«گناه» ریشه همه مشکلات جامعه بشری است
کد خبر: 1377761
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
آیت‌الله جنتی در خطبه اول نماز جمعه تهران:

«گناه» ریشه همه مشکلات جامعه بشری است

گروه سیاسی: دبیر شورای نگهبان امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: تمام مشکلات جامعه انسانی و افراد از گناه سرچشمه می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان امروز، 2 اسفندماه در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا و ترک گناه و انجام وظایف شرعی، به نتایج و آثار اعمال خیر و شر انسان اشاره کرد و گفت: هر عملی که می کند اثری دارد و هر چه انسان عایدش می‌شود از خوبی‌ها و بدی‌ها نتیجه عملش است.
وی با بیان اینکه آنکه بیچاره می‌شود، نتیجه عمل خود را می‌بیند و آنکه سعادتمند می‌شود، نتیحه عمل خودش است، اظهار کرد: خداوند انسان را برای رحمت خلق کرد و نه برای عذاب و کیفر؛ اول که انسان متولد می‌شود همه رحمت‌های بی‌پایان الهی شامل حالش می‌شود؛ این حالت ادامه دارد تا وقت تکلیف انسان؛ تا قبل از تکلیف اعمال انسان اثر چندانی ندارد اما وقتی تکلیف بیاید، احکام نیز می‌آید.
آیت‌الله جنتی ادامه داد: در این حالت انسان اگر تحت تأثیر الهامات و هدایت های الهی و انبیا باشد، اطاعت می کند و مشمول رحمت الهی می‌شود؛ اما اگر تحت تأثیر وسوسه‌های شیطان باشد گناه می‌کند و عواقب شوم گناه را می‌بیند.
وی با تأکید بر اینکه تمام مشکلات جامعه انسانی و افراد از گناه سرچشمه می‌گیرد، گفت: برای رفع مشکلات راه های دیگر دیدن و چاره‌اندیشی کردن اشتباه است؛ اگر به جامعه بلا می‌رسد دلیلش گناه است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) تصریح کرد: در حدیثی از امام جعر صادق(ع) آمده است که انسان گناهی می‌کند و از نماز شب محروم می‌شود که این آثار معنوی گناه است؛ برندگی اثر کار بد در وجود انسان برنده‌تر از اثر کارد به گوشت است.
وی اظهار کرد: در حدیث دیگری از امام علی(ع) نیز آمده است «بپرهیزید از گناهان چرا که هیچ بلایی به شما نمی‌رسد مگر در اثر گناهانتان؛ حتی اگر خراشی به پایتان وارد شد در اثر گناهی است که انجام دادید.»
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه بی‌تقوایی سیل و زلزله و اختلاف و درگیری‌های مختلفی بین خودی و غیر خودی به همراه می‌آورد، اظهار کرد: امروز مشکلاتی که در جهان و در کشور خودمان ناشی از گناه است؛ اگر اغنیا وظیفه خود را در زکات و صدقه عمل می‌کردند فقیری پیدا نمی‌شد.
آیت‌الله جنتی با اشاره به نزدیک شدن ایام عید و سال جدید گفت: آنهایی که توانایی دارند به فقرا برسند و عید خود را به خانه آنها ببرند و در آنها را در شادی خود شریک بدانند.
خطیب جمعه تهران در پایان گفت: اگر انسان متقی و مؤمن باشد، تحت ولایت خداوند قرار می گیرد؛ اما اگر معصیت کار شد، شیطان بر دل و جان و مال و اولادش مسلط می‌شود که این مسائل مصیبت‌های بزرگی را عاید انسان می‌کند.

captcha