عدم استقبال مؤسسات قرآن خراسان رضوی از طرح ویدئو کنفرانس برای آموزش قرآن
کد خبر: 3472648
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
حسینی بیان کرد:

عدم استقبال مؤسسات قرآن خراسان رضوی از طرح ویدئو کنفرانس برای آموزش قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح ویدئوکنفرانس برای بهره‌مندی از اساتید توانمند قرآنی در استان، گفت: با وجود اینکه یک سال از بسترسازی و اطلاع‌رسانی برای این طرح می‌گذرد اما هنوز مؤسسات قرآنی شهرستان‌ها، از این فرصت استفاده نکرده‌اند.

جعفر حسینی، کارشناس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خراسان رضوي، در مورد امکانات این اداره کل برای آموزش قرآن کریم به مخاطبان، گفت: حدود زمستان سال گذشته به مؤسسات قرآنی شهرستان‌های مختلف استان اعلام شد که در اوقاف خراسان رضوی ظرفیتی فراهم شده تا رفت‌و‌آمد اساتید و مربیان قرآن برای آموزش به جهت وقت‌گیر، خطرناک و پر‌هزینه بودن به شهرستان‌ها، کاهش پیدا کند و در عین حال این مراکز بتوانند از حضور اساتید توانمند به شکل دیگر بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: بر همین اساس این ظرفیت از طریق استفاده از شبکه ویدئوکنفرانس در محل اداره کل اوقاف خراسان رضوی فراهم شد که با این شبکه همزمان امکان ارتباط 110 پایگاه در کل استان وجود دارد.

بهره‌مندی از محضر اساتید برجسته قرآن تنها از طریق ویدئوکنفرانس
حسینی افزود: مثلا مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی و فرهنگی در سطح استان می‌توانند تنها با تهیه یک خط اینترنت پرسرعت، یک سیستم رایانه مجهز به دوربین هندی‌کم، اسپیکر و خروجی صوت و اتاقی با حضور حداقل 15 مخاطب و متقاضی، آموزش قرآن کریم در بخش‌های مختلف و به ویژه طرح حفظ را با بهره‌مندی از اساتید توانمند مشهدی برای آنها فراهم کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس این قابلیت و با هماهنگی، می‌توانیم 30 پایگاه قرآنی را همزمان به صورت فعال داشته باشیم، ادامه داد: بدین شکل که یک پایگاه اصلی با حضور استاد برجسته قرآن در اداره اوقاف خراسان در مشهد و 29 پایگاه دارای امکانات اولیه لازم که در بالا اشاره شد، در شهرستان‌های مختلف استان برای استفاده از درس اساتید حاضر در مشهد، تشکیل می‌شود.

حسینی تصریح کرد: در این ارتباط ویدئوکنفرانسی، استاد ضمن تدریس مباحث قرآنی مورد‌نظر، می‌تواند پاسخگوی سوالات مخاطبان و شاگردان شهرستانی خود نیز باشد، حتی استاد می‌تواند هر ماه، یک‌بار هم به صورت حضوری به جلسات شهرستان سر بزند و نیاز به حضور هر روزه در آنجا و تحمل هزینه و وقت نیست.

عدم استفاده از طرح ویدئو کنفرانس برای طرح حفظ توسط مؤسسات شهرستانی
کارشناس امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: اما در حال حاضر یک سالی از فراهم شدن ظرفیت ویدئوکنفرانس برای طرح حفظ می‌گذرد و استفاده چندانی از آن نشده است و تنها سه مرتبه در برگزاری آزمون‌ها از آن استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مؤسسات برای آموزش حفظ قرآن از مربیانی که خود در شهرستان‌ها دارند، استفاده و جلسات را اداره می‌کنند، اضافه کرد: بدون شک بهره‌گیری از اساتید توانمند و باتجربه مشهد در ارائه آموزش‌های مناسب به داوطلبان قرآنی، پیشرفت آن‌ها و د‌ر نهایت داشتن خروجی مناسب از این دوره‌ها بسیار موثر است.

حسینی گفت: علی‌رغم اطلاع‌رسانی که توسط اوقاف خراسان صورت گرفته است متأسفانه در دوره‌های آموزشی مختلف تاکنون استقبالی از بهره‌گیری از این روش صورت نگرفته است، حتی سال گذشته در شبکه‌ استانی صدا و سیمای خراسان رضوی، چند برنامه‌ رسانه‌ای جهت معرفی طرح با حضور مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی تولید شد.

کارشناس امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: بهره‌گیری مؤسسات قرآنی شهرستان‌ها از این طرح تنها نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها و امکانات ابتدایی برنامه‌ریزی لازم برای آن از طرف خود این مراکز است، با این وجود متأسفانه تاکنون استقبالی را شاهد نبوده‌ایم.

امکان حضور اساتید برجسته حفظ از طریق طرح ویدئوکنفرانس
وی افزود: حتی ما با افرادی که در استان قم طرح حفظ دارند، رایزنی انجام دادیم تا مربیان تربیت حفظ از جمله استاد شهریار پرهیزگار و استاد محمدحسین طباطبایی را برای حداقل 100 مخاطب به مشهد اعزام کنند تا علاقه‌مندان شهرستانی نیز از محضر آن‌ها بدون مراجعه به قم بهره‌مند شوند، ولی با وجود اطلاع‌رسانی که انجام شده است، هنوز شهرستان‌ها استقبال نکردند و نیازمند آن است تا خود مؤسسات پای کار بیاید.

حسینی با بیان اینکه ما در حال حاضر تنها در مرحله مطالبات قرآنی‌ هستیم و متأسفانه در این حوزه تاکنون اتفاقی رخ نداده است، ادامه داد: امیدواریم از طریق رسانه ایکنا این پیگیری‌ها به نتیجه برسد، در واقع تنها تأمین همان وسایل و امکانات ابتدایی و کم‌هزینه از سوی مؤسسات برای استفاده از این قابلیت خوب مورد نیاز است و بقیه اقدامات را اوقاف استان انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این بستر فراهم شده و در هر نقطه از استان امکان اتصال به این شبکه وجود دارد، گفت: در کل استان امکان راه‌اندازی 110 پایگاه برای بهره‌مندی از اساتید با تجربه قرآن را داریم، حتی با اساتید و مربیان نیز هماهنگی صورت گرفته است، ولی در‌خواستی از شهرستان‌ها نداشتیم تا بتوانیم این خدمات را به آن‌ها ارائه دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه حضور حداقل، 15 شاگرد در کلاس‌های آموزش حفظ قرآن و فعالیت همزمان حدود دو یا سه پایگاه شهرستانی در ابتدای مسیر برای آغاز این روند لازم است، ادامه داد: حتی ما می‌توانیم این روش آموزش از طریق ویدئوکنفرانس را برای آموزش قرائت قرآن و صوت و لحن نیز استفاده کنیم.

شهرستانی‌ها تنها از نبود امکانات گله می‌کنند، اما پای کار نمی‌آیند
وی ابراز کرد: متأسفانه وقتی بحث برگزاری مسابقات و آمادگی متسابقان به میان می‌آید، برخی شهرستان‌ها تنها گله می‌کنند که امکانات و کلاس‌های آموزشی برای ما فراهم نیست و حتی به اساتید توانمند و بین‌المللی نیز دسترسی نداریم، این در حالی است که اوقاف خراسان مدتی است شرایط این کار را با حداقل امکانات موردنیاز فراهم کرده است، ولی حرکتی از سوی شهرستان‌ها وجود ندارد، پس جای گله‌گذاری از اوقاف هم نباید باشد.

کارشناس امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: باید طرح ویدئوکنفرانس معرفی شود تا علاقه‌مندان به قرآن از ثمرات آن بهره‌مند شوند، همان گونه که چند سال است که در راستای طرح آموزش حفظ قرآن کریم، از طریق رادیو برنامه‌ای تحت عنوان گامی به سوی نور در حال اجرا است و استقبال مناسبی هم از آن نیز صورت می‌گیرد.
captcha