسانه‌های رسمی کشور نیز بی‌بهره بوده‌ایم.
وی افزود: مسابقات ما دو وجه متمایز دارد، در مسابقات ما تمامی افرادی که حدنصاب نمره بیاورند مورد تشویق قرار می‌گیرد و هر دوره 600 میلیون تومان هزینه جوایز است. یعنی 80 درصد شرکت‌کنندگان جایزه می‌گیرند. نکته دوم این است که جا برای حضور همه شرکت‌کنندگان را باز گذاشته‌ایم.
نجفی قدسی در ادامه خاطرنشان کرد: در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) حدود 600 شرکت‌کننده در رشته حفظ کل فقط حضور می‌یابد. از دیگر نکات قابل توجه این مسابقات نداشتن محدودیت ملیت شرکت‌کنندگان است، هرکس در ایران ساکن است می‌تواند شرکت‌کننده مسابقات است. به طوری که در هر دوره نزدیک به 300 شرکت‌کننده خارجی داریم که عمدتاً افغانستانی، پاکستانی و ... هستند.
captcha