چه والدینی مورد لعن پیامبر(ص) هستند؟
کد خبر: 3509637
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد:

چه والدینی مورد لعن پیامبر(ص) هستند؟

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با اشاره به نکاتی درباره رفتار متقابل والدین و فرزندان به امر تشکیل خانواده و آسان‌ گرفتن امر ازدواج تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز دوم تیرماه در جلسه تفسیر سوره مبارکه نور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به تفسیر آیه 58 و 59 پرداخت و گفت: یکی از محورهای اصلی سوره نور پیشگیری از گناه و حفظ عفاف و حجاب در جامعه است لذا به مومنان تذکر داده که به نامحرم نگاه نکنید، تهمت به هم نزنید و شایعه‌پراکنی نکنید.  
وی با بیان اینکه روح کلی سوره پرهیز از ولنگاری و بی‌بندوباری است ادامه داد: باید قوانین اسلام با هم دیده شود نباید گفت چرا برای زنا حد گذاشته شده است زیرا اسلام قبل از آن که کار به زنا برسد راه‌کارهای زیادی قرار داده تا این مسئله پیش نیاید.
رفیعی با اشاره به موضوع کنترل شهوانی تصریح کرد: خداوند که در قرآن برنامه برای حکومت جهانی دارد، و تاکتیک‌های جهاد و علم مدیریت را بیان کرده گاهی وارد ریزترین مسایل نیز می‌شود یعنی این درس را دارد که نباید از برخی مسایل جزیی غافل شویم.
خطر بلوغ زودرس برای فرزندان
این استاد حوزه با بیان اینکه این مسئله جامعیت قرآن را می‌رساند عنوان کرد: آیه فرموده زن و مردی که ازدواج کرده و بچه‌های بزرگ و ممیز دارند باید هم فرزندان مراقب رفتار با والدین باشند و والدین نیز باید در مقابل آنان مراقب باشند و نباید در مقابل آنان ولنگاری داشته باشند تا بلوغ زودرس برای بچه‌ها ایجاد نشود.
وی افزود: قرآن فرموده بچه‌ها نباید سرزده وارد اتاق والدین شوند و در سه جا باید اجازه بگیرند از جمله قبل از نماز صبح و موقع ظهر و ... و در غیر این سه زمان نیز نیازی به اجازه گرفتن نیست.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آیه 59 به فرزندان بالغ سفارش کرده که هر وقت وارد خانه والدین می‌شوند باید اجازه بگیرند.
وی اظهار کرد: تربیت فرزند یکی از نکات مهمی است که خانواده‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند؛ آیات متعددی به این مسئله اشاره دارد از جمله آیه 26 سوره طور «قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ» فرموده بهشتیان از هم می‌پرسند که چرا بهشتی شدید که برخی از آنان می‌گویند ما نسبت به خانواده نگران بودیم و فرزندان را رها نکرده بودیم که در هر فضای مجازی و حقیقی بخواهند وارد شوند و کنترلی برآنان نداشته باشیم.
رفیعی بیان کرد: چقدر در قرآن «یا بنی» داریم؛ لقمان و یوسف و نوح و .. خطاب به فرزند مطالبی گفته‌اند یعنی والدین باید نگران تربیت فرزند باشند و رفتار و آمدهای او را کنترل کنند.
وی افزود: در یکی از کتب آیت‌الله شبیری زنجانی (جرعه‌ای از دریا) آمده است که مرحوم شیخ عباس قمی که 110 جلد کتاب دارد ولی مفاتیح الجنان وی معروف شده است به خواب فرزندش آمد که این قولی که برای ده شب منبر داده‌ای نرو زیرا پول این فرد، شبهه‌‌ناک است یعنی در عالم برزخ نیز نگران فرزند خویش است.
رفیعی اظهار کرد: در سوره بقره آیه 132 آمده که ابراهیم(ع) فرزندانش را هنگام مرگ جمع کرد و به آنان گفت که فرزندان من سعی کنید مسلمان و عاقبت بخیر بمیرید. در سوره فرقان آیه 74 «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامً» فرموده است که بندگان برگزیده خدا دعایی دارند که خدایا زن و فرزند ما را نور چشممان قرار بده تا مردم از این طریق به ما درود بگویند و نور چشم ما باشند.
وی افزود: پدر مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی که مرد بسیار متدینی بود اولاددار نمی‌شد که با توسلی که وی به امام رضا کرد بچه دار شد و نام او را محمدرضا گذاشت یعنی همین مرجع تقلید بزرگوار؛ تا به ایشان گفتند بچه شما به دنیا آمده سه دعا کرد و آن سه دعا را هم نوشت «خدایا عمر این بچه را طولانی کن، رزقش را هم گسترده کن و او را از علمای عامل قرار ده» که هر سه دعای وی هم مستجاب شد.
رفیعی بیان کرد: مرحوم شیخ بهایی فرموده وقتی پدرم از دنیا رفت در وصیتش آمده بود که سه آیه قرآن را که یکی از آن تقوا بود فراموش نکن؛ امام نامه ای به سیداحمد نوشته و فرموده هر شب سوره حشر را بخوان و در چند آیه پایانی آن خیلی تدبر و فکر کن زیرا دوباره در یک آیه آمده تقوا پیشه کنید که امام این دو تقوا را برای فرزندش تفسیر هم کرده است.    
وی افزود: در روایات زیادی داریم که والدین مورد لعن و مذمت قرار گرفته‌اند؛ از جمله اینکه پیامبر فرمود «وای از بچه‌های آخرالزمان از والدینشان؛ پدرانی که واجبات را به فرزندشان یاد نمی دهند و من از این والدین بری هستم».
این استاد حوزه تصریح کرد: مورد دیگری که مذمت شده این است که فرزند به سن ازدواج رسیده ولی به فکر ازدواج او نیستند؛ در روایت است کسی که فرزندش به نکاح رسیده و می‌تواند وسیله ازدواج او را فراهم کند و نکند لغزش آن فرزند بر دوش اوست البته مجوز گناه فرزند نیست.
تاکید رهبری بر طلاق دشوار و ازدواج آسان
وی افزود: الان هم دولت اگر خیلی زرنگ باشد یک وامی با این همه دوندگی برای ازدواج بدهد، الان 12 میلیون جوان مجرد در کشور داریم که یک وقتی من خدمت رهبری رسیدم فرمودند من روی دو چیز تاکید زیادی دارم؛ ازدواج آسآن و طلاق دشوار که الان در جامعه بر عکس است؛  باید طلاق به حداقل در جامعه برسد نه 25 و در برخی شهرها، 30 درصد.
رفیعی عنوان کرد: مورد دیگری که والدین مورد ذم قرار گرفته اند بحث تبعیض میان فرزندان است زیرا نباید فرقی میان بچه‌ها در احوال پرسی و محبت و هدیه و ... گذاشته شود. مورد دیگر محروم کردن از ارث است، مورد بعدی والدینی که با فرزند بدقولی کنند یا والدینی که به بچه ها نفرین می‌کنند. مورد دیگر مسئولیت‌گریزی و واگذار کردن عیال به دیگران است و مورد دیگر هم اینکه کسی که خانواده خود را در فقر نگه دارد حتی اگر همه اموالش را در راه خدا صدقه بدهد مورد لعن و ذم است.
 وی تاکید کرد: در روایت است که 20 ویژگی فقر به دنبال دارد که یکی از آن‌ها لعن کردن فرزند بد است، ای والدین من توصیه می کنم با بچه ها رفیق باشید و نسبت به میهمانی و رفت و آمد و عروسی و جشن و .... مراقب باشید و از اشعار محرک و موسیقی‌های مبتذل در این مجالس پرهیز شود حتی در منابر هم باید ملاحظه اقشار مختلف صورت بگیرد و فاش فاش حرف زده نشود زیرا بلوغ و شهوت زودرس خطرناک است.
رفیعی عنوان کرد: جک‌های زننده و تصاویر نادرست در فضای مجازی ذهن فرزندان از مغشوش می‌کند که باید از این مسایل نیز مراقبت شود.
captcha