تشریح جایگاه انسان در نظام هستی توسط آیت‌الله موحدی کرمانی
کد خبر: 1352878
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
در خطبه اول نماز جمعه تهران صورت گرفت؛

تشریح جایگاه انسان در نظام هستی توسط آیت‌الله موحدی کرمانی

گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران در خطبه اول به بررسی ابعاد وجودی انسان پرداخت و گفت: انسان از ابعاد مختلف قابل بحث و بررسی است که یکی از این ابعاد جایگاه انسان در نظام هستی است.


به گزارش خبرگزاری بین‍‌‌‌‌‎المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله محمدرضا موحدی کرمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز، 20 دی ماه در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن توصیه به نمازگزاران برای رعایت تقوا اظهار کرد: اگر کسی احساس کند که ممکن است در زندگی به بن بست برسد، راه علاجش تحصیل تقواست؛ تقوا راه را باز می کند و انسان را از بن بست نجات می دهد.


وی در این خطبه سخنان خود را به بررسی ابعاد وجودی انسان اختصاص داد و گفت: انسان از ابعاد مختلف قابل بحث و بررسی است که یکی از این ابعاد جایگاه انسان در نظام هستی است.


موحدی کرمانی افزود: انسان اگر عظمت و کرامت خود را بشناسد و بفهمد، بهترین وسیله است که خود را از گناه حفظ کند؛ در این صورت انسان می تواند سختی‌ها را تحمل کند اما حاضر نمی شود ارزش انسانیت خود را از دست بدهد.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات اول نازل شده به پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار کرد: در آیات سوره فلق، فشرده ای از برنامه های پیامبر (ص) تبیین شد که پس از توجه به اصل توحید، مقام انسان مطرح شده است؛ انسانی که از خون بسته خلق شده، به مقامی می رسد که خداوند او را به علم و دانش گرامی می دارد و مسائلی به انسان می آموزد که از طریق آن می تواند به معارف و درجات عالیه نائل شود.


موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: وقتی خداوند اراده کرد انسان را خلق کند، فرمود می خواهم در زمین خلیفه ای قرار دهم؛ جانشین خدا در زمین یعنی کسی که کار خدایی در زمین می کند.


وی با اشاره به ویژگی های انسان کامل گفت: معجزات انبیا کارهای خدایی بود؛ البته این کمال و عظمت منحصر انبیا و ائمه نمی شود و در مراتب نازله انسان هایی به این مقام می رسند که نه امام هستند و نه پیامبر، اما مقامی عظیم دارند.


خطیب جمعه تهران ادامه داد: در روایتی از پیامبر اسلام (ص) اظهار کرد: نبی مکرم اسلام(ص) فرموده اند اگر هر کسی جلوی حرفهای زیادی اش را بگیرد و بکوشد دل خود را جایگاه چرای شیطان نکند، هر آینه می تواند آنچه من می شنوم را بشنود و هر چه می شنوم را بشنود؛ در ادامه این روایت نقل شده است که اگر کسی طی 40 روز برنامه اخلاص را دقیقاً عملی کند، خداوند برکاتی نصیبش می شود که می تواند زاهد شود و طوری نمی شود که به واسطه حب دنیا گرفتار گناه شود؛ همچنین خداوند حکمت را در دلش ثابت می کند، بنابراین سخنانش حکیمانه خواهد بود.


وی با اشاره به مسخر شدن جهان هستی برای انسان از سوی خداوند، گفت: خداوند این مقام را به انسان داد و او را اشرف مخلوقات کرد، اما باید توجه کرد اگر انسان قدر خود را بشناسد و برنامه الهی را پیاده کند، اشرف مخلوقات است و اگر قدر خود را نداند، پست ترین موجودات است.


امام جمعه موقت تهران همچنین در مورد دلایل ضعف انسان خاطرنشان کرد: نباید انسان متکبر شود و حالت التجا به خداوند داشته باشد و بداند قدرت تنها از آن خداوند است.


وی تصریح کرد: امروز انسان راه را گم کرده و اشتباه رفته و به جای اینکه به خدا پناه ببرد، ملتجی به مخلوق و انسانی همانند خود می شود؛ امروز بسیاری از کشورها هستند که به دلیل ترسشان به آمریکا ملتجی می شوند.
captcha