انتشار كتاب «شيعيان خوجه اثناعشری در گستره جهان»
کد خبر: 2123485
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۷

انتشار كتاب «شيعيان خوجه اثناعشری در گستره جهان»

گروه انديشه: كتاب «شيعيان خوجه اثناعشری در گستره جهان» به قلم اميربهرام عرب‌احمدی به همت انتشارات شيعه‌شناسی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، شيعيان خوجه اثناعشری اقليت كوچك و در عين حال منسجمی به شمار می‌روند كه با وجود جمعيت اندك يك‌صد و بيست و پنج هزار نفری از نظم و انضباط قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند. اين اقليت كوچك در حال حاضر در پنج قاره جهان حضور دارند و در هر كشوری دارای جماعت مستقلی هستند.
نويسنده در فصل اول كتاب به بررسی تاريخچه پيدايش خوجه‌های اثناعشری پرداخته و می‌نويسد: خوجه‌های اثناعشری اصالتاً مردمانی از ايالت گجرات و منطقه كچ هندوستان به شمار می‌رنود كه چند صد سال پيش از آيين هندو به مذهب اسماعيليه گرويده و در حدود يك‌صد و چهل سال پيش به مذهب شيعه اثناعشری پيوستند. آنان طی اين مدت با عشق و علاقه خاصی به تحكيم ساختار دينی جامعه خود پرداخته و سعی كرده‌اند اعضای جماعت خود را به اصول و تعاليم دين اسلام و مذهب اهل بيت(ع) رهنمون سازند.
وی در فصل دوم با عنوان «جامعه شيعيان خوجه اثناعشری» بيان می‌كند كه يكی از مهم‌ترين شاخصه‌های اجتماعی در جوامع گوناگون خوجه اثناعشری، خانواده و جايگاه والای آن است. آنان خانواده را نهادی مقدس می‌شمارند كه نقش مهمی در رشد و تربيت نسل آينده ايفا می‌كند.
نگارنده فصل سوم و چهارم را به بررسی «فرهنگ» و «اقتصاد» شيعيان خوجه اثناعشری اختصاص داده و می‌نويسد: يكی از شاخص‌های مهم فرهنگی اين جامعه، رواج فرهنگ مطالعه و كتابخواننی است؛ به گونه‌ای كه به طور تقريبی همه اعضای جماعات گوناگون به خواندن كتاب‌ها و نشريه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، اقتصادی و دينی بسيار علاقه‌ دارند و با وجود اشتغال‌های فراوان از مطالعه باز نمی‌مانند.
وی فصل پنجم را به مسئه «دين» و فصل ششم را به مسئله «سياست» اختصاص داده و درباره مراسم عزاداری ماه محرم می‌نويسد: خوجه‌های اثناعشری برای ماه محرم جايگاه ويژه‌ای قائل هستند و آن را نمادی از وحدت و انسجام همه شيعيان سراسر جهان می‌دانند. آنان عشق و علاقه خود به اهل بيت(ع) را در قالب اين مراسم آشكار می‌سازند.
نويسنده هفتمين فصل را به موضوع «خدمات اجتماعی، تبليغی و درمانی» اختصاص داده و در هشتمين فصل از اين اثر، موضوع «رسانه‌های گروهی» را به بحث گذاشته و می‌نويسد: شيعيان خوجه اثناعشری افزون بر تحكيم و انسجام جامعات داخلی خود، می‌كوشند تا افكار و مبانی اهل بيت(ع) را در ميان مسلمانان ديگر منتشر كنند.
نگارنده موضوع فصل نهم را «فدراسيون جهانی شيعيان خوجه اثناعشری» و موضوع فصل دهم را «جماعات خوجه اثناعشری» قرار داده و در فصل يازدهم برخی از مهم‌ترين شخصيت‌‌‌های دينی، سياسی و اجتماعی شيعيان خوجه اثناعشری را معرفی كرده است كه از آن‌ها می‌توان به افرادی مانند: مولانا سيدسجاد حسين نقوی، دكتر عارف عبدالحسين، ملاعبدالرسول دوجی و محمدعلی جناح اشاره كرد.
وی در فصل دوازدهم، مناسبات خارجی شياعيان خوجه اثناعشری را بررسی كرده و در فصل سيزدهم ـ كه آخرين فصل كتاب است ـ فرصت‌ها و تهديدهای پيش‌روی آنان را مورد بررسی قرار داده است.
يادآور می‌شود، كتاب «شيعيان خوجه اثناعشری در گستره جهان» به قلم اميربهرام عرب‌احمدی در 477 صفحه و به بهای 65000 ريال به همت انتشارات شيعه‌شناسی روانه بازار نشر شده است.
captcha