اعتقاد امام(ره) به حضور مردم؛ نتیجه باور به «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»
کد خبر: 3474461
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
حسین ابراهیمی عنوان کرد:

اعتقاد امام(ره) به حضور مردم؛ نتیجه باور به «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»

گروه سیاسی: عضو جامعه روحانیت مبارز، مردم را تکیه‌گاه روحانیت در طول تاریخ دانست و گفت: امام(ره) هم به عنوان پرورش‌یافته در این فضا می‌دانست برای موفقت نهضت باید از پایگاه مردمی استفاده شود و این نشأت گرفته از باور او به آیه شریفه «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، درباره دلایل اعتقاد و باور عمیق امام خمینی(ره) به نقش مردم و لزوم توجه به مسئله حضور مردم در عرصه‌‌های مختلف تعیین سرنوشت گفت: در طول تاریخ تشیع، همواره تکیه‌گاه روحانیت، مردم بوده است؛ یعنی اگر بررسی کنیم می‌بینیم که همواره مراجع تقلید و مصلحین اجتماعی ما به مردم تکیه داشتند و با مردم ارتباط نزدیک داشتند.

اعتماد امام به مردم؛ نتیجه باور به آیه شریفه «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا مابانفسهم»

وی افزود: قدرت روحانیت نیز همیشه به دلیل پیوند نزدیکی بوده است که با متن جامعه برقرار کرده‌است. تمام نهضت‌هایی که به رهبری روحانیت برپا شده است با حمایت و همراهی مردم بوده است.

ابراهیمی اظهار کرد: از بین مصلحین اجتماعی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی این اشتباه را انجام داد که برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی به حاکمان رجوع کرد ولی در آخر کار متوجه این اشتباه شد و گفت بذر را در شوره‌زار کاشتم.

عضو جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: اعتقاد امام(ره) هم به عنوان یک رهبر بزرگ دینی و سیاسی که پرورش‌یافته چنین فضایی است این بود که اگر نهضت اسلامی می‌خواهد موفق شود باید از پایگاه مردم استفاده کند و این باور امام(ره) از ایمان و اعتقاد به آیه شریفه «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» حکایت دارد.

دو عامل اساسی موفقیت نهضت امام خمینی(ره) چه بود؟

وی تأکید کرد: در مجموع می‌توان موفقیت حرکت امام(ره) در رهبری انقلاب اسلامی را در دو نکته خلاصه کرده است؛ توکل بر خدا و تکیه بر مردم. امام(ره) از ثروت ایمان مردم به دلیل اخلاص و ارتباط عمیقی که با خداوند داشتند در مسیر برپایی انقلابی مبتنی بر اسلام استفاده کرد و به همین دلیل توانستند نهضت اسلامی را به سرانجام برسانند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: من به یاد دارم در دوره دوم مجلس که نماینده بودم هر مسئولی که دچار مشکل و خطایی می‌شد امام(ره) تذکر و پیام می‌دادند که به آن مسئول بگویید خودش را اصلاح کند و الا به مردم می‌گویم و این نشان از جایگاه بالای مردم در نگاه امام و همچنین اهمیت دخالت و مشارکت آنها در اداره امور مملکت داشت.

پرسش مرحوم آیت‌ا‌لله بها‌ءالدینی از امام(ه) درباره چرایی تحول جامعه

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره اینکه چرا امام(ره) با وجود آنکه احتمال خطا و اشتباه مردم را می‌دادند اما بازهم به مردم اعتماد می‌کردند و اجازه اصلاح و رشد را به مردم می‌دادند، گفت: دراین باره به خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله العظمی بهاءالدینی اشاره می‌کنم. ایشان بیان کردند که امام(ره) به خانه آمدند و من از ایشان پرسیدم چه کردید که این تحول در جامعه به وجود آمد، امام(ره) در پاسخ فرمودند من خودم را در اختیار خدا گذاشتم خدا هم در عوض قلوب مردم را در اختیار من قرار داد.

وی یادآور شد: لذا امام(ره) قبل از اینکه به مردم اعتماد کند به ذات حضرت ربوبی اعتماد داشت و خدا هم به وی کمک کرد و مردم را در مسیر همراهی او قرار داد و اخلاصی که امام داشت سبب شد مردم به ایشان اعتماد کنند. هیچگاه نباید فراموش کرد که در طول 37 سال گذشته هر موفقیتی که حاصل شده است نتیجه حضور مردم و اعتماد و اعتقاد دو طرفه میان رهبری نظام و مردم بوده است.

مهدی مخبری

captcha