فرهنگ‌سازی لازمه ارتقای اطلاعات مردم از مجاری قانونی است
کد خبر: 3577620
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸

فرهنگ‌سازی لازمه ارتقای اطلاعات مردم از مجاری قانونی است

گروه اجتماعی: نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در جامعه ما اطلاعات کافی از مجاری قانونی نداریم چراکه در این بخش فرهنگ‌سازی نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، سیداحسن علوی، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز استقلال کانون وکلا و  تحلیف  و اعطای پروانه وکالت پایه یک 27 کارآموز وکالت استان اظهار کرد: شرایط جامعه در حال حاضر یک جامعه ملتهبی است که آسیب‌های اجتماعی روز به روز بیشتر جامعه را می‌آزارد.

وی به آسیب های اجتماعی موجود اشاره کرد و افزود: اعتیاد، خیانت، خودکشی، خشونت، سرقت، فضای مجازی که تمام مرزها را شکسته، جامعه را در معرض تهدید قرار داده است.

علوی با اشاره به اینکه 15 میلیون پرونده قضایی در کشور داریم و ورودی زندان‌ها هر سال 600 هزار نفر است، اعلام کرد: هر سال تعداد زنان سرپرست خانوار افزایش می‌یابد و و این آمار در حال حاضر به دو هزار و 325 نفر در سطح کشور رسیده است.

وی مسئله تصادف و میزان مرگ و میر مردم بر اثر تصادف را یکی دیگر از معضلات جامعه دانست و گفت: سالانه 19 هزار نفر برا اثر تصادف جان خود را از دست می دهند.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تاثیر خانواده‌ها از جرائم در حوزه‌های مختلف را واقعا نگران دانست و بیان کرد: در حال حاضر جامعه با کاهش قابل توجه اعتماد اجتماعی به دلایل متعدد همچون چک‌های بلامحل ، ازدواج سفید، فضای مجازی مواجه است.

وی بیان کرد: قانون اساسی یک قانون مترقی است، ولی در کشور هر قانونی که به مرحله معنا می‌رسد، گیر می‌کندچراکه همه بخش نامه و قوانین سخت‌گیرانه است.

علوی افزود: تعبیر همه مردم از قانون، یک قانون سخت گیرانه است و کسانی که در بدنه دولت در استان ارائه خدمت می‌کنند تعبیر درستی از قانون ندارند.

وی به وجود 52 هزار وکیل در کشور اشاره کرد و افزود: اگر 50 درصد از 15 میلیون پرونده‌ مجود در دستگاه قضا، پرونده پیچیده قضایی باشد، نیاز به افراد خاص و مجرب دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 7 میلیون و 500 هزار پرونده داریم که اگر برای هر وکیل از جامعه 15 هزار وکلایی کشور هر ماه چهار پرونده را در نظر بگیریم، حدود 2 میلیون و 200 هزار پرونده را شامل می‌شود و بیش از 3 میلیون و 500 هزار پرونده موجود در دستگاه قضا بدون‌وکیل می‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استقلال وکیل باید در پرونده های قضایی مشهود باشد، اعلام کرد: هیچگاه نمی‌توان در یکجا هم وابستگی و هم استقلال را در کنار هم داشته باشیم.

علوی اعلام کرد: در جامعه ما اطلاعات کافی از مجاری قانونی نداریم چراکه در این بخش فرهنگ‌سازی نشده است.

وی در پایان یادآور شد: باید میز وکلا مجلس و کانون وکلای مجلس تشکیل شود چراکه ما به دلیل مسائل حاشیه‌ای از مسائل دیگر غافل شده ایم و تشکیل این میز می‌تواند در این امر ما را کمک کند.

captcha