جشنواره امام رضا(ع) در «مرو» ترکمنستان برگزار می‌شود
کد خبر: 3521630
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

جشنواره امام رضا(ع) در «مرو» ترکمنستان برگزار می‌شود

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی ایران در تركمنستان گفت: جشنواره امام رضا(ع) در قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم با حضور مقامات رسمی و شخصیت‌های سرشناس ایران و ترکمنستان، برگزار می‌شود.

جشنواره امام رضا(ع) در «مرو» ترکمنستان برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدجواد ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی كشورمان گفت: در روز یكشنبه، 24 مرداد، جشنواره یک روزه امام رضا(ع) با حضور سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مقامات رسمی دولت و اقشار مختلف مردم ترکمنستان در قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم، برگزار خواهد شد.
وی افزود: امام رضا(ع) خورشیدی است که برای روشنایی و هدایت مردم فرستاده شده است و آن حضرت از شهر مدینه به نیت مرو حرکت كرد؛ زیرا این منطقه در آن زمان از نظر علمی از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.
ابوالقاسمی افزود: توجه امام رضا(ع) به مرو سبب شده است تا مردم این سرزمین نیز نسبت به این امام بزرگوار ارادت خاصی داشته باشند و این روزها نیز امام رضا(ع) بین مردم به عنوان «قزیل امام» یعنی امام طلایی(منظور گنبد طلایی حرم مطهر) از احترام خاصی قائل است.
رایزن فرهنگی ایران در تركمنستان تصریح کرد: در دوران کمونیست‌ها هم این عشق و علاقه در درون مردم بود و سیستم کمونیستی موفق نشد که عشق و محبت مردم این مرز بوم نسبت به امام رضا(ع) را از بین ببرد.
ابوالقاسمی افزود: پس از کسب استقلال ترکمنستان، دولت و مردم این کشور نیز برای امام جایگاه خاصی قائل هستند و هر ساله در چنین روزهایی برنامه‌هایی برای گرامیداشت سالروز تولد آن حضرت در این منطقه تدارک دیده می‌شود.
وی همچنین از ترجمه 8 اثر با موضوع امام رضا(ع) توسط رایزنی فرهنگی در ترکمنستان به زبان‌های ترکمنی و روسی خبر داد.
بنا بر اعلام این خبر، در مرو باستان، امروزه بناها و ویرانه‌هایی مربوط به دوره‌های مختلف باقی مانده که مهم‌ترین آن دیواره‌های به جا مانده از خانه امام رضا(ع) بوده که در میان مردم محلی به قدمگاه آن حضرت مشهور است.
مرو در دوره خلفای اموی به پایگاهی علیه امویان تبدیل شد و قیام بنی‌عباس از این شهر آغاز شد تا اینکه با روی کار آمدن مأمون، مرکز خلافت عباسی به مرو منتقل شد.
captcha