نگاه قرآن به انسان در کالبد زمان و مکان محدود نیست
کد خبر: 3541814
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
یادداشت وارده/

نگاه قرآن به انسان در کالبد زمان و مکان محدود نیست

گروه معارف: نگاه قرآن به انسان در کالبد زمان و مکان مشخصی محدود نیست و تکلیف و صراط انسان را در شرایط مختلف زندگی و رویارویی با فراز و نشیب‌های عینی و قابل دسترسی مجسم می‌کند و این است که می‌توان قرآن‌ را راهنمایی کاربردی و دستورالعملی کامل و جامع برای حرکت به سوی سعادت فردی و اجتماعی و اخروی تصور کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حمیدرضا پورحسینی قاری و فعال قرآنی در یادداشتی با عنوان حیات طیبه آورده است: قرآن کریم می‌فرماید: اجابت کنید خدا را و رسولش را هنگامی که شما را به چیزی می‌خواند که مایه حیات شماست.
و نیز فرموده است: هرکس کار شایسته‌ای انجام دهد، مرد باشد یا زن در حالی که مومن باشد پس او را حیات و زندگی پاکیزه بخشیم.
در بسیاری از آیات قرآن کریم نحوه زندگی و راه  صواب و مطلوب انسان از منظرقرآن کریم و خداوند باری‌تعالی ترسیم شده است و حیات طیبه و زندگی حقیقی را در سایه آگاهی، علم و اطاعت از رهنمودها متضمن است.
نگاه قرآن به انسان در کالبد زمان و مکان مشخصی محدود نیست و تکلیف و صراط انسان را در شرایط مختلف زندگی و رویارویی با فراز و نشیبهای عینی و قابل دسترسی مجسم میکند واین است که میتوان قرآن کریم را راهنمایی کاربردی و دستورالعملی کامل و جامع برای حرکت به سوی سعادت فردی و اجتماعی و اخروی تصور کرد. زندگی منطبق با آیات قرآن کریم، زندگی با ملاحظه مقررات ،عدالت احسان و صفا وصمیمیت است وانسان را به اطمینان خاطر ،آسایش ،سعادت ابدی و جاودانه سوق میدهد.
اگر نگاهی به آیات عملی و دستورات قرآن کریم داشته باشیم علاوه بردستور به عبادت وبندگی خدا و دستورات فردی به خدمت رسانی به هم نوعان ،انفاق و دستگیری از مستمندان ،توجه به حقوق مردم وحق الناس ،خیرخواهی و....مکررا سفارش شده است .در واقع با بررسی آیات قرآن جامعیت قرآن متبلور است وهیچ موضوع و بحثی از اتفاقات ، مناسبات و تعاملات اجتماعی و فردی انسان به دور از نگاه قرآن نبوده و ماییم که به چه اندازه از این دنیای بی پایان و پربرکت قرآن بهره مند شده و هرگامی که مینهیم مصداق آیه شریفه اطیعوالله واطیعواللر سول واوالی الامر باشیم...

تاثیرات قرآن در زندگی انسان 
زندگی با قرآن در دایره انتخابها: اساس و خوشبختی انسانها در گرو انتخابهاست من جمله انتخاب همسر و شریک زندگی ، انتخاب دوست، انتخاب شغل و.... 
فرض مثال کلماتی مانند صدیق ،خلیل ،خلطاء ،ود، ولی صحبت از دوست و انتخاب همنشین  دارد و برای انتخاب دوست شاخصه هایی چون ایمان ،امانتداری و راستگویی خیرخواه بودن، خوش اخلاقی و یکرنگی مدنظر قرار گرفته شده است.و چه بسیار نمونه هایی از قصص و داستانها که برای عبرت و دقت در انتخاب همنشین بیان شده است.
عزتمندی انسان در گروعمل به مفاهیم و دستورات قرآنیست.انسان عزتمند در تقابل با ظلم و ظالم و زورگویی ها ایستادگی میکند.البته عزیز محض خداوند است چون شکست ناپذیروغیرمغلوب است واین عزت را خداوند از رحمت خویش به بندگانش هبه کرده است.انسانی که عزت نفس دارد جز در برابر خالق منان سرتعظیم در برابر کسی نمیگذارد.
قرآن به زندگی نور و طراوت وزیبایی می بخشد و ما را از پلیدی ها وبدی ها می رهاند.خداوند متعال میفرماید:
فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکرفیها اسمه له فیها بالغدو والاصال رفعت وعلو حقیقی خاص خداوند است خانه ای که مسجد خداوند و محل تسبیح او باشد نیز عظیم ومرفوع است.مرحوم علامه طباطبایی در المیزان در تفسیراین آیه  به دوری از پلیدی و مزین شدن خانه به صبغه الهی و ریزش برکات الهی در چنین مکانی اشاره کرده است.
قرآن روح وروان را آرامش می دهد .الا بذکرالله تطمئن القلوب ازآن جایی که انس با قرآن و مراجعت به ایات الهی توام با ذکر و یاد خداوند متعال است موجب آرامش روح وروان میشود.فرض مثال معتقد بودن به ایه حسبنا الله نعم الوکیل کسی که به این آیه معتقد باشد قطعا از ترس در قبال مشکلات وسردرگمی مبری هست وامید به زندگی اش افزون میشود.
قطعا و حتما تمسک به قران کریم واهل بیت (علیهم‌السلام) سفارش نبی مکرم اسلام، تنها راه نجات بشر بوده و آثار پربرکت و مبارکی در زندگی دارد اشاره مختصر و کوتاهی بود به تاثیرات قرآن بر زندگی انسان که انشاالله از این تاثیرات بهره مند شویم.خدایا ما را با قرآن و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) زنده بدار و عاقبت مارا به خیر ونیکی پایان ده. آمین یا رحمان و یا رحیم.
captcha